جواب اول
با توجه به آيات، روايات و مباني عقلي عصمت در مي يابيم كه جن يا انس بودن هيچ دخالتي در عصمت از گناه ندارد «در قرآن آمده است: «ما خلَقتُ الجنّ و الانس الاّ ليعبدون»[1] جن و انس را براي عبادت خلق كرديم؛ يعني جن مانند انسان مكلف به تكاليف و احكام شرعي است و موجودي است مختار و انتخاب گر و بر سر دو راهي قرار مي گيرد و بايد يكي را انتخاب كند[2] و در آيه 14 و 15 از سوره جن آمده است كه برخي از ما مسلمان و برخي ظالمند هر کس اسلام را اختيار کند راه راست را برگزيده است و اما ظالمان هيزم جهنم خواهند بود.
با توجه به اين آيات انسانها و جنيّان هم مي توانند گناه نكنند و به بهشت بروند و هم مي توانند معصيت كنند و به جهنم بروند. در نتيجه جن يا انس بودن دخالتي درعصمت ندارد؛ بلكه آنچه درعصمت و گناه نكردن دخالت دارد چند چيز است:
الف ـ علم قطعي و يقين به عواقب بد گناه: كارهاي اختياري بشر به اين صورت انجام مي گيرد كه ميلي در درون انسان نسبت به امر مطلوبي پديد مي آيد و شخص به كمك علم خود راه رسيدن به هدف مطلوب را تشخيص مي دهد و اقدام به كاري متناسب با آن مي كند؛ ولي گاهي در اثر كمي علم، شخص در ارزيابي امر بهتر اشتباه مي كند و امر پست تر را انتخاب مي كند؛ پس به هر اندازه که انسان، حقايق را بهتر بشناسد و نيز ارادة نيرومندي بر مهار كردن تمايلات دروني خود داشته باشد، حُسن انتخاب بيشتري خواهد داشت و از لغزشها در امان خواهد بود. اكنون اگر فرض كنيم كه استعداد فردي براي شناختن حقايق در نهايت شدّت باشد و نيز صفاي روح و دلش در حد اعلا باشد و بخاطر همين استعداد قوي و صفاي ذاتي، تحت تربيت الهي قرار گيرد، براي چنين فردي بدي و زشتي گناهان همانقدر روشن است كه زيان نوشيدن زهر براي افراد عادي روشن است.[3]ب ـ عشق به خدا: وقتي كه انساني خدا را در حد بسيار بالايي بشناسد غرق در عشق او مي شود و در زندگي خود فقط رضاي او را مي خواهد و به هيچ وجه كاري نمي كند كه مولا از او ناراضي شود. در سوره ص آيه 82 و 83 آمده است كه: شيطان همه را اغوا مي کند و فريب مي دهد، مگر بندگان خالص خدا، را كساني كه فقط خوشنودي خدا را مي خواهند و کارهايش را براي نزديک شدن به او انجام مي دهند.[4] بنابر اين گناه نكردن و عصمت ربطي به جن يا انس بودن ندارد.
خانه » همه » مذهبی » خداوند از ميان انسانها پيامبري از جنس خودشان برگزيد؛ ولي براي جن ها از ميان خودشان نبوده است؛ پس آنها مي توانند بگويند: پيامبر كه معصوم است بخاطر اين است كه انسان است و شايد اگر ما هم انسان بوديم مي توانستيم معصوم باشيم؟