ابوالفتوح رازى در شمار تفسيرگرانى است كه داستان پيامبران را با انبوهى از روايات به گزارش مىنشيند. او در اين گزارش از افراط و تفريط دورى مىكند1 و از طرح روايات محال، مستنكر و ناسازگار با عقل، شريعت و اصول اجتناب مىنمايد.2 بنابر اين وقتى نويسنده روض الجنان، روايات نادرست و مشكوك را گزارش مى کند از طرح اين گزارش اهدافى را دنبال مىكند
كه برخى از مهمترين آنها عبارتند از:
1. ابهام زدايى
فرازهاى بسيارى از داستان پيامبران در پرده ابهام فرو رفته است و ابوالفتوح در راستاى ابهام زدايى از اين داستانها از روايات اسرائيلى سود مىبرد براى نمونه: در داستان اصحاب كهف از اسرائيليات بهره مىگيرد و پادشاه ظالم را دقيانوس و اصحاب كهف را مكسلمينا، محسلمينا، يمليحنا، مرسونس، فسوطوس، ينورس، بكريوس و بطينوس، معرفى مىكند.3
2. خرافه نمايى
شمارى از روايات روض الجنان با هدف نشان دادن سستى عقايد و باورهاى مخالفان جمع آورى و گزارش شده است. نويسنده روضالجنان با طرح اين روايات و نسبت دادن آنها به حشويه و اهل حديث به گونهاى در پى نماياندن خرافى بودن اعتقادات ايشان است. براى نمونه در قصه موسى(عليه السلام) از رواياتى ناسازگار با عقل و شرع سود مىبرد و در توجيه اين بهره ورى مىنويسد:
«و اين محال است و مخالف عقل و شرع است، و لكن من براى آن آوردم تا مردم مقالات مخالفان و محالات ايشان نيز بشنوند و بدانند.»4.
3. نقد افكار و انديشههاى مخالفان
هدف ديگر نويسنده روض الجنان از گزارش روايات نادرست، بهره گيرى از آنها در راستاى اثبات نادرستى ديدگاه مخالفان است. براى نمونه در تفسير آيه شريفه «وخّر موسى صعقا» روايتى بلند از كلبى نقل مىكند و در پايان مىنويسد:
«اين خبر، امام اصحاب حديث ابواسحاق احمد بن محمد بن ابراهيم الثعلبى آورد در كتاب العرايس فى المجالس و يواقيت التيجان فى قصص القرآن، و من براى آن آوردم كه خبرى غريب است و در او حجت است ما را»5
4. نمايش كم خردى مخالفان
ابوالفتوح در تفسير آيه « و لقد فتنا سليمان و القينا على كرسيه جسدا ثم اناب» از رواياتى گزارش مىدهد كه در آن روايات از تغيير شكل شيطان به سليمان، سليمان به شيطان، دزديدن انگشترى سليمان، ارتباط شيطان با همسران سليمان، حكومت شيطان و تغيير دين سليمان سخن گفته شده است.
نويسنده روض الجنان پس از گزارش اين روايات مىنويسد:
«اين ترهات و اباطيل براى آن آورده شد اينجا تا مردم واقف شوند بر قلت عقل و ديانت آنان كه اين مذهب و اعتقاد دارند».6
5. ارزيابى و نقد
نويسنده روض الجنان در راستاى بررسى و نقد نظريات مخالفان ناگزير از گزارش روايات نادرست و مشكوك شده است. براى نمونه در تفسير آيه « إنى أرى فى المنام انى اذبحك» دو دسته روايت طرح مىكند در دسته نخست ذبيح اسحاق است و در گروه دوم ذبيح اسماعيل. ابوالفتوح پس از گزارش اين روايات به ارزيابى آنها مىنشيند و روايات دسته نخست را از اسرائيليات مىخواند و از ديگر روايات در اثبات نادرستى آنها سود مىبرد.7
ملاكهاى سنجش
روايات تفسير روض الجنان مانند تفسير طبرى و تفسير ثعلبى سند ندارد و نويسنده در اكثر موارد از كنار روايات بدون هيچ گونه اظهار نظرى مىگذرد بنابر اين ابوالفتوح در داستان نويسى از شيوه ثعلبى پيروى نمىكند و تنها گزارش گر روايات تاريخى يا اسرائيلى نيست بلكه مانند طبرى گاه روايات را به نقد و بررسى مىنشيند و از ملاكها و معيارهايى در اين ارزيابى سود مىبرد. برخى از مهمترين آن موازين عبارتند از:
1. عقل
مهمترين معيار ابوالفتوح در طرح و نقد روايات تاريخى، عقل است. او با اين ملاك از طرح و گزارش شمارى از روايات خودارى مىكند و تنها به گزارش رواياتى مىنشيند كه ناسازگار با عقل ننمايد:
«بدان كه: قصاص از وهب و كعب و و جز ايشان چندانى محال و حشو و ترهات و ناشايست در قصه ايوب گفتهاند از آنچه عقلها منكر باشد آن را، و اضافت كرده بسيار فواحش در آن باب با خداى تعالى و با ايوب ، و ما اين كتاب را صيانت كرديم از امثال آن احاديث، آنچه از حديثها مستنكر نيست و مخالف ادله عقول و مناقض آنچه در اصول به ادله نامحتمل به تاويل درست شده است طرفى بگوئيم».8
«بدان كه آن چه قصاص جهال آوردند از وجوهى و اخبارى در تفسير اين آيت« و هل اتيك نبأ الخصم اذ تسوّروا المحراب» از آنچه لايق نباشد به اتباع و خدم انبياء (عليه السلام) فضلا عنهم كه عقل و شرع مانع است از جواز آن بر ايشان، ما روا نداريم بر ايشان، چه بعضى قبيح است و بعضى منفر؛ كتاب خود را از آن صيانت كرديم كه بس شنيع و ظاهر الفساد است.»9
هر چند ابوالفتوح از گزارش روايات نادرست، دورى مىكند اما در برخى از داستانها به گزارش روايات اسرائيلى مىنشيند و آنها را به نقد و بررسى مىگيرد. براى نمونه:
الف. داستان يوسف(عليه السلام)
در تفسير «و لقد همت به و هم بها » روايت اصحاب حديث و حشويه را اين گونه مىآورد:
«شيطان بيامد و يك دست بر پهلوى اين نهاد و يك دست بر پهلوى آن دگر، و ايشان را جمع كرد در يك خانه و چون ايشان با يك ديگر حاضر آمدند، زليخا چندانى مراودت و مخادعت كرد و تضرع و لابه كه يوسف را نرم كرد و يوسف اجابت كرد او را و عزم كرد بر معصيت. و همت هر دو را بر يك وجه تفسير كردند و آن عزم است. گفتند: هر دو بر معصيت عزم درست كردند و يوسف(عليه السلام) جلس منها مجلس الخاين، او از زليخا آن جا بنشست كه جاى خيانت كنندگان و جاى زانيان باشد و كار ميان ايشان تا حل سراويل برسيد و چون يوسف عزم درست كرد بر معصيت و خواست تا با او خلوت كند خداى تعالى برهانى به او نمود، و آن برهان را -على قولهم الفاسد- به چند وجه تفسير كردند: يكى آن كه جبرئيل بانگ بر او زد و او را بترسانيد و منع كرد و قولى دگر گفتند: فريشتهاى بانگ بر او زد و گفت: نام تو در آسمان از جمله صديقان است و پيغامبران و جاى تو در زمين جاى خيانت كنندگان است و قولى دگر به روايتى دگر كه دريچهاى پيدا شد و صورت يعقوب پديد آمد از او انگشت مىگشت بر او بر وجه تهديد. و به روايتى ديگر آن كه: فريشتهاى به صورت يعقوب از پس پشت او در آمد و لگدى بر پشت او زد چنان كه آب پشت او به پيشانى بيرون آمد».
اين روايت به باور نويسنده روض الجنان با عقل ناسازگار است و در خور پذيرش نيست:
«و از اين ترهات و محالات، آنچه عقل و شرع و قرآن و اخبار، پيغامبران خداى را آن منزه كرده است؛و اين هيچ يك بنزديگ ما روا نيست بر پيغامبران(عليه السلام) از آنجا كه ايشان معصومان و مطهرانند و پاكيزگان ، و صغيره و كبيره بر ايشان روا نيست از آنجا كه ادله عقل دليل كرده است بر عصمت ايشان، چه در عقل مقرر است كه تجويز صغاير و كباير بر ايشان منفر بود مكلفان را از قبول قول ايشان ( و استماع وعظ ايشان، و غرض قديم تعالى از بعثت ايشان قبول قول ايشان است) و امتثال امر و اجابت دعوت ايشان، آنچه قدح كند در آن، واجب بود كه حق تعالى ايشان را از آن معصوم و منزه دارد، و تجويز زنا، كه من اكبر الكباير است و اعظم الخطايا و امهات الذنوب است واجب بود كه از آن منزه باشند كه حظ او در تنفير بغايت و نهايت است.»10
ب. قصه موسى(عليه السلام)
در تفسير آيه شريفه « و اتل عليهم نباء الذى آتيناه آياتنا فانسلخ منها» روايتى از اصحاب حديث مىآورد:
«خداى تعالى اين آيت در بلعم بن باعور انزله كرد و طرفى از حديث او با رسول بگفت. مقاتل گفت: قصه او چنان بود كه پادشاه جباران او را بخواند و گفت: بر موسى دعا كن گفت: او پيغامبر خداى است. او گفت: اگر نكنى تو را بردار كنم. او را تهديد كرد، او (بيامد و) دعا كرده، گفت : بار خدايا تمكين مكن موسى را از آن كه در شهر ما آيد. موسى به دعاى او در تيه افتاد چهل سال،گفت: بار خدايا اين چه حال است؟ گفت: تو به دعاى بلعم در اين جا افتادى. گفت : بار خدايا چنان كه دعاى او بر من شنيدى، دعاى من بر او بشنو. گفت : بگو . گفت: بار خدايا اسم اعظم و ايمان از بستان. ايمان از سينه او بپريد چنان به مانند كبوترى سپيد، فذلك قوله (فانسلخ منها)»
ابوالفتوح اين روايت را برنميتابد و از ناسازگارى آن با عقل و شرع مىگويد:
«و اين از جمله آن خرافات است كه اصحاب حديث گويند و روا دارند و اين محال است و مخالف عقل و شرع است».11
ج. داستان ايوب(عليه السلام)
در تفسير « و ايوب اذ نادى ربه انى مسنى الضر» چند روايت تاريخى مىآورد، يكى در باره سلطه شيطان بر مال و فرزندان ايوب و ديگرى در مورد بيمارى سخت آن حضرت:
«هفت سال بر كناسهاى از كناسات بنىاسرائيل افگنده بود، و كرم در اندام افتاد، و هيچ كس نتوانستى كه آن جا بگذشتى از بوى او»
نويسنده روض الجنان در باره روايت نخست مىنويسد:
«اباطيلى است و ترهاتى بسيار، و هيچ روا نباشد كه خداى تعالى ابليس را بر انبياء و اوليا مسلط كند»12
و در نقد روايت دوم مىگويد:
«و اين در حق پيغامبران هيچ چيز از منفرات روا نباشد، نه از قبل خداى و نه از قبل ايشان، براى آن كه مودى بود با نقض غرض قديم تعالى و او از اين منزه است»13
د. قصه يونس(عليه السلام)
شمارى از روايات از خشم يونس بر خدا حكايت دارد:
«از آن جا كه او قوم را وعده داده بود به عذاب و او برفته، قوم چون علامت عذاب پديد آمد ايمان آوردند، خداى تعالى عذاب از ايشان برداشت. يونس چون بشنيد كه ايشان را عذاب نيامد برفت خشم گرفته بر خداى از آن كه سبب نشناخت، و گفت : من با ميان قوم نروم دروغزن، كه ايشان مرا بكشند»
نويسنده روض الجنان اين روايت را باور ندارد و در نقد آن مىنويسد:
«براى آن كه اين بر پيغامبران روا نباشد، و نه بر آن كس كه خداى او را شناسد، چه غضب ، ارادت عقاب و مضرت باشد به غيرى ، و آن كس كه او بر خداى مضرت و عقاب روا دارد ، خداى را نشناسد.»14
2. آيات
ملاك ديگر ابوالفتوح در نقد تفاسير تاريخى، آيات قرآن است. او در اين نقد و بررسى گاه از آيات هم موضوع بهره مىبرد و گاه از خصوصيات و ويژگيهاى آيه مورد بحث. براى نمونه برخى از قصه گويان پيامبر را در هنگام رودررويى با آن نابينا عبوس معرفى مىكنند:
«اين مرد نابينا بود، نمىديد كه رسول(عليه السلام) مشغول است، گفت: يا رسول الله اقرئنى و علمنى مما علمك الله چيزى از قرآن بر من خوان و مرا از آنچه خداى تو را آموخت مرا بياموز از شرايع اسلام. يك بار و دو بار گفت و رسول روى بگردانيد و او را از آن كراهت آمد كه سخن او قطع مىكرد و دگر آن كه نخواست كه آن كافران گويند: اتباع و مجيبان دعوت او نابينايان و سفلهاند، از اين سبب كراهت در روى رسول پديد آمد»
نويسنده روض الجنان پس از گزارش اين تفسير، به نقد و بررسى آن مىپردازد و از آيات قرآن در اثبات نادرستى اين تفسير سود مىگيرد او مىنويسد:
«خداى تعالى او را از اين صفات مذمومه تنزيه كرد بقوله: «و لو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك» و او را به حسن خلق و كرم طبع وصف كرد فى قوله :«و انك لعلى خلق عظيم»15
خصوصيات آيه، ملاك ديگر ابوالفتوح در نقد نابايستههاى تفسيرى است. ظاهر ، سياق و … برخى از اين معيارها هستند:
1. ظاهر
نويسنده روض الجنان در تفسير آيات قصه آدم ،ابراهيم ، يعقوب و … از ظاهر در نقد و بررسى روايات تاريخى سود مىبرد:
الف. قصه آدم (عليه السلام)
نويسنده روض الجنان چند فراز از داستان آدم را به بحث مىنشيند و شمارى از روايات تاريخى را به نقد مىگيرد:
1. آفرينش حوا
برخى از قصه نويسان ماده آفرينش حوا را همان ماده آفرينش آدم مىدانند:
«خدا حوا را از بقيه طينت آدم آفريد».
نويسنده روض الجنان اين نظريه را باور ندارد و از ظاهر آيه « و خلق منها زوجها» در نقد آن سود مىبرد:
«خداى تعالى آدم را بيافريد و مدتى در بهشت بود تنها، از تنهايى مستوحش شد. حق تعالى خوابى بر او افكند تا او بخفت ، آنكه جبرئيل را فرستاد تا از پهلوى چپ او استخوانى بركشيد و از آن استخوان حوا را بيافريد و ظاهر قرآن دليل اين مىكند لقوله: (و خلق منها اى من النفس)».16
– فريب خوردن آدم(عليه السلام)
شمارى در تفسير «فازلّهما الشيطان عنها» مىگويند: ابليس آدم و حوا را نديد.
«و به ايشان نرسيد، پيغام داد به ايشان بر دست بعضى خزنه بهشت».
اين تفسير به باور ابوالفتوح در خور پذيرش نيست و با ظاهر آيه شريفه ناسازگار مىنمايد.17
– برخى از قصه نويسان سجده فرشتگان را سجده عبادت مىدانند:
«بعضى گفتند: سجده عبادت بود و آدم در ميانه قبله بود و سجده خداى را بود. و بعضى دگر گفتند: آدم امام بود، آدم سجده خداى را كرد و ايشان به متابعت آدم خداى را سجده كردند».
اين برداشت از قصه آدم (عليه السلام) در تفسير روض الجنان به علت ناسازگارى با ظاهر آيه «اسجدوا لآدم» مردود خوانده شده است چه اين كه بر اساس آيات« و اسجدوا لله الذى خلقهن» ، « الا يسجدوا لله الذى » و « و يسبحونه و له يسجدون» حرف«لام» نشانه تخصيص است بنابر اين فرشتگان بر آدم سجده كردند نه بر خدا و سجده ايشان سجده تعظيم و اجلال بود نه سجده عبادت.18
ب – قصه ابراهيم(عليه السلام)
در گزارش اين داستان برخى قصه نويسان از وجود حايلى ميان آتش و ابراهيم(عليه السلام) سخن مىگويند.
به باور ابوالفتوح اين سخن شايسته نيست و با ظاهر آيات ناسازگار مىنمايد چه اين كه سردى آتش بر ابراهيم از آن جهت بود كه:
« خداى تعالى برودتى بافراط بيافريد در آتش تا منافات حرارت آتش كرد»19
ج – داستان يعقوب(عليه السلام)
برخى تفسير گران آيه شريفه « و ابيضت عيناه من الحزن» را كنايه از به درازا كشيده شدن انتظار يعقوب (عليه السلام) مىدانند نه نابينايى آن حضرت.
نويسنده روض الجنان اين باور تاريخى را نميپذيرد و آن را با ظاهر آيه ناسازگار معرفى مىكند.20
بهرهگيرى ابوالفتوح از ظواهر آيات، نشان از ظاهر گرا بودن وى ندارد، چه اين كه در جاى جاى روض الجنان از ظاهر چشم مىپوشد و فهمى متفاوت با ظاهر عرضه مىكند. براى نمونه تفسيرى كه ظاهر آيه « و لاتقربا هذه الشجرة« را امر مىداند، برنمىتابد:
«اين لفظ صورت نهى دارد و معنى امر است( چنان كه ): اعملوا ما شئتم … صورت امر دارد و معنى نهى است»21
2. سياق
ملاك ديگر ابوالفتوح در نقد روايات تاريخى سياق آيه مورد بحث است. براى نمونه رواياتى كه ذبيح را در قصه ابراهيم(عليه السلام) اسحاق معرفى مىكنند از جهت ناسازگارى با سياق آيه «انى ارى فى المنام انى اذبحك» نادرست مىنمايد:
«دليل بر اين قول( اسماعيل ذبيح بود) از قرآن سياقت قصه است و آنكه خداى تعالى جل جلاله چون از قصه ذبح بپرداخت حديث اسحاق كرد و بشارت به او « و بشرناه باسحاق نبيا من الصالحين»22
3. روايات
معيار ديگر ابوالفتوح در سنجش تفاسير تاريخى، روايات است. به باور نويسنده روض الجنان تفاسير و فهمهايى كه با روايات ناسازگار است از درجه اعتبار مىافتد و بهره ورى از آنها در داستان نويسى و قصه گويى شايسته تفسير گران، تاريخ نويسان و قصه گويان نيست. در داستانهاى زير ابوالفتوح از روايات در نقد برخى از فرازها بهره مىبرد:
الف. قصه ابراهيم(عليه السلام)
شمارى از قصه نويسان، آزر را پدر ابراهيم معرفى مىكنند و برداشت خود را به آيه « و اذ قال ابراهيم لابيه آزر» مستند مىكنند.
اين باور در تفسير روض الجنان نادرست و ناسازگار با شمارى از روايات خوانده شده است. پيامبر اسلام مىفرمايد:
«نقلنى الله من اصلاب الطاهرين الى ارحام الطاهرات لم يدنسنى بدنس الجاهلية. خداى تعالى مىگردانيد از اصلاب پاكان در ارحام پاكان مرا مدنس بنكرد بدنس جاهليت اگر در ميان ايشان كافر بودى او را به طاهر وصف نشايستى كردن كه كافران نجس باشند طاهر نباشند، و اخبار در اين معنى بسيار است و ادله در اين كه ما گفتيم كفايت است.»23
ب. قصه پيامبر(ص)
برخى قصه نويسان از كراهت پيامبر در رودررويى با آن نابينا سخن مىگويند:
«اين مرد نابينا بود، نمىديد كه رسول(عليه السلام) مشغول است، گفت: يا رسول الله اقرئنى و علمنى مما علمك الله چيزى از قرآن بر من خوان و مرا از آنچه خداى تو را آموخت مرا بياموز از شرايع اسلام. يك بار و دو بار گفت و رسول روى بگردانيد و او را از آن كراهت آمد كه سخن او قطع مىكرد و دگر آن كه نخواست كه آن كافران گويند: اتباع و مجيبان دعوت او نابينايان و سفلهاند، از اين سبب كراهت در روى رسول پديد آمد».
به باور ابوالفتوح اين نظريه با روايات ناسازگار است و در خور پذيرش نيست:
«و اخبار متواتر است بر آن كه عادت رسول با دشمنان و كافران بر خلاف اين بود فكيف با دوستان و مومنان و محققان. و در اخبار آمده است كه: رسول(عليه السلام) دست در دست غلامى سياه نهادى كريه الخلق و الرايحه، روا نداشتى كه دست از دست او ببرد تا هم آغاز كردى و دست از دست رسول ببردى از فرط حيا و كرم خلق».
نويسنده روض الجنان در نقد اين نظريه به اين« اخبار متواتر» بسنده نمىكند و از روايات ديگرى كه فرد عبوس را يك اموى معرفى مىكند، سود مىگيرد:
«روايت كردند كه اين عبوس و اعراض از مردى بود اموى كه بنزديك رسول حاضر بود. چون اين مرد نابينا آن جا آمد، او خويشتن را فراهم گرفت به تعزّر و ترفّع و روى ترش كرد و روى بگردانيد، خداى تعالى در حق او اين آيات فرستاد و اين قول به صواب نزديكتر است از قول اول».24
بهرهگيرى ابوالفتوح از روايات نشان از اعتماد صد در صد ايشان به روايات ندارد به همين جهت نويسنده روض الجنان در نقد و بررسى خويش تنها از روايات معتبر بهره مىگيرد و به روايات مخدوش وقعى نمىنهد براى نمونه:
1. روايت ابوهريره كه از دروغگويى ابراهيم حكايت دارد خبر واحد و نامفيد معرفى شده است:
«اگر گويند اين خبر را چه گويى كه ابوهريره روايت كرد از رسول گفت: ما كذب ابراهيم الا ثلاث كذبات كلها يجادل بهن عن دينه« ابراهيم دروغ نگفت الا سه بار، هر بارى براى مجادله از دين، يكى آن كه: انى سقيم، دگر : فعله كبيرهم، سيم پادشاهى مىخواست تا ساره را از او بستاند ، گفت انها اختى؛ او خواهر من است، جواب گوئيم: اين خبر آحاد است و ايجاب علم نكند و براى او از آنچه معلوم و مقطوع عليه باشد دست بندارند».25
2. شمارى از نظريات تاريخى به جهت ناسازگارى مستندات روايى آنها با عقل و شرع واهى ناميده شده است.26
4. تاريخ
ملاك ديگر ابوالفتوح در سنجش نظريات تاريخى تفسيرى ، تاريخ است. او از تاريخ در رد نظرياتى سود مىبرد كه اسحاق را ذبيح مىدانند:
«اهل تواريخ گفتند: اسماعيل پيشتر آمد ابراهيم را از هاجر و چون ساره را رشك آمد ابراهيم اسماعيل را به مكه برد، و پس از آن به مدتى او را بشارت دادند به اسحاق از ساره … اصحاب تواريخ گفتند كه: سروها(ى) كبش در دست فرزندان اسماعيل بود و در خانه كعبه آويخته بود تا آن كه در عهد عبدالله زبير خانه بسوختند، آن سروها بسوخت. و اگر ذبيح اسحاق بودى؛ در دست فرزندان اسحاق بودى؛ نه در دست فرزندان اسماعيل.
شعبى گفت من آن سروها ديدم از كعبه آويخته و در دست فرزندان اسماعيل بود و فرزندان اسحاق كه روميان بودند با ايشان در آن مزاحمت نكردند، و آن دعوى نكردند با آن كه ايشان بيشتر و غالب بودند.
اصمعى گفت اى سليم دل چرا عقل كار نبندى اسحاق كى بمكه بود بمكه اسماعيل بود و اسحاق بشام بود و مذبح و منحر بمكه و اسماعيل بود كه با پدر بناى كعبه كرد».27
افزون بر اين معيارها ابوالفتوح با طرح برخى كليات به گونهاى روايات اسرائيلى را به نقد نشسته است هر چند او در ذيل اين گونه روايات هيچ گونه اظهارنظرى ندارد اما در جاى جاى روض الجنان نظرياتى دارد كه نگاه وى را به روايات اسرائيلى نشان مىدهد براى نمونه وهب را از قصه گويان نادان معرفى مىكند28 اهل حديث و حشويه را كه شمار زيادى از روايات روضالجنان را تشكيل مىدهد، از مخالفان اماميه مىخواند و كعب را اهل خرافه مىنامد بنابر اين نويسنده به گونه غير مستقيم تمامى روايات وهب، كعبالاحبار، اهل حديث و حشويه را نقد مىكند و آنها را غير قابل اعتماد مىنماياند.
نویسنده: محمد فرجاد
پي نوشت ها:
1 . روض الجنان، مقدمه/ 3
2 . روض الجنان، 259/20 16/13.
3 . همان، 324/12.
4 . همان، 14/9.
5 . همان، 381-382/18
6 . همان، 278/16
7 . همان، 212/16
8 . همان، 259/13
9 . همان، 263/16
10 . همان، 47-48/11
11 . همان، 14/9
12 . همان، 260/13
13 . همان، 260/13
14 . همان، 272/13
15 . همان، 147/20
16 . همان، 234/5
17 . همان، 223/1
18 . همان، 210/1
19 . همان، 247/13
20 . همان، 134/11
21 . همان، 219/1
22 . همان، 212/16
23 . همان، 340-341/7
24 . همان، 147/148/20
25 . همان، 242/13
26 . همان، 4/18 و 130/12
27 . همان، 213/16
28 . همان، 276/13
نشریه پژوهشهای قرآنی، شماره 41