درباره ی مفهوم ایام الله در آیه ی ( ( ذکرهم بایام الله ) ) ، نظرهای متفاوتی از جانب مفسران بیان شده است که به پاره ای از آن ها اشاره می کنیم : 1 .طبرسی و برخی دیگر از مفسرین ، معتقدندکه مراد از آن ، سنن و افعال خداوند متعال از حیث انعام و انتقام در موردبندگان خود است ، که از آن ها به ( ( ایام الله ) ) کنایه آورده شده است ؛ زیرا ایام ،ظرف ( ( انعام ) ) و ( ( انتقام ) ) محسوب می شود و هر یک از آن دو را در خود جمع می کند، ( طبرسی ، مجمع البیان ، ج 6، ص 59 و فخر رازی ، مفاتیح الغیب ، ج 19، ص 84 ) . 2 .عقیده ی علمایی مانند علامه طباطبایی ، این است که مراداز ایام ، ایام مخصوصی است . علت نسبت دادن آن به خدا حوادثی است که در آن ایام مخصوص پدید می آید؛ مانند : ( ( روز مرگ ) ) ، ( ( روز قیامت ) ) و نیزمانند آیاتی که قوم نوح، عاد و ثمود در آن به هلاکت رسیدند .زیرا در آن ها،قهر و غضب الهی و عزت خدایی ، خودنمایی کرده است ، ( ترجمه المیزان ،ج 12، ص 24 و 25 ) . 3 .عده ای ، از جمله بیضاوی گفته اند که ایام الله به وقایعی اختصاص دارد که در آن ها عذاب الهی آمده است ، ( تفسیر بیضاوی ،ج 1، ص 513 ) . در مقابل ، عده ای مانند شیخ طوسی گفته اند که مراد ازایام الله ، روزهایی است که نعمت های خداوند در آن روز شامل حال مردم شده است ، ( طوسی ، تبیان ، ج 6، ص 34 ) . به نظر می رسد در میان این اقوال ، قول اول و دوم از قول های دیگر، به واقعیت نزدیک تر باشد؛ زیراجامع تر است.