طلسمات

خانه » همه » مذهبی » در آيه 275 سوره بقره منظور از اينكه رباخواران در اثر تماس شيطان دچار خبط شده اند، چيست؟

در آيه 275 سوره بقره منظور از اينكه رباخواران در اثر تماس شيطان دچار خبط شده اند، چيست؟

منظور اين است كه رفتار رباخوار در مورد امر معاش و زندگى به رفتار جن زده و ديوانه‏ اى مى‏ ماند كه خوب را از بد تمييز نمى‏ دهد. يعني رباخوار در اثر تماس شيطان دچار خبط و خطا در تشخيص شده است و نمى‏ تواند خوب و بد، نافع و مضر و خير و شر را از يكديگر تمييز دهد و حكم هر يك از اين موارد را در طرف مقابل آن جارى مى‏ سازد، و اين به آن جهت نيست كه نمى‏ داند خوب و بد كدام است، بلكه از اين جهت است كه زشتى را زيبايى و حسن را قبح و خير و نافع را شر و مضر مى‏ بيند، پس او در تطبيق احكام و تعيين موارد، دچار خبط و اشتباه شده است. براي اين افراد عادى و غير عادى مخلوط شده، عادى آن عملى است كه او عادى بداند، و غير عادى آن عملى است كه او غير عادى تشخيص دهد، عينا مانند شترى كه در راه رفتن مى ‏لنگد، او در عين اينكه خلاف عادى راه مى‏ رود، عادى را مثل خلاف عادت مى‏ پندارد، بدون اينكه اين در نظرش بر آن مزيتى داشته باشد، پس او هيچوقت مشتاق آن نيست كه از خلاف عادت به حال عادى برگردد . همين خبط بين خير و شر باعث شده كه رباخوار فرقى ميان معامله مشروع يعنى خريد و فروش، و معامله نامشروع يعنى ربا نگذارد، و وقتى به او بگويند: دست از ربا بردار و به خريد و فروش بپرداز، بگويد: چه فرق هست ميان ربا و بيع و چه مزيتى بيع بر ربا دارد تا من ربا را ترك كنم، و به خريد و فروش بپردازم، و لذا خداى تعالى به همين سخن رباخواران استدلال بر خبط آنان كرده است.[1] بنابراين منظور آيه اين است كه رباخواري كه فرق ميان معامله صحيح و غير صحيح را نمي داند، مانند ديوانه وجن زده اي است كه نمي تواند خير و شر را از يكديگر تشخيص دهد.
در مطلبي ديگر مسئله تماس شيطان و جن و ديوانه شدن انسان در اثر اين تماس بطور مفصل بيان شده است.
پي نوشت:
[1] . الميزان في تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1417ق،  ج‏2، ص: 410-412

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد