خانه » همه » مذهبی » در جنگ صفین حق با چه کسى بود؟

در جنگ صفین حق با چه کسى بود؟

بـراى پاسخ به این سوال , هم شناخت حق و حقیقت لازم است و هم شناخت سران دوجبهه اى که در مـقـابـل هم قرار گرفته اند , زیرا شناخت حقیقت است که معیار شناخت اهل حق مى گردد , حـضـرت عـلى (ع ) به هنگام نبرد جمل در پاسخ عده اى که در شناخت حق و اهل آن عاجز مانده بـودنـد , فرمود : «اعرف الحق تعرف اهله و اعرف الباطل تعرف اهله؛ (1) معیار شناخت افراد باید حـق و حـقـیقت باشد , نه آنکه افراد رامعیار سنجش طریق حق و باطل قرارداد».قرآن کریم دین اسلام را به عنوان دین حق معرفى مى کند و هدف بعثت انبیا را تحقق بخشیدن آرمان هاى دینى و پـیاده نمودن احکام آن مى داند . بنابراین , بهترین معیار براى حق بودن على یا معاویه , دین اسلام اسـت و هر کدام که بر اساس آیین اسلام ادعاى خلافت داشت و تمام تلاش او پیاده نمودن اهداف دین بود و غیر از آن چیزى در سرنداشت , براساس معیارهاى دینى برحق است و پر واضح است که عـلـى بـن ابیطالب از همان روزى که مردم در خانه آن حضرت تجمع نمودند تا به عنوان خلیفه و جانشین رسول خدا (ص ) با او بیعت کنند , فرمود : آنچه را که خود حق مى دانم به آن عمل خواهم کـرد و هر چه از اموال بیت المال به ناحق به جیب دیگران رفته است ,آن را به بیت المال مسلمانان باز خواهم گرداند , هر چند مهریه زنان شده باشد .و به همان میزان که حضرت على (ع ) از احیاى سنت رسول خدا (ص ) و اجراى فرمان هاى دینى سخن مى گفت , به همان میزان معاویه از حق و حـقیقت دین دور مانده بود .على بن ابیطالب آن بزرگ صحابى است که پیامبر (ص ) در وصف او در جـنـگ خندق فرمود :«برز الایمان کله الى الشرک کله»؛ (2) یا در مواقع متعدد پیامبر (ص ) با عـلـى بـن ابـیـطالب عقد اخوت را بست .جایگاه على (ع ) نسبت به پیامبر , مانند جایگاه و منزلت هـارون نسبت به حضرت موسى است : «على انت منى بمنزله هارون من موسى لا نبى من بعدى»؛ (3)على بن ابیطالب شخصیتى است که از زبان پیامبر گرامى اسلام (ص ) به عنوان معیارشناخت حـق از بـاطـل مـعرفى شده است .اما معاویه همان کسى است که پیامبر گرامى اسلام (ص ) او و پـدرش را لـعن و نفرین کرد (4) و همان کسى است که در مقابل امام برحق و جانشین رسول خدا قـرار گـرفـت وبـا او جـنگید و قرآن را طعمه و وسیله رسیدن به خلافت و دنیا نمود .با توجه به مـعیارهاى شناخت حق از باطل و نگاه اجمالى به شخصیت دو جبهه جنگ صفین , با اندک تأملى حقانیت جبهه على بن ابیطالب براى تمام کسانى که در این امر مردد هستند روشن خواهد گشت.
پاسخ به شبهات اهل سنت، مرکز پژوهشهاى اسلامى صدا و سیما 1- انساب الاشراف , احمد بن یحیى بلاذرى , ج 2, ص 239.2- ابى جعفر اسکافى , المعیار و الموازنه فـى فـضائل الامام امیرالمومنین , ص 35.3- بحار الانوار, ج 40, ص 321 دار احیا التراث العربى .4- مجمع الزوائد, هیثمى , ج 7, ص 24
به نقل از سایت تبیان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد