روایت مورد سؤال، با کمی اختلاف از آنچه در متن سؤال آمده، اینگونه نقل شده است: از امام صادق(ع) درباره سخن خدا «لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ … » پرسیدند، آنحضرت فرمود: پیامبر(ص) گناهى نداشته و اراده بر انجام گناهى هم ننموده است، اما خداوند گناهان شیعیان علی(ع) را بر او بار کرده آنگاه آنها را برایش بخشیده است». قبول معنای ظاهری این روایت مشکل است. بنابر این باید روایت مورد نظر را بر غیر معنای ظاهر حمل کرد. مثلاً میتوان گفت منظور این است که فتح مکه یا صلح حدیبیه سبب تقویت اصل اسلام شد و به دنبال آن در حجة الوداع شکل کامل اسلام برای مردم بیان شد. در نتیجه زمینه پرورش مؤمنان واقعی و شیعیان واقعی امیر المؤمنین به وجود آمد، اینها کسانی هستند که قابلیت بخشیده شدن را بهتر از دیگران دارند و زودتر مورد عفو قرار میگیرند.
البته این تعبیر که گناهان بر عهده پیامبر افتاده و سپس بخشیده میشوند، تعبیری عرفی است که در میان مردم نیز رایج است. مثلاً به کسی که وساطت در بخشش میکند میگویند ما به خاطر شما بخشیدیم، شخص وساطت کننده نیز میگوید گناه آنها را به حساب من بگذار.
در ضمن باید توجه داشت که این شفاعت با رستگاری در مسیحیت تفاوتهای بسیار واضح و مشخصی دارد.
البته این تعبیر که گناهان بر عهده پیامبر افتاده و سپس بخشیده میشوند، تعبیری عرفی است که در میان مردم نیز رایج است. مثلاً به کسی که وساطت در بخشش میکند میگویند ما به خاطر شما بخشیدیم، شخص وساطت کننده نیز میگوید گناه آنها را به حساب من بگذار.
در ضمن باید توجه داشت که این شفاعت با رستگاری در مسیحیت تفاوتهای بسیار واضح و مشخصی دارد.