پیمان شکنى یهود و خلافکاریهاى آنان سبب شد که عوامل عداوت و دشمنى و بذر نفاق و اختلاف در میان آنها پاشیده شود؛[1] و همچنان دسته بندیهاى توأم با عداوت و دشمنى در میان آنها ادامه دارد. شاید نیاز به تذکر نباشد که این عاقبت دردناک منحصر به یهود و مسیحیان و غیر مسلمانان نیست، حتی اگر مسلمانان هم راه آنها را به پویند به همان سرنوشت گرفتار خواهند شد.
در پاسخ این پرسش که از احادیث و روایات استفاده میشود که پس از ظهور مهدى(عج) تنها آیین در سرتاسر جهان آیین اسلام است، و این با مسئله مطرح شده در آیه ۶۴ سوره مائده(باقی ماندن یهود و…) چگونه قابل جمع است؟! باید گفت؛ ممکن است که یهود (و یا مسیحیت و …) در عصر ظهور حضرت(ع) به صورت یک اقلیت بسیار ضعیف در جهان باقى بماند؛ زیرا میدانیم در آن عصر نیز آزادى اراده انسانها از بین نمىرود و دین جنبه اجبارى پیدا نمىکند، اگر چه اکثریت قاطع مردم جهان راه حق را مییابند و به آن مىگروند و مهمتر از همه اینکه حکومت روى زمین یک حکومت اسلامى خواهد بود.[2]
بنابر این برقراری عدالت کامل توسط حضرت مهدی(ع) بدان معنا نیست که دیگر هیچ گناهی انجام نمیشود، هیچ کینهای وجود ندارد و …، بلکه بدان معنا است که شخص مظلوم در صورت دادخواهی حتماً به حق خود خواهد رسید و امنیت اجتماعی در مقیاس وسیع برقرار خواهد شد.
در پاسخ این پرسش که از احادیث و روایات استفاده میشود که پس از ظهور مهدى(عج) تنها آیین در سرتاسر جهان آیین اسلام است، و این با مسئله مطرح شده در آیه ۶۴ سوره مائده(باقی ماندن یهود و…) چگونه قابل جمع است؟! باید گفت؛ ممکن است که یهود (و یا مسیحیت و …) در عصر ظهور حضرت(ع) به صورت یک اقلیت بسیار ضعیف در جهان باقى بماند؛ زیرا میدانیم در آن عصر نیز آزادى اراده انسانها از بین نمىرود و دین جنبه اجبارى پیدا نمىکند، اگر چه اکثریت قاطع مردم جهان راه حق را مییابند و به آن مىگروند و مهمتر از همه اینکه حکومت روى زمین یک حکومت اسلامى خواهد بود.[2]
بنابر این برقراری عدالت کامل توسط حضرت مهدی(ع) بدان معنا نیست که دیگر هیچ گناهی انجام نمیشود، هیچ کینهای وجود ندارد و …، بلکه بدان معنا است که شخص مظلوم در صورت دادخواهی حتماً به حق خود خواهد رسید و امنیت اجتماعی در مقیاس وسیع برقرار خواهد شد.