در باره ی این موضوع، لازم است به چند نکته توجه شود. 1. هر روایتى در هر جا ذکر شده باشد قابل اعتماد نیست.
2. نقش عنصر زمان و مکان در تغییر احکام نباید فراموش گردد.
3. در میان احکام پنج گانه ی شرعى فقط واجبات و محرمات از حساسیت بر خوردار است.
4. نسبت به منابع اسلامى باید بهتر و بیشتر کار کرد. مثلاً در مورد سؤال مواردى مانند گریه قابل بحث و گفت و گو است، اگر چه وهابیان گریه را بر مردگان حرم دانستهاند، اما از نظر عقلى گریه امرى پسندیده و مقبول است و در روایات شیعه و اهل تسنن نیز براى گریه نسبت به مردگان و شهیدان مانند حمزه عموى بزرگوار پیامبر (ص) و مادر گرامیش و غیر این دو، شواهد زیادى وجود دارد، که خود رسول گرامى یا اهل بیت او و اصحاب چنین عمل کردند.
5. در کلام فقیهان و بزرگان دینى آمده است که هر کار و عملى نسبت به از دست دادن عزیزان، براى شخص مصیبت دیده، پسندیده نیست، بلکه بعضى از کارها افزون بر گناه بودن، کفاره هم دارد و کارهاى ناآگاهانه و غیر دینى مردم را نباید به اسلام یا بزرگان و اولیاى دین نسبت داد.