اما اگر بخواهید بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر عمل کنید در این صورت حکم رجوع و عدول را پیدا می کند.
بدیهی است که عدول در تقلید و تغییر دادن مرجع تقلید اگر یقین و علم پیدا کردید که آن مرجع دیگر اعلم است؛ لازم است [1].[2]
اما در صورت عدم علم به اعلم، بر اساس نظر برخى از مراجع محترم (بهجت و سیستانى)، رجوع به مساوى در غیر موارد علم اجمالى به مخالفت قطعى، جایز است.[3] برای توضیح بیشتر به سؤالی در این زمینه دقت کنید:
آیا عدول از مرجع تقلید زنده به مرجع مساوى با او، جایز است؟ به طور مثال آیا در نماز و روزه دانشجوى مسافر، مىتوان به مرجع دیگرى که مساوى با مجتهد اول است، رجوع کرد؟
آیات عظام بهجت و سیستانى: اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است. براى مثال نمىتواند در مسائل احکام روزه مسافر باقى بماند و در احکام نماز رجوع کند.[4]
اگر تقلید شما از مرجع فعلی، به عنوان اعلم بوده است؛و اکنون نیز بر همین اعتقاد هستید، نمی توانید از ایشان عدول کنید. بله اگر بعد از زمان انتخاب شما، شخص دیگری که مساوی مرجع شماست به مرجعیت رسیده باشد، امکان عدول وجود دارد.
اما اگر از ابتدا به عنوان مساوی مقلّد ایشان شده اید می توان به مرجع مساوی در علم و ورع رجوع کرد.
نک: نمایه تبعیض در تقلید، سؤال 2621 (سایت: 3004).
[2] اقتباس از سؤال 1340 (سایت: 1335).
[3] بهجت، توضیح المسائل، م 6 سیستانى، تعلیقات على العروة، م 11 و 13.
[4] وسیله النجاة ج1،م 4،سیستانی،تعلیقات علی العروة،م11و 13 به نقل از رساله دانشجویی،ص51.