1. از نظر اسلام شوهر می تواند ازدواج موقت نماید و یا چند همسر اختیار کند.[1] و اسلام برای استفاده شوهر از این حق، اجازه دادن همسر را لحاظ نکرده است؛[2] لذا این عمل شوهر خیانت محسوب نشده و همچنین زن پس از مسجل شدن آن حق طلاق ندارد؛ زیرا از نظر اسلام حق طلاق به دست مرد است، البته زن می تواند به هر دلیلی تقاضای طلاق دهد اما تقاضای طلاق غیر از داشتن حق طلاق است.
2. در خصوص اینکه آیا مرکزی با این عنوان در زمینه ازدواج موقت فعالیت داشته باشد باید گفت ما از وجود چنین مرکزی بی اطلاع هستیم.
3. طبق نظر روانشناسان و محققان تفاوتی اساسی بین ساختار روانی و گرایشها و عواطف زن و مرد وجود دارد. روانشناسان معتقداند که زنان به طور طبیعی “تک شوهرگرا” هستند و از تنوع همسر گریزانند و خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی و عملی یک مرد هستند. ولی مردان ذاتا تنوع گرا و “چند زنگرا” هستند.[3] بر این اساس شاید مهمترین دلیل مخالفت آنان با ازدواج مجدد همسرانشان ریشه در عواطف طبیعی زنانگی آنان داشته باشد که البته امکان تعدیل چنین عواطفی از سوی زنان نیز وجود دارد؛ زیرا همانگونه که می دانید فطرت با طبیعت فرق دارد. امور فطری کم و زیاد می شوند اما قابل ریشه کن شدن نیستند به خلاف خواست های طبیعی در انسان.[4]
جهت آگاهی بیشتر مراجعه شود به:
1. نمایه: ازدواج موقت مرد متأهل بدون اجازه همسر، سؤال شماره 709 (سایت: 807)
.
2. نمایه: مشکلات فراروی اجرای ازدواج موقت در جامعه، سؤال شماره 347 (سایت: 353)
.
[1]
برای آگاهی بیشتر، نک: نمایه: جواز تعدد زوجات (چند همسری) برای مردان، سؤال 633 (سایت: 692).
[2]
از این جهت فقها فرموده اند: زن نمی تواند همسر خود را از این حق منع کند.
امام خمینی، استفتائات، ج 3،ص 100، سؤال 55.
[3]
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 19، ص 302.
[4]
برای آگاهی بیشتر، نک: نمایه: فطرت و حرمت موسیقی، سؤال 1078 (سایت: 1256)
.