دیدگاه دانشمندان درباره قرآن چیست؟
تئودور نولدکه [1]
قرآن بر دلها تسلط مییابد
قرآن با منطق علمی و روش اطمینان بخش و قانع کننده ای که دارد دلهای شنوندگان خود را به سوی خویش توجه داده و آنها را طرف خطاب قرار میدهد و همواره بر دلهای کسانی که از دور با آن مخالفت میورزند تسلط یافته و آنها را به خود میپیوندد. فضیلت قرآن با داشتن سادگی و بلاغت خاص خود به اوج کمال رسیده است این کتاب توانسته از مردمی وحشی و بیتربیت ملتی متمدن ایجاد کند که تعلیم و تربیت دنیای خویش را بر عهده گرفتند.[2]
آلبرت انیشتین[3]
قرآن کتاب قانون
قرآن کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست بلکه مجموعه ای از قوانین است که بشر را به راه راست راهی که بزرگترین فلاسفه دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند هدایت میکند.[4]
نون گرونبوم [5]
فصاحت قرآن مافوق اعلاست
قرآن معجزه بدیهی محمد (ص)است اعجاز و انحصار کتاب از جهات مختلفی جلوه میکند. پیشبینی آینده، اطلاعات دربارهی وقایع مجهول گذشته وناتوانی مردم از آوردن مشابه آن با وجود مبارزه طلبیهای مکرر و بالاخره زیبایی بیسابقه و فصاحت مافوق اعلای انشاء آن.[6]
خانم مارگارت مارکوس [7]
قرآن بی نظیر است
خانم مارگرت مارکوس، تحصیل کرده در دانشگاه نیویورک (آمریکا) که مسلمان شده و برخود، مریم جمیله، نام نهاده است. جنبه اعجاز قرآن نه فقط مربوط به اصل و محتویات آن است بلکه مربوط به شکل و ظاهر آن نیز میشود چگونه مردی درس نخوانده توانسته است چنان اثری را به وجود آورد که نه فقط بالاتر و برتر از آن چیزی وجود ندارد بلکه قابل تقلید نیست.
قرآن مقامی دارد که حتی اگر جن و انس با یکدیگر همکاری کنند نمی توانند شبیه آن را به وجود آورند.
حضرت محمد(ص) از طرف خدا اجازه داشت تا همه مخالفان و نقادان را به مبارزه دعوت کند که یک سوره نظیر قرآن بیاورند طرفهای این مبارزه همانطور که انتظار میرفت هیچ وقت نتوانستند نظیر آن را بیاورند و حتی وقتی که این کتاب مقدس تلاوت میشود به مناسبت نظم و ترتیب و انسجام وخصوصیات ادبی که دارد در شنوندگان اثری دارد که آنها را مسحور مینماید گو اینکه معنی آن را نفهمند و برای آنها غامض باشد.[8]
راکستون [9]
قرآن تمام سؤالاتم را پاسخ گفت
سالیان درازی در جستجوی حقیقت بودم تا اینکه حقیقت را در اسلام یافتم سپس قرآن مقدس را دیدم و شروع به خواندن آن کردم او بود که تمام سوالات مرا جواب گفت. قرآن ابهت و ترس در انسان الهام میکند و در عین حال ثابت مینماید که هر چه میفرماید راست است.[10]
سر ویلیام موئیس [11]
قرآن حافظ حیات اجتماعی و مدنی
قرآن محمد (ص) کتابی است پر از دلائل واضح منطقی و مسائل بیشمار علمی و قوانین قضایی و حقوقی و دستورات عالیه که برای حفظ حیات اجتماعی و مدنی در این کتاب مقدس با عبارات ساده و در عین حال محکم و منظم آمده است که خوانندگان را مجذوب مینماید.[12]
کرنیکو [13]
جواب برادر کوچکتر قرآن را هم کسی نداده است چه رسد به قرآن
کرنیکو در حضور اساتید ادبیات در پاسخ کسی که دربارهی اعجاز بلاغی قرآن سوال کرده بود گفت: برای قرآن برادرکوچکی است به نام نهج البلاغه آیا برای کسی امکان دارد مانند نهج البلاغه که برادر کوچکتر قرآن است بیاورد؟ تا ما را مجال گفتگو در امکان آوردن کلامی بلیغ نظیر قرآن باشد. [14]
کینت گریک [15]
قرآن کتابی برای تمام اعصار
من مسلمان نیستم تا بگویم قرآن کلام خدا میباشد. ولی در مدت چهارده قرن که از آمدن قرآن میگذرد هیچ کس نتوانسته است در زبان عربی کلامی بیاورد که با قرآن برابری نماید.
قرآن کتابی نیست که برای یک دورهی به خصوص آمده باشد کتابی است جاوید برای تمام اعصار و تا جهان است نوع بشر میتواند که قرآن را راهنمای زندگی خود قرار بدهد و بر طبق دستورهای آن رفتار نماید. چرا قرآن برای یک دورهی به خصوص نیامده و هرگز کهنه نمیشود و تا روزی که نوع بشر باقی است راهنمای انسان خواهد بود؟ زیرا چیزی وجود ندارد که در قرآن نیامده باشد. هنگامی که قرآن را برای نخستین بار گشودم و تحت تاثیر آن قرار گرفتم تصور کردم اثری که آن کتاب در من کرده استثنایی است و در سالهای بعد که با چندین تن از مترجمان قرآن به زبانهای اروپائی مکاتبه کردم و بعضی از آنها را نیز دیدم دریافتم تاثیری که خواندن قرآن در ما اروپائیان میکند همگانی است اما مشروط بر اینکه قرآن در متن اصلی خوانده شود و ترجمه قرآن درهیچ یک از زبانهای اروپائی تاثیر متن اصلی را ندارد.[16]
لیبون [17]
مثل اینکه دیروز نازل شده است
در عظمت و جلال قرآن همین بس که گذشت چهارده قرن از نزول آن نتوانسته کوچکترین خللی در آن ایجاد کند. اسلوب بیان و کلمات قرآن چنان تازه و شیرین است که گوئی دیروز پیدا شده.[18]
ارنست رنان[19]
همیشه مونس من است
در کتابخانهِی شخصی من هزاران جلد کتاب سیاسی، اجتماعی، ادبی و غیره وجود دارد که همهی آنها را بیشتر از یک بار مطالعه نکردهام و چه بسا کتابهایی که فقط زینت کتابخانهی من میباشند ولی یک جلد کتاب است که همیشه مونس من است و هر وقت خسته میشوم و میخواهم درهایی از معانی و کمال به روی من باز شود آن را مطالعه میکنم و از مطالعهی زیاد آن خسته و ملول نمیشوم این کتاب قرآن کتاب آسمانی مسلمین است . اگر کسی خواسته باشد به کتابی که از آسمان نازل شده معتقد شود آن کتاب فقط قرآن است. زیرا کتب دیگر آسمانی امتیازات قرآن را ندارند.[20]
ناپلئون بناپارت [21]
امیدوارم حکومتی بر اساس قرآن تشکیل دهم
قرآن به تنهایی عهدهدار سعادت بشر است امیدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم همهی دانشمندان و تحصیل کردگان همهی کشورها را با یکدیگر متحد کنم و نظام یکنواختی فقط بر اساس و اصول قرآن مجید که اصالت و حقیقت دارد و میتواند مردم را به سعادت رهبری کند[ به وجود آورم] . من امیدوارم در طول زمان نزدیکی جشن اتحاد و نظامی را بر اساس قرآن بر قرار کنم . کجاست آن روزی که ما مجمع و هیئتی بزرگ از سیاستمداران و علمای حقوق دنیا تشکیل دهیم . قرآن کلام الهی و متینترین قوانین محمدی همان نسخهی پر افتخار بشری را پیش رو گذاریم و از روی آن قوانین و سعادت حقیقی بشر را تنظیم نماییم.[22]
روژه گارودی [23]
آگاهی دقیق از پیوند با خدا و جهان
پیام اساسی قرآن عبارت از آن است که در انسان آگاهی بسیار ژرفی در مورد پیوندهایش با خدا با انسان و با جهان پدید آورد. این بینش جهانی همهی ابعاد زندگی در زمینهی اسلام را از لحاظ هنر دانش و کردار در بر میگیرد.[24]
دکتر بنوه (علی سلمان) [25]
تعالیم قرآن موافق عقل و منطق
همین که با بعضی از آیات روح بخش قرآن کریم آشنا شدم دریافتم که تعالیم آن موافق عقل و منطق بوده و با علوم و معارف عصری نیز سازگار است از این رو دانستم که اسلام یک دین آسمانی است که سزاوار است از آن پیروی نمایم. روی این اصل از مسیحیت جدا شدم و اسلام اختیار کردم و جملهی دوم شهادتین را نیز گفتم و از جان و دل آئین پاک آسمانی محمد(ص) یعنی اسلام را برگزیدم.[26]
بانو ستان رانی تنس [27]
قرآن مطابق با خرد و فطرت بشری
محتوای این کتاب آسمانی کاملا با خرد و فطرت بشری مطابقت دارد و از مطالب زننده و خلاف عقل به کلی پاک است. قرآن دربارهی زنان داوری عادلانهای دارد و بر خلاف برخی از ادیان که جنس زن را تا به سر حد بردگی تنزل داده و ارزشی برای او قائل نیستند وی را از مزایا و حقوق انسانی برخوردار ساخته و مقام شامخی برای او منظور داشته است.[28]
علی احمد کنود علمبو [29]
قرآن رهبر کاروان بشریت به سوی سعادت
تمام کتابهای آسمانی دستخوش تحریف شدهاند جز قرآن کریم که از گزند تحریف مصون مانده و در هر عصر و زمان میتواند کاروان بشریت را به سوی سعادت رهبری فرماید.[30]
کازیمر سکی[31]
نظامی کامل و جذاب
قرآن مجموعهای است دلچسب که در آن فضایل اخلاقی و نکات حیاتی و مسائل اجتماعی با نظمی کامل جمعآوری شده است. [32]
استاد امین ریحانی [33]
از اعجاز قرآن
در نامه ای که به علامه شیخ حسین کاشف الغطا نوشته می گوید: شما میگویید قرآن اعجاز می کند واین سخن صحیح است دوران اقامتم در لندن و نیویورک زیاد اتفاق میافتاد که من قرآن را با همان لغت عربی تلاوت میکردم که نغمههای دلربای آن همسایگانم را از خود بی خود کرده و عقل از سرشان بدر میکرد.[34]
دینورت [35]
عموم علوم اروپا از قرآن اقتباس شده است
باید اعتراف کنیم که علوم طبیعی و فلکی و فلسفه و ریاضیات (ریاضیات از قرآن اقتباس نشده بلکه در قرآن انسان را دعوت به تفکر در ریاضیات و غیره نموده است ) که در اروپا اوج گرفت عموما از قرآن اقتباس شده است بلکه اروپا شهری است برای اسلام .[36]
هربرت جورج ولز [37]
قرآن کتابی است ابدی و جهانی
…. اما کتاب چهارم که مهمترین کتاب دنیاست قرآن است زیرا که این کتاب آسمانی اثری که در دنیا گذارد نظیر آن را هیچ کتابی بخود ندیده است. قرآن کتاب علمی و دینی و اجتماعی و تهذیبی و اخلاقی و تاریخی است مقررات و قوانین و احکام آن با اصول قوانین و مقررات دنیای امروز تطبیق میکند و برای همیشه قابل پیروی و عمل است هر کس بخواهد دینی اختیار کند که سیر آن با تمدن بشر پیشرفت داشته باشد باید که دین اسلام را اختیار نماید و اگر بخواهد که معنی این دین را بیابد به قرآن مراجعه کند . قرآن بهترین راهنمای یک عقیدهی قلبی، یعنی توحید و اخلاق فاضله است. در قرآن بهترین عبارات و عالیترین جملات نازل گردیده و اسلوب فصاحت و بلاغت آن به حدی زیباست که عقول عقلا را حیران ساخته است. قرآن کتابی است ابدی و جهانی .[38]
ار. اف بودلی [39]
قرآن اصیل ترین کتاب است
نزد ما کتابی است به نام قرآن که در اصالت و سلامت تنها و فرید است .[40]
توماس کارلایل [41]
قرآن دارای حقایق برجسته
اگر یک بار به این کتاب مقدس نظر افکنیم، حقایق برجسته وخصایص اسرار وجود طوری در مضامین جوهری آن پرورش یافته که عظمت و حقیقت قرآن بخوبی از آنها نمایان میشود و این خود مزیت بزرگی است که فقط به قرآن اختصاص دارد و در هیچ کتاب علمی و سیاسی واقتصادی دیگری دیده نمیشود. بلی؛خواندن بعضی از کتابها تأثیر عمیقی در ذهن انسان می گذارد؛ ولی هرگز با تأثیر قرآن قابل مقایسه نیست.[42]
سدیو [43]
قوانین قرآن بر پایه علم و اساس آن بر عدالت و احسان استوار شده است
در قرآن چیزی از مقررات اخلاقی و اجتماعی فروگذار نشده و قوانین آن بر پایه علم و اساس آن بر عدالت و احسان استوار شده و هدف آن نشان دادن راه حق و جلوگیری از باطل و دفع گمراهی و ضلالت و بیرون راندن بشر از تاریکیهای ذلت و خواری به سوی نور و فضائل و کمالات انسانیت است. در این کتاب چیزی از اصول پاکیزگی و نظافت و موجب رهائی از هرگونه نقص و عیب فروگذار نشده و میتواند مردم جهان را به زیور کمال آراسته سازد. [44]
قرآن مجموعهای است که آداب و حکم چیزی را فروگذار نکرده است . اساس این کتاب مقدس بر عدل و احسان و حکمت قرار گرفته و جامعه بشری را به سوی فضایل انسانیت وکمال راهنمایی مینماید. معارف درخشان اسلام و احکام قرآن موجب سرشکستگی، بلکهکوری چشم عیبجویان و دشمنان اوست . در عظمت این کتاب مقدس و آورنده آن همینقدر کافی است که بگوییم اعراب وحشی و بادیهنشین را با نداشتن هیچ گونه امتیاز و داشتن هر گونه رذائل اخلاقی به درجه سعادت، بلکه در ردیف معلمان بشریت درآورده است. [45]
قرآن از آداب و حکم و تعلیم و تربیت و پند و اندرز و آموزش و پرورش و هزاران امور ضروری دیگر چیزی فروگذار نکرده است.[46]
فیلیپ.ک.حِتّی [47]
قرآن بزرگترین معجزه
قرآن از تمام معجزات بزرگتر است و اگر سراسر اهل عالم جمع بشوند، بیتردید از آوردن مثل آن عاجز خواهند ماند.[48] قرآن از همهی کتابهایی که عصر جدیدی را بنیاد کردهاند تازه تر است،مع ذلک عرصهی انتشار آن از هر کتاب مدون دیگر فوق العاده دامنهدارتر است.[49]
دکتر گرینیه [50]
قرآن با تمام علوم و فنون جهان منطبق است
من آیات قرآن را که به علوم پزشکی و بهداشتی و طبیعی ارتباط داشت دنبال کردم و از کودکی آنها را فراگرفتم و کاملا به آن آگاه بودم. بنابراین دریافتم که این آیات از هر نظر با معارف و علوم جهانی منطبق است…هر کس دست اندر کار هنر یا علم باشد و آیات قرآن را با هنر و علمی که آموخته است مقایسه کند به همان صورت که من مقایسه کردم بدون تردید به اسلام خواهد گروید، البته اگر صاحب عقلی سلیم و بیغرض باشد.[51]
تنودر [52]
قرآن تسخیر کننده قلبها
قرآن با نیروی برهان خود، شنونده را مجذوب و شیفته خود میسازد و قلبها را تسخیر میکند. همین قرآن بود که ملت وحشی عرب را معلم جهانیان کرد.»[53]
دکتر گوته [54]
قرآن بزودی اثر نجات بخش خود در سراسر گیتی را به جای خواهد گذاشت
ما در ابتدا به علت وسوسه کشیشان و مخالفت آنها،از قرآن روی گردان بودیم،ولی طولی نکشید که این کتاب توجه مارا به خود جلب نمود و ما را دچار حیرت سخت تا آن جا که در برابر اصول و قوانین علمی و بزرگ آن سر تسلیم فرود آوردیم .عظمت امتیاز این کتاب در مطابقت الفاظ آن با معانی آشکار می گردد، شأن و علو و برتری آن بیشتر جلوه گر می شود. من معتقدم که این کتاب به زودی اثر نجات بخش و عمیق خود را در سراسر گیتی به جای گذارده و بالاخره جهان مدار خواهد شد.[55]
ژول لابوم [56]
قرآن برای همیشه زنده است
در مقدمه فهرست قرآن مینویسد:«قرآن برای همیشه زنده است و هر کس از مردم جهان به قدر استعداد خود از آن بهرهبری دارد.»[57]
بانو مایل انجلو [58]
مهارت زندگی
در ابتداء به عللى الزاماً کتابهایى که بیگانگان در زمینه اسلام و قرآن نوشته بودند مورد مطالعه قرار دادم، با وجودى که نوشتههاى آنان درباره آئین جاودانى اسلام با غرض ورزى و بدگوئى توأم است، در عین حال مىتوان از لابلاى سخنان ایشان حقایق تابناک اسلام را دریافت و حدود نفوذ و اتقان مطالب قرآن را به دست آورد. آشنائى من با تعالیم حیات بخش و معارف درخشان اسلام و قرآن، بینش جدید و عمیقى در من به وجود آورد و طرز فکرم را درباره جهان آفرینش و فلسفه وجود به کلى دگرگون ساخت و احساس کردم که تعلیمات اسلام بر خلاف تعالیم مسیحیت، انسان را موجودى شریف و با شخصیت مىشناسد نه موجودى کثیف و ذاتاً آلوده!!. در این کتاب دستور زندگى و نحوه بهرهگیرى از لذایذ این دنیا و حیات آن، به طرزى جالب و خردمندانه بیان شده است.[59]
کونت ادوارد گیوجا [60]
قرآن ضامن تمام نیازهای مادی و معنوی
من در پیرامون ادیان قدیم و جدید، تحقیق فراوان نموده و آنها را با دقت مورد مطالعه قرار دادم تا در نتیجه به دست آوردم که یگانه آئین آسمانى و حقیقى اسلام است، و کتاب آسمانى این دین، یعنى قرآن مجید، تمام نیازمندیهاى مادى و معنوى بشر را تضمین کرده و او را به کمالات اخلاقى و روحى، سوق مىدهد و رهبرى مىنماید.[61]
بانو لورا واکسیا واگلیری [62]
اسلوب قرآن بی سابقه و غیر قابل تقلید است
کتاب آسمانى اسلام نمونهاى از اعجاز است. قرآن کتابی است که نمىتوان از آن تقلید کرد. نمونه سبک و اسلوب قرآن در ادبیات عرب سابقه ندارد.
تأثیرى که سبک قرآن در روح انسان ایجاد مىکند ناشى از امتیازات و برترىهاى آن مىباشد. چطور ممکن است این قرآن کار محمد (ص)باشد و حال آن که ما معتقدیم محمد (ص) یک مرد عرب و درس نخوانده بود. ما در این قرآن ذخائر و اندوختههائى از علوم را مىبینیم که مافوق استعداد و ظرفیت باهوشترین و متفکرترین اشخاص است، و بزرگترین فیلسوفان و قوىترین رجال سیاست باید در مقابل قرآن زانوى عجز و ناتوانى به زمین بزنند .[63]
ویل دورانت دانشمند محقق و مورخ معروف معاصر[64]
قرآن کتاب قانون و اخلاق
در قرآن قانون و اخلاق یکى است، رفتار دینى در قرآن شامل رفتار دنیوى نیز هست و همه امور آن از جانب خدا و به طریق وحى آمده است. قرآن شامل مقرراتى در خصوص ادب و تندرستى و ازدواج و طلاق و رفتار با فرزند و برده و حیوان و تجارت و سیاست و ربا و دین و عقود و وصایا و امور صناعت و مال و جریمه و مجازات و جنگ و صلح است…
مدت چهارده قرن، قرآن در حافظه اطفال مسلمان محفوظ مانده و خاطرشان را تحریک کرده، اخلاقشان را فرم داده و قریحه صدها میلیون مرد را صیقلى کرده است. قرآن در جانهاى ساده عقایدى آسان و دور از ابهام پدید مىآورد که از رسوم و تشریفات ناروا و از قید مراسم بتپرستى و کاهنى آزاد است، و ترقى اخلاق و فرهنگ مسلمانان به برکت آن انجام گرفته و اصول نظم اجتماعى و وحدت جمعى را در میان آنها استوار کرده و به پیروى مقررات بهداشت ترغیبشان کرده و عقولشان را از بسیارى اوهام و خرافات و از ظلم و خشونت رهائى داده[65].
پروفسور واشنگتن ایرونیک [66]
سودمندترین کتاب
قرآن حاوى بالاترین مبادى، با ارج و سودمندترین آنها است.[67]
درابر [68]
بزرگترین اعمال و خدمات در سایه قرآن
قرآن عهدهدار بزرگ ترین اعمال ممکنه و خدمات عالیه گردیده است.[69]
پرفسور مرى گلیورد دورمان [70]
قرآن؛ عظیم، کامل و با شکوه
قرآن لفظ به لفظ به وسیله جبرئیل بر محمد (ص) وحى شده و هر یک از الفاظ آن کامل و تمام است. قرآن معجزهاى است جاوید و شاهد بر راست بودن ادعاى محمد (ص) قسمتى از جنبه اعجاز آن مربوط به سبک و اسلوب انشاى آن مىباشد، و این سبک و اسلوب به قدرى کامل و عظیم و با شکوه است که در حقیقت امر نه جن و نه انس توانائى بر آوردن مثل آن را ندارند و نمىتوانند کوچکترین سورهاى نظیر و شبیه به آن بیاورند. قسمت دیگر از اعجاز قرآن مربوط به تعلیمات و پیشگوئىهایى است که در آن مندرج مىباشد و این قرآن به نحو اعجاز داراى اطلاعاتى است که یک انسان درس نخوانده، هیچ گاه قادر نبود شخصاً آن کلمات و الفاظ و اطلاعات را جمعآورى کرده باشد.[71]
ورژیل گیورگیو[72]
قرآن کتاب معرفت
درهیچ یک از ادیان بزرگ تا این حد (به اندازة تاکیدقرآن) برای معرفت ارزش و اهمیت قائل نشده است. قرآن چنان از معارف الهی سرشار است که بشر هر چه بیشتر در عرفان و فلسفه پیشرفت کند به همه اسرارآن احاطه پیدا نخواهدکرد.[73]
هربرت جرج ونو[74]
مؤثرترین کتاب
مهمترین کتاب دنیا قرآن است. چون تاثیری که این کتاب آسمانی در دنیاکرده، نظیر آنرا هیچ کتابی نداشته است. قرآن کتاب علمی، دینی، اجتماعی، اخلاقی و تاریخی است و برای همیشه مقررات و قوانین و احکام آن با اصول قانونی امروز هماهنگ است.[75]
گری میلر [76]
قرآن کتابی متفاوت
آن چیزی که مایهی تعجب غیر مسلمانانی که این کتاب را به دقت مورد مطالعه قرار دادهاند،میباشد اینست که قرآن، خود را آنگونه که آنان انتظار داشتند، نشان نداد.آنچه که آنان در ابتدا تصور مینمودند این بود که آنان سرگرم بررسی کتابی قدیمی هستندکه چهارده قرن پیش از صحرای عربستان سر بر آورده است و انتظار داشتند که این کتاب نیز خود را اینگونه نشان دهد یعنی کتابی قدیمی از دل صحرا. اما به زودی دریافتند که این کتاب به هیچ وجه با آنچه که آنان انتظار داشتند، شباهت ندارد. بررسی قرآن با یک روش علمی واقعی امکان پذیر است زیرا قرآن موضوعاتی را ارائه می دهد که به صورت عام در سایر مذاهب و به ویژه در دیگر کتب آسمانی ارائه نشده اند. و این چیزی است که دانشمندان به دنبال آنند.[77]
ژوزف هوردویچ [78]
نهضت علمی جدید مرهون قرآن است
قران، عامل بسیار شگرفی در بالا بردن فکر مسلمانان بود. قران، آنان را به تحقیقات علمی و پدید آوردن اندیشهها سوق داد. قرآن، موجب و انگیزهی پیشروی مسلمانان، در سرزمینهای اروپا گردید. در آنجا هنگامی که تاریکیها همه جا را فرا گرفته بود اینان مشعلهای انسانیّت را برافروختند و به آستان علم، خدماتی شایان کردند.
علوم گذشتگان را دگربار نیرو بخشیدند و به شرق و غرب، فلسفه پزشکی، ستارهشناسی و معماری آموختند و ما را در مسیر نهضت جدید علمی قرار دادند. از اینرو ما هر بار که سقوط غرناطه (پایتخت مسلمانان اسپانیا) را به خاطر میآوریم، نمیتوانیم از ریختن اشک، خودداری کنیم.[79]
بلر[80]
زندگی آرام و گوارا در سایه قرآن
هرکس که از این کتاب به خوبی پیروی کند زندگی آرام و گوارایی خواهد داشت.[81]
فریدریش دیتریشی [82]
اروپا مدیون قرآن است
همین علوم و معارف مسلمین بود که اروپا را در قرن دهم میلادی جلو برد، همان علومی است که سرچشمه آنها قرآن کریم بود و اروپا از این حیث به اسلام مدیون است.[83]
کوسین دپرسوال [84]
قرآن مافوق اندیشه بشر
قرآن آیاتی است که فکر بنی نوع بشر از آوردن،به مانند آن از حیث لفظ و معنی عاجز و ناتوان خواهد بود.[85]
ادموند بورگ [86]
عالی ترین نظام
قرآن قانونی است که به عالیترین نظام قضایی بهترین روش علمی و بزرگترین رسم قانونگذاری به ترتیب و تنظیم یافته است.[87]
استانلی بینپول [88]
غرب مدیون فرهنگ قرآن است
بر مبنا و اساس این کتاب(قران)، فرهنگ و تمدنی به وجود آمد که مغرب زمین هم به آن مدیون است.[89]
ج. م. رود ویل [90]
آفتاب علم
اروپا نباید فراموش کند که مدیون قرآن است. همان کتابی که آفتاب علم را در میان تاریکی قرون وسطی در اروپا، جلوهگر ساخت.[91]
دکتر مارکس [92]
قرآن اشتباهات بشر را تصحیح کرد
در قرآن آیاتی موجود است که اختصاص به طلب علم و دانش و تفکر و بحث و تدریس دارد و چارهای جز این اعتراف ندارم که این کتاب محکم بسیاری از اشتباهات بشر را تصحیح کرد.[93]
کونت ادوارد گیوجا [94]
قرآن ضامن نیازمندیهای مادی و معنوی بشر
و کتاب آسمانی این دین یعنی قرآن مجید، تمام نیازمندیهای مادی و معنوی بشر را تضمین کرده و او را به کمالات اخلاقی و روحی، سوق میدهد و رهبری مینماید.[95]
بار تلمی سنت هیلر [96]
قرآن بی همتاست
قرآن کتابی است بیهمتا که زیبایی ظاهری و عظمت معنوی آن برابر است.
قران با سبک خاص خود، هم سرود مذهبی است و هم نیایش الهی و هم شریعت و قوانین سیاسی و حقوقی و هم نویدبخش و هشدار دهنده و هم پندآموز و هم راهنما و هدایت کننده به راه راست و هم بیان کنندة قصه و داستان و حِکَم و امثال.[97]
فرانس اتیین دینیه [98]
بهترین روش زندگی در قرآن است
قرآن بشر را به بهترین روش زندگی رهبری میکند و او را به نیکوترین هدفها دعوت مینماید.[99]
ژان دوان پورت [100]
درمان بیماریهای روحی و اجتماعی در قرآن است
قرآن کتابیست که از آغاز تابان، با شهور کامل از پنهانیها و غیرپنهانیها سخن میگوید، و بیماریهای روحی و اجتماعی را تداوی و چارهجویی نموده و در عین حال جلوگیری از مفاسد اخلاق و کردارهای زشت تبهکاریهای انسان را به کارهای نیک و شایسته هم تشویق و ترغیب مینماید.[101]
رو. ج. مارگولوت[102]
قرآن به وجود آوردن توده های بزرگ انسانی بوده است
قرآن، بهطور مسلم در بین کتب بزرگ آسمانی جهان، مقام ارجمندی دارد. گرچه جدیدترین تحولات بهوجود آورندهی تاریخ؛ مربوط به قرآن است ، هیچ اثری شکفتانگیزتر از ایجاد تودههای بزرگ انسانی؛ نداشته است. قرآن سبک جدید تفکر انسانی و اخلاق نوین را بهوجود آورده است.[103]
تولستوی [104]
قرآن دارای حقایق روشن، آشکار و سهل
قرآن مشتمل بر تعلیمات و حقایق روشن و آشکار و سهل است و عموم افراد بشر از هر طبقه میتواند از آن بهرهمند گردد.[105]
جان دیون پورت [106]
کتاب دین و سیاست
قرآن مانند اناجیل نیست که فقط بهعنوان میزان و شاخصی دربارهی عقاید دینی و عبادت و عمل پیروان آن شناخته شده است بلکه دارای مکتب و روش سیاسی نیز هست زیرا تخت و تاج یا به تعبیر دیگر اساس ایستگاه و سازمان سیاسی روی این شالوده ریخته شده است و هر نوع قانونی برای ادارهی امور کشور از این منبع گرفته میشود.[107]
پی نوشت:
[1] – (دانشمند و خاورشناس 1836-1930) Noeldek
[2] – اعترافات دانشمندان بزرگ جهان ص59 – نظریه دانشمندان جهان درباره قران و محمد (ص)ص21
[3] – بزرگترین متفکر و فیزیکدان (1879-1955 م) Albert Einstein
[4] – راه تکامل جلد6 ص53
[5]- استاد معاصر1909 -1971 م Non Gunbeaum
[6] – اعترافات دانشمندان بزرگ جهان ص61
[7] – دانشمند آمریکایی marghret marcus
[8] – نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد ص27 .
[9] – اسکاتلندی Rockeston
[10] – نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)ص37 – قرآن و دیگران ص29
[11] – دانشمند و مورخ انگلیسی (1819-1905م ) Mouies Sir William
[12] – اعترافات دانشمندان بزرگ جهان ص 51پاسخ ما به مشکلات جوانان ج2 ص218 قرآن و دیگران ص13
[13] – دانشمند انگلیسی kernico
[14] – تنزیه تنزیل شهرستانی ص135 آنچه باید از قرآن بدانیم ص62
[15] – استاد دانشگاه کمبریج انگلستان kent greak
[16] – قرآن و پدیده های طبیعت از دید دانش امروزص19
[17] – دانشمند فرانسوی Lebon
[18] – اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان ص608
[19] – فیلسوف معروف فرانسوی (1823-1892) Ernest Renan
[20] – قرآن و دیگران ص 22 –نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص) ص59
[21] – امپراطور مشهور فرانسه (1769-1821 ) Napoléon Bonaparte
[22] – اعترافات دانشمندان بزرگ جهان ص 43 – نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد ص21
[23] – دکتر و نویسنده ی فرانسوی (به فرانسوی: Roger Garaudy)
[24] – اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان ص 390
[25] – کاتولیک فرانسوی که اسلام اختیار نموده Dr.nebereh
[26] – راه تکامل ج 5 ص 210
[27] – دانشمند هلندی Stan Roni Tens
[28] – قرآن و دیگران ص 34 – نظریه دانشمندان جهان درباره ی قرآن و محمد ص 214 .
[29] – نویسنده ی معروف هلندی Ali Ahmad Kenood Elembu
[30] – راه تکامل ج 5 ص 214
[31] – مستشرق لهستانی (متوفی 1890 ) Gasimeresyui
[32] – حقیقت اسلام در نظر دیگران ص 61 –قرآن و کتابهای دیگر آسمانی ص 301 .
[33] – دانشمند مسیحی (1876-1940 ) Amin Rayhani
[34] – قرآن بر فراز آسمانها ص 66 –محمد و قرآن ص 184
[35] – دانشمند اروپایی
[36] – دائره المعارف شیعه ص 744 .
[37] – دانشمند انگلیسی (1946-1866 ) Herbert George Wells
[38] – فرهنگ برلیان ص 106 – دائره المعارف شیعه ص 746 .
[39] – نویسنده ی سوئیسی R.F. Boodli
[40] – محمد عندالعلما الغرب ص 168 .
[41] – دانشمند و مورخ مشهور اسکاتلندی Thomas Carlayle
[42] – سایت: www.ayehayeentezar.com/archive/index.php/t-770.html وسایت گفتمان دینی: www.goftomanedini.com/showthread
[43]- مستشرق فرانسوی odieu
[44] – قرآن از دیدگاه 114دانشمندجهان ص49
[45] – سایت روایتگر: www.ravayatgar.com/defaemoghadas/shohada/item/
[46] – قرآن و دیگران ص 27
[47] – دانشمند معاصر و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا DR. Pnilipe.c Hitta
[48] – قرآن از دیدگاه 114دانشمند جهان ص22
[49] – مستشرقان و قرآن ص 103- دکترمحمد حسن زمانی
[50] – خاورشناس و پژوهشگر فرانسوی
[51] – قرآن و دیگران ص44
[52] – خاورشناس آلمانی
[53] – قرآن و دیگران ص19
[54] – یوهان ولفگانگ فن گوته ریاضیدان، شاعر و نویسنده بزرگ آلمانی(1832-1749) DR. Yohnn Wolfgang Von Goethe
[55] – کتاب تاریخ قرآن، ابوعبدالله زنجانی ،ص159؛قرآن و کتاب های آسمانی دیگر-عبدالکریم هاشمی نژاد -ص236.
[56] – خاورشناسان و متفکر فرانسوی Jull La baume
[57] – (قران از دیدگاه 114 دانشمند جهان) ص56
[58] – دانشمند ایتالیائى (Mael Angello)
[59] – نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد(ص)ص 34؛ قرآن و دیگران، ص30 ؛ درسهائى از مکتب اسلام، سال 14، ش4
[60] – دانشمند ایتالیایى Edward gioga Giunt
[61] – نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد(ص)ص19 ؛ راه تکامل، ج 5، ص 215
[62] – استاد دانشگاه ناپل ایتالیا Laura Waccia Vagliry
[63] – اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص69 ؛ نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 22
[64] – (متولد 1885 م) Will Durant
[65] تاریخ تمدن ویل دورانت، ج 11، ص 52، 45؛ قرآن و دیگران، ص 34؛ طبقات مفسران شیعه، ج 1، ص 179؛ پیامبر اسلام (ص) از نظر انشمندان شرق و غرب، ص 140، 146
[66] – خاور شناس بزرگ آمریکائى (1783 -1859 م) Washington Irving
[67] – قرآن و دیگران، ص 89؛ نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 46
[68] – استاد دانشگاه آمریکا Driber
[69] – حقیقت اسلام در نظر دیگران، ص 57؛ قرآن و دیگران، ص23
[70] – دانشمند و خاورشناس Marry Gaylord Dorman
[71] – قرآن و دیگران، ص 29- اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 44 – نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 28
[72] – کونستان ویرژیل گیورگیو (1916-1992م.) (دانشمند و محقق رومانیایی)
[73] – قرآن از دیدگاه دانشمندان غربی نوشته: احمد فرید فرزاد هروی
[74] – نویسنده انگلیسى Herbert
[75] – قرآن از دیدگاه دانشمندان غربی نوشته: احمد فرید فرزاد هروی
[76] – مبلغ دین مسیح Gary Miller
[77] – قرآن کتابی شگفت انگیز مترجم: صلاح الدین توحیدی – برگرفته از بیداری اسلامی
[78] – دانشمند و خاورشناس آلمانی Gosef hordvich
[79] – قرآن از دیدگاه یکصد و چهارده دانشمند جهان ص 15
[80] – خاورشناس معروف آلمانی Beller
[81] – قرآن از دیدگاه یکصد و چهارده دانشمند جهان ص16
[82] – اسلامشناس آلمانی(1821-1903 م) Dieterici
[83] – قرآن از دیدگاه یکصد و چهارده دانشمند جهان ص17
[84] – خاورشناس بزرگ انگلیسی(1759-1835م) Caussin Defer Ceva
[85] – قرآن از دیدگاه یکصد و چهارده دانشمند جهان ص27
[86] – شخصیت سیاسی انگلستان Admond Borg
[87] – قرآن از دیدگاه یکصد و چهارده دانشمند جهان ص28
[88] – دانشمند انگلیسی(1832-1895 م) Stanley lane poole
[89] – قرآن از دیدگاه یکصد و چهارده دانشمند جهان ص33
[90] – اسلامشناس انگلیسی G.M. Rodwel
[91] – قرآن از دیدگاه یکصد و چهارده دانشمند جهان ص37
[92] – دانشمند انگلیسی(1818-1883 م) Dr. Marks
[93] – قرآن از دیدگاه یکصد و چهارده دانشمند جهان ص39
[94] – دانشمند ایتالیایی Gount Edward gioga
[95] – قرآن از دیدگاه یکصد و چهارده دانشمند جهان ص42
[96] – دانشمند و مستشرق فرانسوی(1805-1895 م) Brtelaehmy Snthilaire
[97] – قرآن از دیدگاه یکصد و چهارده دانشمند جهان ص47
[98] – دانشمند و مستشرق فرانسوی(1861-1929 م) Funis Etin Dineta
[99] – قرآن از دیدگاه یکصد و چهارده دانشمند جهان ص56
[100] – دانشمند فرانسوی Gohn sown port
[101] – قرآن از دیدگاه یکصد و چهارده دانشمند جهان ص59
[102] – دانشمند اروپائی(R.J.MARGOLOT)
[103] – قرآن از دیدگاه یکصد و چهارده دانشمند جهان ص76
[104] – فیلسوف بزرگ روسی(1910-1828) Leo Tolstoy
[105]- قرآن و دیگران ص16
[106] – دانشمند انگلیسی Ghon Daven Potr
[107] – قرآن و دیگران
منبع: مرکز مطالعات شیعه