قبل از پرداختن به اهميت و ثواب قرائت دعاي جوشن كبير ابتداء خلاصهاي از تاريخچه و جايگاه معنوي دعا مطرح ميشود.
سيد بن طاوس «م 664 هـ» روايتي را از امام موسي بن جعفر(ع) از اميرالمؤمنين(ع) نقل ميكند كه فرمودند: در روز احد، روزي كه هوا شديداً گرم بود حضرت رسول اكرم(ص) جوشني بر تن داشت (جوشن = لباس جنگي ، زره) كه بر اثر شدت گرماي هوا و گرماي آن جوشن، نميتوانست آن لباس را حمل كند پيامبر اكرم(ص) ميفرمايند: در اين زمان سرم را به سوي آسمان گرفته و خداي متعال را خواندم، پس درهاي آسمان را ديدم كه گشوده شدهاند و جبرائيل نازل شد و به من گفت «السلام عليك يا رسول الله» پس من نيز گفتم و عليك السلام يا أخي جبرائيل»، جبرائيل گفت: خداوند اعلي براي تو سلام و تحيت ميفرستد و ميفرمايد: اين جوشن را از تن خود بيرون كن و اين دعا را بخوان، پس اگر اين دعا را بخواني و با خود داشته باشي مانند جوشن از بدن تو محافظت ميكند، پيامبر(ص) فرمود: پس به جبرائيل گفتم آيا اين دعا مختص من است يا بر أمتم نيز ميباشد؟ جبرائيل عرض ميكند اي رسول الله(ص) اين هديهاي است از طرف خداوند متعال براي تو و براي امت تو.[1]
پيامبر اكرم(ص) از جبرئيل ميپرسند: ثواب اين دعا چقدر است؟ جبرائيل عرض ميكند: كسي كه اين دعا را بخواند در وقت صبح و عشاء، اين عمل او از اعمال صالحي قرار ميگيرد كه در تورات و انجيل و زبور و فرقان و صحف ابراهيم آمده است و براي هر حرفي، دو حورالعين براي آن شخص اعطاء ميكند و زمانيكه از قرائت اين دعا فارغ شد خداوند برايش خانهاي در بهشت بنا ميكند و به اندازه حروف تورات و انجيل و زبور و فرقان عظيم براي او ثواب عنايت ميكند و نيز ثوابي مثل ثواب ابراهيم خليل، موسي كليم و عيسي روح الامين و محمد حبيب براي او ميباشد. پيامبر اكرم(ص) فرمودند: همه اين ثواب براي قاري اين دعا است؟ جبرائيل عرض ميكند: به خدائيكه تو را به حق به نبوت برگزيد، خداي متعال در آسمان چهارم خانهاي بنا نمود كه به آن بيت المعمور گويند و در هر روز 70 هزار ملك وارد اين خانه شده و خارج ميشوند و ديگر باز نميگردند تا روز قيامت، خداوند ثواب اين ملائكه را و نيز ثوابي بعدد مؤمنين و مومنات از انس و جن از روزي كه خداوند آنها را خلق كرد تا روزي كه در صور دميده شود را به اين شخص عطا ميكند. و نيز هركس اين دعا را قرائت كند خداوند ثواب 700 هزار شهيد را به او ميدهد و هر شبي كه انسان اين دعا را بخواند خداوند به او نظر ميكند و هرآنچه از حوائج دنيا و آخرت بخواهد به او ميدهد و شر و كيد شياطين را از او دفع ميكند و تمامي اعمالش را قبول ميكند و اگر در كفنش شخصي اين دعا را بنويسد وحشت نكير و منكر از او برداشته شود.
پس جبرائيل عرض كرد: اي محمد،شنيدم از خداوند متعال كه فرمود: اين دعا مكتوب است در سرادق عرش پنج هزار سال قبل از اين كه دنيا را خلق كنم، و هر بندهاي اين دعا را در اول ماه رمضان با نيت صادق بخواند و شكي به خود راه ندهد ثواب ليلة القدر را به او بدهد. و اگر سه بار در ماه رمضان آن را بخواند بدنش را بر آتش جهنم حرام كرده است و بهشت را بر او واجب ميكند.[2]
اين روايت طولاني و حاوي مطالب بسياري در رابطه با قاري اين دعا و ثواب آن است كه ما به برخي از آنها اشاره كرديم.
پي نوشت ها:
[1] . ابن طاووس، مهج الدعوات و منهج العبادات، بيروت، منشورات مؤسسه الاعلمي للمطبوعات، چاپ اول، 1414ق، ص276. خلاصهاي از اين روايت را شيخ عباس قمي نيز در كتاب مفاتيح الجنان خود در ابتداي دعاي جوشن كبير نقل كرده است.
[2] . مهج الدعوات و منهج العبادات، همان، ص 276 ـ 280.