تعبیر رسول اکرم(ص) درباره جامعیت امیرالمؤمنین(ع) چنین است: هر کس بخواهد به علم آدم و فهم نوح و حلِم ابراهیم(ع) و زهد یحیی بن زکریا(ع) و بطش و شهامت شجاعانه موسی(ع) بنگرد، علیّ بن ابیþطالب(ع) را نگاه کند (البدایه و النهایة / 7، ح357). مشابه این تعبیر جامع با ذکر نام برخی از انبیای اولوالعزم دیگر در احادیث متعدّد آمده است (بحار، 17 /419و ج39، ص35و38و81). عبارت آن حضرت(ص) درباره منزلت علوی(ع) این است: منزلت علی(ع) از من همانند منزلت من از پروردگار من است (ذخائر العقبی/120)، و از اینþکه آن حضرت(ص)، علی(ع) را جان خود دانست و در اینþباره فرمود: «ذاک نفسی» (اختصاص/223)، معنای منزلت دقیقþتر خواهدبود؛ چنانکه روشن میþشود تنظیر علیّ بن ابیþطالب(ع) به کعبه (عمده/285) و کشتی نوح (خصال/573، ح1.)، ناظر به درجات نازل یا متوسط علوی(ع) است، نه راجع به درجه رفیع آن حضرت. البته تعبیر از آن حضرت(ع) به «عمود الدّین» (مناقب ابن شهر آشوب/3، ص76.)، میþتواند مقام برتری را ارائه کند؛ چنانکه تعبیر از آن حضرت(ع) به «قسیم الجنّة و النار»؛ (خصال، ص496، ح1.) از عمق و سَمْک ویژهþای گزارش میþدهد و نیز تعبیر از آن حضرت به «باب مدینة العلم» و «باب مدنیة الحکمة» از عظمت خاصی خبر میþدهد. مخصوصاً تعبیری که رسول گرامی(ص) از شهر حکمت کرد و آن را بهشت نامید و در اینþباره چنین فرمود: «یا عَلی أنا مدینة الحکمة و هی الجنّة و أنت یا علیّ بابها و کیف یَهتدی المُهتدی إِلی الجنّة و لَا یَهتدی إِلیها إِلّا مِنْ بابها»؛(امالی صدوق /472، ح632.) و چون علی(ع) دَرِ شَهرِ حکمت است و حکمت، همþاکنون بهشت است پس آن حضرت(ع) همþاکنون در بهشت است. از اینþرو درباره آن حضرت(ع) از رسول گرامی(ص) چنین نقل شده است که: «علیّ فی الجنّة» یعنی علیّ بن ابیþطالب(ع) اکنون در بهشت به سر میþبرد،(سنن ابیþداود4، /212، ح4649.) نه آن که علی(ع) فقط در قیامت وارد بهشت میþشود.آیة الله جوادی آملی،حیات عارفانة امام علی(ع)
به نقل از سایت تبیان
به نقل از سایت تبیان