انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) یک رخداد بزرگ تاریخی و اثرگذار از دوران معاصر است که بازتابهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن در میان ملت ایران و دیگر ملتهای جهان بر کسی پوشیده نیست. این رخداد عظیم الهی و مردمی که امام خمینی(ره) آن را انفجار نور بر علیه ظلمت و تاریکی تفسیر کرده خیزشهای کشورهای لبنان، فلسطین، افغانستان و عراق را در گذشته و آزادیخواهی مردم مصر، تونس، اردن، یمن، بحرین و… را در شرایط کنونی سبب شده و به عنوان یک الگو مطرح است. استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ارمغان ارزشمند انقلاب اسلامی برای مردم ایران بود.
شعار نخستین مردم ایران ریشه در مکتب فکری امام خمینی(ره) داشته و دارد. مکتبی که در عصر حاضر، عصر فروپاشی نظامهای سلطه و طاغوت است به جهت انطباق بر فطرت آزادیخواه و حقمدار مردم صراط مستقیم و راه درست و نجاتبخش شناخته شده و ریشه در ولایت دینی و بعثت الهی پیامبر اعظم و رسول خاتم حضرت محمد(ص) دارد. عنصر اسلامیت و مطالبه دینی در انقلاب، عامل اصلی پیروزی، دوام و پایداری مردم را باعث گشته و لشکرکشی قدرتهای ظالم جهانی علیه انقلاب را سد کرده است و همچنانکه بارها امام خمینی(ره) فرمودند: «تمام مقصد ملت ایران مکتب اسلام و تحقق اصول و ارزشهای آن است و مردم مسلمان بر مبنای آموزههای دینی و اسلامی خودشان جان خود و جوانان عزیز خودشان را فدای اسلام کردند و حماسهآفرین شدند».
در این میان آنچه که به عنوان یک اصل مطرح و بسیار آشکار و غیرقابل انکار است اقدام عملی و انطباق سیره و رفتار امام خمینی(ره) بر سیره نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) است. به مصداق آیه شریفه قرآن کریم «و لکم فی رسولالله اسوه حسنه»، امام خمینی(ره) الگوی خود را بعثت پیامبر(ص) قرار داد و انقلابآفرین شد. او با تاسی و اقتدا به الگوی رفتاری آخرین فرستاده خدا و رسول خاتم(ص) توانست غرب را عاجز، شرق را متحیر و عالم را به خود مشغول سازد و امروز انقلاب اسلامی ایران به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «بدون نام خمینیکبیر(ره) در هیچ کجای دنیا و جهان شناخته شده نیست». امام خمینی(ره) معصوم نبود اما انسان خودساخته و کمالیافتهیی بود که منش و رفتارش بر سیره و بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص)، بیش از بزرگان دیگر اسلام، مطابقت داشت. رسول خدا(ص) در بعثت درونی و فردی خود، سالهای زیادی مشغول تزکیه فردی و استکمال روحی خویش بود و همین سلوک اخلاقی ایشان در میان جامعه و مردم سبب شد که همگان جز طاغوتها و اشراف بتپرست، او را محمد امین و ناجی خود بشناسند و از او پیروی نمایند.
امام خمینی(ره) نیز سالهای متمادی در جهت اقتدا بر پیامبر(ص) از سنین نوجوانی تا استادی و اجتهاد، در حوزه مقدس قم به خودسازی پرداخت و ریاضت و تزکیه را نصبالعین خویش قرار داد تا خمینی شد. به عنوان نمونه میتوان گفت: 1- پیامبر(ص) در شروع بعثت و برانگیختگی اجتماعی خود ابتدا شناسایی فردی صورت داد و از این طریق یارگیری کرد. امام خمینی(ره) نیز افراد زمینهدار و حقخواه را شناسایی و با آنان رابطه ارگانیک و عاطفی برقرار کرد. 2- پیامبر(ص) افراد شناساییشده و مرتبط با خود را تحت تربیت فکری قرار داد و با کانال وحی الهی آشنا ساخت. امام خمینی(ره) نیز در تربیت شاگردان خصوصی و کادرسازی کوشش کرد. 3- پیامبر(ص) از افراد شناسایی و هدایت شده، امت واحدهیی را پیریزی کرد و به سازماندهی افراد تربیتشده اقدام کرد.
امام خمینی(ره) نیز برای ساماندهی تشکیلاتی شاگردان و کادر تربیت شده خود کوشش فراوان داشت و از نظم و تشکیلاتدهی بر کار آنان بویژه در احیاء و انجام رسالت دینی و حوزوی، دریغ ننمود. 4- پیامبر(ص) با همکاری کادر تربیت شده و سازمانیافته اقدام به سنتشکنی کرد و سنتهای شوم شیطانی و طاغوتی را نفی کرد و سنن الهی و انسانی را تبلیغ فرمود. امام خمینی(ره) نیز با کمک شاگردان و کادر سازمانیافته به معروفگستری و منکرزدایی اهتمام وافر داشت. 5- در بنبست مقطعی پیش آمده در تقابل با کفار و طواغیت، پیامبر(ص) از هجرت به عنوان یک سکوی پرش به سوی پیروزی استفاده کرد.
امام خمینی(ره) نیز از این تاکتیک الهی و دینی در انجام تکلیف انقلابی خود بهره گرفت و به آرمان دینی و انقلابی خود از راه مظلومیت و هجرت از دیار و کاشانه، شکلی جهانشمول داد. 6- در دوران هجرت، پیامبر(ص) با طرح حاکمیت دینی در برابر حاکمیت فردی و ظالمانه تاسیس حکومت کرد و مدنیت دینی را در برابر بدویت به عنوان بهترین راه نجات جامعه و مردم مطرح کرد. امام خمینی(ره) نیز ابتدا با طرح کلی اندیشه حکومت دینی و تدریس آن در کشور عراق و سپس تاسیس حکومت و نظام مردمسالار دینی در نوفل لوشاتو با معرفی شورای انقلاب و نفی شاه و بختیار، تاسیس حکومت کرد. 7- پیامبر(ص) برای پایداری نظام و حکومت نوپای دینی، ناچار به جنگ با دشمن شد و استراتژی دفاعی پیشه کرد. امام خمینی(ره) نیز در مبنای باصلابت استراتژی دفاعی خود، به مصاف جنگ با دشمن رفت و سالهای متمادی به دفاع مقدس همت گمارد. 8- پیامبر(ص) پس از جنگهای مختلف و متمادی صلح کرد و به مصداق آیه «انا فتحنا لک فتحا مبینا» فتحالفتوح خود را بدون عقبنشینی در صلح قرار داد.
امام خمینی(ره) نیز در زمان مناسب با استفاده از تاکتیکها و روشهای معقول، صلح شرافتمندانه پیشه کرد و ضمن پذیرش قطعنامه 598، باعث شکست سیاسی و انفعال دشمن شد. 9- پیامبر(ص) پس از جنگ و صلح که سبب تثبیت انقلاب و بعثت الهی شد، با آیندهنگری طبق رهنمون خداوند در قرآن، برای خود جانشین تعیین کرد و آن را اکمال دین و اتمام نعمت الهی معرفی کرد. امام خمینی(ره) نیز ضمن معرفی جانشین برای خود، فرمود: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد». 10- پیامبر(ص) برای تعیین خطمشی مردم مسلمان پس از خود، اقدام به وصیت کرد و مردم را به کتاب و عترت خویش سفارش کرد. امام خمینی(ره) نیز ارمغان ماندگار و تعیینکننده خود را وصیتنامه سیاسی و الهی خویش قرار داد و در سرلوحه آن به عنوان اقتدای دایمی و مستمر بر رسول خدا(ص)، وصیت ایشان را قرار داد.
(رفتار پیامبرگونه امام خمینی(ره)، حجتالاسلام علی عسکری ، ملت آنلاین، 12 خرداد 1390 )