رهبران موفق برای ایجاد انگیزه در کارکنان خود این گونه عمل می کنند
بسیاری از کارآفرینهای موفق میگویند انگیزهی اصلیشان «تغییر دنیا» و ساختن چیزی ماندگار است، نه به دست آوردن پول زیاد. اما اکثریت بر این باورند که کارمندان، فراتر از هر چیز، برای پول کار میکنند. با این حال تجربهی شخصی و نیز یکی از نظرسنجیهای اخیرِ McKinsey survey، من را متقاعد کرد که شاید محرکهای غیرمالی، در بلندمدت موثرتر از انگیزههای مالی باشند. در این مقاله با روش هایی برای ایجاد انگیزه در کارمندان که رهبران موفق از آن بهره میگیرند، آشنا میشوید.
من با چارلز گارسیا (Charles P. Garcia) موافقم. او در کتابش با عنوان درسهای مدیریتی از ساکنان کاخ سفید (Leadership Lessons of the White House Fellows) انگیزه را به شدت با رهبری مرتبط دانسته است. کتاب او بر پایهی باورهای گروهی متشکل از حدود ۶۰۰ مدیر پیشرو از بخشها و اقشار مختلف جامعهی آمریکا شکل گرفته است. او ادعا میکند که کارمندان دستِ کم به اندازهی پول، برای مدیران قدرتمندی که برای پیشرفت آنها انگیزه میدهند، ارزش قائلاند.
گارسیا فهرستی از اصول مشترک کارآفرینها و مدیران را ارائه کرده که از گفتگوهای دستِ اولش با برخی از بزرگترین مدیران کشور آمریکا به دست آورده است. این اصول به ما میآموزد که چگونه میتوانیم در دوران سخت اقتصادی و در حالی که بودجهی محدودی داریم، روحیهی کارمندان را حفظ کنیم. پس بهتر است شما هم این روشها را بکار گیرید.
به گروهتان انرژی بدهید
تلاش کنید مدیری باشید که هر روز و با تمام وجودش عشق و انرژی مثبت به محل کار میبرد، نه مدیری که انرژی دیگران را تخلیه میکند. کارمندانتان به شما کمک کردهاند شرکتتان را در یکی از سختترین دورههای اقتصادی کشور اداره کنید. وقت آن رسیده است که شما هم در مقابل منبعی از انرژی مثبت برایشان باشید.
زندگی، صرفا کار نیست
مدیران بزرگ منبع عظیمی از انرژی جسمی، روحی و عاطفی هستند. این انرژیها را میتوان افزایش داد. چطور؟ با ایجاد رابطهی قوی و حمایتی با آدمهایی که دوستشان دارند، ورزش مستمر، سبک زندگی سالم و اختصاص زمانی به تفکر و تعمق.1
کارمندانتان را در اولویت قرار بدهید
هیچ سازمانی بهتر از افرادی که آن را اداره میکنند نیست. حقیقت این است که کسبوکار شما مردم هستند! یعنی کسبوکاری همراه با استخدام، آموزش و مدیریت آدمها برای رسیدن به محصول یا خدماتی که قرار است ارائه کنید. اگر آدمها موتور موفقیت شما هستند پس برای اینکه مدیر بزرگی باشید، باید با دقتی همچون دقت لیزر به آنها توجه کنید.
اخلاقمدارانه رفتار کنید
در زمانهای که روزنامهها پر از گزارشهایی دربارهی مدیرانی است که رفتار نامناسبی داشتهاند و برخلاف منافع کارمندان و زیرمجموعهشان عمل کردهاند، نشان دادن اخلاقمدار بودنتان میتواند در انگیزه دادن به آنها موثر باشد و برای سازمانتان، حسی توام با افتخار به همراه بیاورد.
ارتباط برقرارکنندهی خوبی باشید
مدیر قرار است روی دیگران تاثیر بگذارد؛ این امر بدون ارتباط مؤثر، امکانپذیر نیست. اگر با برقراری ارتباط با کارمندانتان مشکل دارید، ابتدا روی تواناییتان در اثرگذاری روی تک تک افراد کار کنید، آن هم با انتخاب کلماتی که در انتقال پیامتان تاثیر مثبتی بگذارند. بعد از آن، باید چگونگی برقراری ارتباط با مخاطبان گستردهتر را یاد بگیرید.2
شنوندهی خوبی باشید
تاثیرگذارترین مدیران آنهایی هستند که وقت میگذارند تا نه تنها کلماتِ جاری شده بر زبان اعضای گروهشان را بشنوند، بلکه به معانیِ پنهان و ارزشمند در ورای آن کلمات هم گوش کنند. به خاطر داشته باشید که در فراز و نشیبهای هر کسبوکاری، گاهی اوقات کارمندان به کسی احتیاج دارند که فقط با او صحبت کنند، کسی که با تمام وجود به آنها گوش کند. به آنها بگویید که همیشه گوشِ شنوایی برایشان هستید.
حلّال مسائل باشید
بالای در اتاقتان یک تابلو بزنید با این عبارت که «برای من مسئله نیاورید، راهحل بیاورید» بعد هم با قدرت شروع به هدایت اعضای گروهتان کنید و به آنها بیاموزید که در این دورهی طاقتفرسا، حلّال درجه یکی برای مشکلاتِ خود و سازمان باشند.
از طریق ایجاد تجربه و شایستگی کارمندان را رهبری کنید، نه با عنوان و رتبه
کارمندانتان را راهنمایی کنید، آنها را تشویق کنید و با خودتان همراه کنید، مطمئن باشید که به این ترتیب سازمانتان منتفع خواهد شد. اگر میخواهید از شرایط اقتصادی سخت، جان سالم به در ببرید، این دقیقا همان نوع مدیریتی است که برای سازمانتان نیاز دارید.3
در توسعه مهارتهای جدید، به افراد کمک کنید
منظور این نیست که افراد باید در برنامهها و دورههای آموزشی فنی و ایمنی ضروری سازمان، شرکت کنند. اگرچه این موضوع بسیار مهم است، منظور، بیشتر ارائه و توسعه مهارتها و دانشهای جدیدی است که احتمال دارد در نقشهای آینده افراد در کار کمک کنند؛ در واقع هدف این است که به افراد خدماتی ارائه دهیم و برای آنها ارزش قائل شویم تا علاقهای به ترک شرکت نداشته باشند و از مهارتهای جدید خود در پروژههای شرکت استفاده کنند.
افراد را فعالانه درگیر کار کنید
مدیران بزرگ میدانند که رهبری فقط یک جهت مشخص ندارد و چندجهتی است. درست است که معمولا در زمانهای بحرانی از بالا به پایین است، اما بهترین سناریو این است که در تصمیمگیری، اطلاعات و واگذاری کار، مسیر از پایین به بالا و همکار به همکار نیز در نظر گرفته شود، بهویژه زمانی که به خرد جمعی و مشارکت کل تیم برای حل مسئله، نیاز باشد. برای ایجاد انگیزه در کارکنان خود، آنها را فعالانه درگیر کار کنید.
به ایجاد همکاری هدفمند کمک کنید
یکی از عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان کمک به ایجاد همکاری هدفمند در سازمان است. مردم در کار خود معنا و هدف میخواهند. آدام گرانت در کتاب خود با عنوان «بدهبستان» (Give and Take)، بیان میکند که «وقتی مردم در کار خود هدف داشته باشند، نهتنها احساس رضایت بهتری خواهند داشت، بلکه بهرهوری آنها نیز افزایش مییابد». به عقیده گرانت، یکی از راههای تعیین اهداف برای کارمندان این است که برای چند دقیقه با افرادی که در حال کمک و خدمت هستند، جلسه داشته باشند؛ افرادی که با مشتریان در ارتباطاند و میتوانند تأثیرات انسانی را که بزرگترین محرک در کارشان است بدون واسطه ببینند.
اصول مدیریت در فراز و نشیبها تغییر نمیکنند. اما وقتی با کمبود پول مواجه هستید، این اصول میتوانند تفاوت بین موفقیت و شکست را رقم بزنند. حالا دیگر وقتش رسیده است که با این راه های غیرمالی بهک ارمندانتان انگیزه دهید، به این ترتیب آنها هم شما را از این دوران دشوار به سلامت عبور خواهند داد.4
پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.vista.ir
3.www.ejiga.com
4.www.karboom.io