نخست باید دانست کلمه «متوفیک» – چنان که ابن فارس در کتاب معجم مقاییس اللغه مى نویسد – از فعل وفى یوفى به معناى گرفتن کامل است و در قرآن تنها در مورد مرگ به کار نرفته، به معناى دیگرى مانند «گرفتن و حفظ کردن» نیز آمده است که آیه 55 سوره آل عمران نمونه اى از آن است. بنابراین، با توجه به معناى صحیح «متوفیک» و تأمل در آیات 157 – 159 سوره نساء، مراد از «انى متوفیک و رافعک الىّ» آن است که خداوند حضرت عیسى(ع) را از میان مردم بنى اسرائیل گرفت و از دیدگان آنان مخفى ساخت و به جایگاهى رفیع نزد خود بالا برد. از این رو، احتمال زنده بودن ایشان فراوان است و مطابق برخى از روایات، همراه با امام زمان(عج) ظهور خواهد کرد. نظر بسیارى از مفسران، از جمله علامه طباطبایى، در مورد عروج حضرت عیسى(ع) و عبارت «رافعک الىّ» آن است که چون مکانى براى خداوند متصور نیست، عروج حضرت عیسى(ع) عروجى معنوى و بالا رفتن مقام قرب وى در نزد خدا است نه بالا رفتن فیزیکى به سمت بالا یا آسمان، چنان که مسیحیان بدان معتقدند؛ و جمله «مطهّرک من الذین کفروا» به روشنى بر این سخن دلالت دارد. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 4/450024)