در پاسخ به سؤال شما نخست آيهاي از كلام زيباي الهي را بيان كرده و بعد به جنبههاي مختلف سؤال پاسخ ارايه ميگردد. خداوند متعال در قرآن ميفرمايد «و از هر چيزي 2 نوع بيافريديم.»[1]در اين بساط جفت بودن و زوج بودن هر چيزي حقيقتي است كه استثنا برنداشته و اين واقعيت كه نسبت به تمام موجودات هستي، اعم از جماد و نبات و حيوان و انسان فراگير است عنايت و رحمت الهي در ذات زوجها و جفتها از هر نوعي، كشش و جاذبه و رابطة عاشقانه، و ميل به يكديگر برقرار نموده است. تا اين جاذبه و كشش، و اين ميل و رابطه، تحت نظامي خاص و شرايطي معين، چه در نظام تكوين، چه در عرصه گاه تشريع منتهي به ازدواج و جفت گيري و توالد و تناسل، و تكثير نوع شود، و از اين راه باعث بقاء نظام عالي آفرينش گردد، و هم اينكه تمام موجودات از هر جنس و نوعي كه هستند به لذت زندگي و خوشي در حيات و بهرهمندي از وجود خود و ديگران برسند رابطه توالد و تناسل در عالم جمادات، به هر صورتي كه هست به صورت ميل تركيب عنصري با عنصر ديگر، و در نتيجه پديد آمدن عنصر سوم، مانند تركيب اكسيژن و هيدروژن كه دو عنصر سوزان و سوزنده است و نتيجه تركيب و ازدواج اين دو گاز سوزان و سوزنده، به صورت آب سرد و خنك و ماية حيات و نشاط است يا به صورت جذب و انجذاب، همراه با نتايج بسيار زياد آن يا به صورت دو جريان مثبت و منفي و پديد آمدن منافع بيشمار،از عجايب و شگفتيهاي هستي و محصول اراده و رحمت خداوند است، و همين رابطه بين دو عنصر يا عناصر، و ميل به يكديگر و خلاصه خط عشقي كه بين جمادات نسبت به يكديگر حاكم است. باعث تكثير نسل و تداوم نوع، و برپا بودن نظام عالي خلقت و عرصه گاه زيباي هستي است.
اگر در مورد گلها بررسي كنيم،ميلهها و پرچمهاي ظريفي در وسط آن ديده ميشود كه آنها را نافه مينامند و تعداد آنها در گلها مختلف است، و در عين حال حساب مخصوصي دارد در بالاي اين ميلههابرآمدگي كوچك و زرد رنگي است كه آن را «بساك» ميگويند، در ميان بساك كيسة بسيار كوچكي است كه چهار حفره دارد، و در ميان آنها دانههاي گرده قرار گرفته است دانههاي گرده، دانههاي بسيار ريز ميكروسكپي هستند كه در عمل شباهت تامي با نطفة حيوانات دارند! پس از برقراري عمل لقاح بين آن و قسمتهاي ماده، تخم گل درست ميشود دانههاي گرده با آن كوچكي به نوبة خود داراي ساختمان تودرتو و نازك كاريهاي شگفت آوري ميباشد.
در مورد حيوانات نيز عمل لقاح و نزديكي براي ازدياد نسل آنها به طور طبيعي با جفت گيري نر و ماده صورت ميگيرد.
اما انسان كه گل سرسبد آفرينش ميباشد اين امر بعد از ازدواج صورت ميگيرد چون علاوه بر اين كار، انس و آرامش رواني، حفظ عفت و مصونيت از گناه، سلامت و امنيت اجتماعي نيز از اهداف ازدواج ميباشد. از آنجا كه خداوند تبارك و تعالي هر غريزهاي كه در وجود انساني قرار داده براي ارضاي صحيح آن دستوراتي را نيز فرموده است،براي غريزة جنسي نيز دستوراتي در قالب حرام و حلال و مستحب و مكروه نسبت به آن داده است اين آداب و دستورات با توجه به همان اهداف است يعني هم بهداشت رواني ازدواج را در نظر گرفته تا زن و مرد از طريق اين رفتار به سكون و آرامش رواني و اوج لذت مشروع دست يابند و هم حفظ عفت و سلامت نسل و مسايل بهداشتي را مورد توجه قرار داده است.
خداوند متعال در اين زمينه ميفرمايد «و از آيات خداوندي است كه براي شما از جنس خودتان جفتي بيافريد، كه در كنار او آرامش يابيد، و ميان شما عشق و محبت و مهرباني قرار داد كه در اين حقيقت نشانههايي از خداست براي مردمي كه در گردونه انديشه و فكر نسبت به حقايق به سر ميبرند.[2]در آخر نتيجه ميگيريم كه همة موجودات زنده اعم از گياهان و حيوانات و انسان براي بچهدار شدن و توليد نسل بايد عمل جفتگيري بين نر و ماده انجام گيرد منتهي در انسان از راه ازدواج و قوانين مخصوص به آن محقق مي شود.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. جوانان و انتخاب همسر، علي اكبر مظاهري، قم، انتشارات پارساياني.
2. آيين همسرداري يا اخلاق در خانواده، آيت الله ابراهيم اميني، تهران، انتشارات سازمان تبليغات اسلامي.
3. مشاوره، ازدواج و خانواده درماني، دكترشكوه نوابي نژاد، تهران، انتشارات انجمن اوليا و مربيان
4. اسلام و ارضاي غريزه جنسي، محمد رضا امين زاده، قم، مؤسسة در راه حق.
پي نوشت ها:
[1] . ذاريات/49.
[2] . روم/21.