سجده بر غیرخدا در صورتی شرک محسوب می شود که عبادت غیرخدا باشد، بنابراین باید بررسی نماییم که آیا سجده مطلقاً عبادت می باشد و به تعبیر دیگر، آیا سجده ذاتاً عبادت است؟ برای توضیح بیشتر در این باره می توان گفت: عمل در صورتی عبادت محسوب می شود که: اولاً، خود عمل در نظر عقلاء صلاحیت اظهار عبودیت و بندگی را داشته باشد مانند: سجده، رکوع و قیام. البته در بین اعمال سجده با تأکید بیشتری دلالت بر عبودیت و ذلت عبد می نماید. اما عبادت بودن این اعمال و حتی سجده ذاتی آنان نبوده و مشروط به شرطی است. آن شرط نیت سجده کننده می باشد. اگر نیت سجده کننده عبودیت و بندگی باشد این سجده عبادت محسوب می شود ولی اگر نیت او مثلاً تمسخر شخص باشد دیگر این سجده عبادت محسوب نمی شود. همین طور اگر صرفاً نیت احترام و تکریم شخص باشد. پس برای این که سجده یا هر عملی عبادت باشد دو نکته نیاز است:
1- صلاحیت عمل برای اظهار عبودیت، 2- وجود نیت عبودیت در سجده کننده (یا انجام دهنده عمل). بنابراین تنها انجام سجده برای غیر خدا، دلیل بر شرک نبوده و ممنوع نمی باشد و بلکه از آیات قرآن جواز آن نیز استفاده می شود مانند دستور خداوند به فرشتگان به سجده برای آدم (بقره، آیه 34) و بدیهی است این سجده فرشتگان به معنی خروج از بندگی خدا و شرک نیست. همچنین سجده یعقوب برای یوسف(ع) نیز به نیت عبودیت نبوده است. البته از ظواهر ادله اسلامی چنین برداشت شده که سجده بر غیرخدا مطلقاً منع شده و این از احکام خاص شریعت اسلام می باشد.
برای توضیح بیشتر ر.ک: 1- المیزان، ج 1، ص 124، ذیل آیه 34 سوره بقره. 2- تفسیر نمونه، ج 1، ص 183 و ج 10، صص 83 – 81 (نسبت به سجده بر یوسف و سجده بر حضرت آدم(ع) تبیین های دیگری بیان شده است).
1- صلاحیت عمل برای اظهار عبودیت، 2- وجود نیت عبودیت در سجده کننده (یا انجام دهنده عمل). بنابراین تنها انجام سجده برای غیر خدا، دلیل بر شرک نبوده و ممنوع نمی باشد و بلکه از آیات قرآن جواز آن نیز استفاده می شود مانند دستور خداوند به فرشتگان به سجده برای آدم (بقره، آیه 34) و بدیهی است این سجده فرشتگان به معنی خروج از بندگی خدا و شرک نیست. همچنین سجده یعقوب برای یوسف(ع) نیز به نیت عبودیت نبوده است. البته از ظواهر ادله اسلامی چنین برداشت شده که سجده بر غیرخدا مطلقاً منع شده و این از احکام خاص شریعت اسلام می باشد.
برای توضیح بیشتر ر.ک: 1- المیزان، ج 1، ص 124، ذیل آیه 34 سوره بقره. 2- تفسیر نمونه، ج 1، ص 183 و ج 10، صص 83 – 81 (نسبت به سجده بر یوسف و سجده بر حضرت آدم(ع) تبیین های دیگری بیان شده است).