در آیات الهی به روشنی پاسخ این سوال داده شده است در سوره حجر آیات 34- 35 آمده است:
قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّکَ رَجِیمٌ …
پس از خوددارى شیطان از اجراى فرمان خدا در مورد خضوع و سجده براى آدم، خداوند او را از رحمت خود طرد کرد و به او فرمود: از آن جا بیرون شو که تو رانده شده هستى. بدین گونه شیطان شایستگى ماندن در بهشت و در زمره فرشتگان را از دست داد و از این مقام و مرتبه بیرون شد و به صفت «رجیم» یعنى رانده شده از رحمت خدا، متصف گردید.
در آیه بعدى، مفهوم رجیم توضیح داده شده است و آن این که مى فرماید: همانا تا روز قیامت لعنت من بر توست. لعنت همان محروم بودن از رحمت خدا و دورى از اوست.(کسانی که خداوند آنها را لعن کنند مستوجب عذاب ابدی می شوند.)این لعنت تبدیل به عذاب جهنّم خواهد شد.
همچنین درآیات42 و43 آمده است:
إِنَّ عِبادی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوینَ وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعینَ
«و هرگز تو را بر بندگان (برگزیده) من تسلط و غلبه نخواهد بود لیکن اقتدار و سلطه تو بر مردم گمراهى است که پیرو تو شوند. و البته وعده گاه جمیع آن مردم گمراه نیز آتش دوزخ خواهد بود.»
که خطاب خداى تعالى به ابلیس است، اثر پیروى ابلیس، اول گمراهى آورده، و سپس جهنم را.
این آیه بیانگر این مطلب است که ، پیروان ابلیس در جهنم خواهند بود ؛ پس به طریق اولی، خود ابلیس نیز، در جهنم است.
قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّکَ رَجِیمٌ …
پس از خوددارى شیطان از اجراى فرمان خدا در مورد خضوع و سجده براى آدم، خداوند او را از رحمت خود طرد کرد و به او فرمود: از آن جا بیرون شو که تو رانده شده هستى. بدین گونه شیطان شایستگى ماندن در بهشت و در زمره فرشتگان را از دست داد و از این مقام و مرتبه بیرون شد و به صفت «رجیم» یعنى رانده شده از رحمت خدا، متصف گردید.
در آیه بعدى، مفهوم رجیم توضیح داده شده است و آن این که مى فرماید: همانا تا روز قیامت لعنت من بر توست. لعنت همان محروم بودن از رحمت خدا و دورى از اوست.(کسانی که خداوند آنها را لعن کنند مستوجب عذاب ابدی می شوند.)این لعنت تبدیل به عذاب جهنّم خواهد شد.
همچنین درآیات42 و43 آمده است:
إِنَّ عِبادی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوینَ وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعینَ
«و هرگز تو را بر بندگان (برگزیده) من تسلط و غلبه نخواهد بود لیکن اقتدار و سلطه تو بر مردم گمراهى است که پیرو تو شوند. و البته وعده گاه جمیع آن مردم گمراه نیز آتش دوزخ خواهد بود.»
که خطاب خداى تعالى به ابلیس است، اثر پیروى ابلیس، اول گمراهى آورده، و سپس جهنم را.
این آیه بیانگر این مطلب است که ، پیروان ابلیس در جهنم خواهند بود ؛ پس به طریق اولی، خود ابلیس نیز، در جهنم است.