طلسمات

خانه » همه » مذهبی » سلام عليکم؛ حديثي با اين مضمون داريم: روزي يک يهودي با اين نيت به حضور حضرت علي × وارد شد که سوالي مطرح کند که پاسخ طولاني آن وقت نماز مغرب را به تاخير بياندازد. سوال چنين بود: «فرموده ايد که همه مطالب اين عالم را مي دانيد. بفرماييد کدام جانوران تخم گذارند و کدام بچه زا؟» حضرت به او نگاهي کردند، لبخندي زدند و فرمودند: حيوان هايي که “گوش” آنها خارج از بدنشان قرار دارد “بچه زا” هستند و آنهايي که “گوش” آنها در درون پيکرشان قراردارد تخم گذارند. اما در اينترنت مارهايي را نشان داده اند که “گوش” آنها در درون بدنشان قراردارد؛ معذالک اين مارها “بچه زا” هستند، نه “تخم گذار”. همچنين در اينترنت آمده که نام علمي مارهاي “بچه زا” viviparous است و تخم اين مارهاي “بچه زا” بسيار شبيه به تخم مارهاي “تخم گذار” است. (نام علمي مارها ي “تخم گذار” oviparous مي باشد). تخم اين مارهاي “بچه زا” پوسته خارجي ندارد ولي جنين در درون پرده يي مستور است. تخم مارهاي “تخم گذار” هم “پرده” دارد؛ معذالک در داخل “پوسته” قرار گرفته اند. بعبارت ديگر: به مفهوم “تکاملي” اگر به قضيه نگاه کنيم مارهاي “بچه زا” پوسته خود را “ازدست داده اند.” در هنگام “تولد” – يا باصطلاح علمي آن هنگام parturition – جنين مار “پرده” را پاره مي کند و از “مونث” (مادر – مترجم) جارج مي شود. اين سر از تخم در آوردن در درون “مادر” صورت مي گيرد و نوزاد بيرون مي آيد. بهرتقدير، براي فيصله دادن اين مطلب، لطفا: 1- منبع حديث فوق الذکر را اعلام و 2- ترجمه صحيح حديث را مرقوم فرماييد، و بفرماييد که مصاديق حديث چه نوع حيواناتي است: خزنگان، پستانداران، يا هر موجود زنده ديگري؟ جزاک الله، والسلام

سلام عليکم؛ حديثي با اين مضمون داريم: روزي يک يهودي با اين نيت به حضور حضرت علي × وارد شد که سوالي مطرح کند که پاسخ طولاني آن وقت نماز مغرب را به تاخير بياندازد. سوال چنين بود: «فرموده ايد که همه مطالب اين عالم را مي دانيد. بفرماييد کدام جانوران تخم گذارند و کدام بچه زا؟» حضرت به او نگاهي کردند، لبخندي زدند و فرمودند: حيوان هايي که “گوش” آنها خارج از بدنشان قرار دارد “بچه زا” هستند و آنهايي که “گوش” آنها در درون پيکرشان قراردارد تخم گذارند. اما در اينترنت مارهايي را نشان داده اند که “گوش” آنها در درون بدنشان قراردارد؛ معذالک اين مارها “بچه زا” هستند، نه “تخم گذار”. همچنين در اينترنت آمده که نام علمي مارهاي “بچه زا” viviparous است و تخم اين مارهاي “بچه زا” بسيار شبيه به تخم مارهاي “تخم گذار” است. (نام علمي مارها ي “تخم گذار” oviparous مي باشد). تخم اين مارهاي “بچه زا” پوسته خارجي ندارد ولي جنين در درون پرده يي مستور است. تخم مارهاي “تخم گذار” هم “پرده” دارد؛ معذالک در داخل “پوسته” قرار گرفته اند. بعبارت ديگر: به مفهوم “تکاملي” اگر به قضيه نگاه کنيم مارهاي “بچه زا” پوسته خود را “ازدست داده اند.” در هنگام “تولد” – يا باصطلاح علمي آن هنگام parturition – جنين مار “پرده” را پاره مي کند و از “مونث” (مادر – مترجم) جارج مي شود. اين سر از تخم در آوردن در درون “مادر” صورت مي گيرد و نوزاد بيرون مي آيد. بهرتقدير، براي فيصله دادن اين مطلب، لطفا: 1- منبع حديث فوق الذکر را اعلام و 2- ترجمه صحيح حديث را مرقوم فرماييد، و بفرماييد که مصاديق حديث چه نوع حيواناتي است: خزنگان، پستانداران، يا هر موجود زنده ديگري؟ جزاک الله، والسلام

سلام عليکم
قسمت اول حديث مورد اشاره شما در منابع مشهور حديثي مشاهده نشد اما قسمت دوم که بيان اميرالمومنين × درباره راه شناخت حيوانات تخم گذار از بچه زاست در کتاب عيون الأخبار، ابن قتيبه دينورى نقل شده است. او مي نويسد :
حدّثني الرياشيّ قال: ليس شي ء يغيب أذناه إلا و هو يبيض؛ و ليس شي ء يظهر أذناه إلا و هو يلد، و روى ذلک عن عليّ بن أبي طالب عليه السلام. (1)
علامه حسن زاده درباره اين حديث توضيحي دارد که عينا ذکر مي شود:
مثلا إمام الکلّ فى الکلّ حضرت اميرالمؤمنين على × در بيان سرّى از اسرار تکوينى فرموده است: ليس شى ء تغيب أذناه إلّا و هو يبيض، و ليس شى ء تظهر أذناه إلّا و هو يلد. (عيون الأخبار ابن قتيبه دينورى، ج 2، ص 88)
يعنى هر جاندارى که گوشهاى او برآمده نيست تخم مى گذارد، و هر جاندارى که گوش هاى او برآمده است بچه مى زايد.
چنان که مار و سوسمار و ماهى و مارماهى و باخه و اکثر پرندگان که گوش آنها به سر آنها چسبيده است و لاله ندارد تخم مى نهند؛ و انسان و آهو و اسب و شتر و شير و شب پره که گوش آنها برآمده است و لاله دارد بچه مى آورند.
از خانمى بزرگوار که نويسنده و دانش پژوه بوده است و با عزم و اراده و همّتى شگفت در پى تحقيق اين موضوع مهمّ برآمده است يادى شود، و آن اين که فاضل قاجار فرهاد ميرزا در کتاب شريف زنبيل (ط 1، ص 14) گويد:
«از مجلس امير کمال الدين حسين فنائى نقل شد: حضرت صادق × از امّ جابر پرسيد که در چه کارى؟ عرض کرد که مى خواهم تحقيق کنم از چرنده و پرنده کدام بيضه مى نهند و کدام بچه مى آورند؟
فرمود که احتياج به اين مقدار فکر نيست، بنويس که گوش هر حيوانى که مرتفع است بچه مى آورد، و هر کدام که منخفض است بيضه مى نهد ذلِکَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ.
باز با آن که پرنده است و گوش او منخفض و به سر او چسبيده بيضه مى نهد.
سلحفات که چرنده است، چون بدين منوال است بيضه مى نهد. و گوش خفاش چون مرتفع است و به سر او چسبيده نيست بچه مى آورد.»
محض آگاهى عرض مى شود که جناب شيخ رئيس ابو على سينا در اول مقاله پنجم حيوان شفاء (ط 1، رحلى، چاپ سنگى، ص 403) فرموده است: «ليس شى ء ممّا له رجلان يلد حيوانا إلّا الإنسان وحده»؛ يعنى هيچ جاندار دو پا بچه نمى آورد مگر انسان فقط. بدين معنى که حيوانات دو پا به جز انسان هم تخم مى نهند و تنها انسان است که بچه مى آورد. و دانسته شد که اين سخن به اطلاق درست نيست؛ زيرا که خفّاش از جانداران دوپاست و بچه مى آورد؛ اما آن ضابطه اى که از امام معصوم نقل کرده ايم به تمام و کمال است. (2)
در مقاله درباره مارها جنين توضيح داده است:
يکي از سوءبرداشت هاي رايج در ميان انسان ها آنست که مار براي نگهداري از تخم هاي خود لانه درست مي کند. البته تنها يکي از گونه هاي مارها يعني شاه کبراها براي نوزادان خود لانه درست مي کند. افزون بر اين بايد دانست که تمام مارها هم تخم گذار نيستند. حدود 70 درصد از مارها تخم مي گذارند که تخم گذار ناميده مي شوند. 30 درصد ديگر فرزندان خود را به صورت زنده زايي به دنيا مي آورند که از اين نظر بسيار شبيه پستانداران هستند. دليل اين موضوع نيز آنست که مارها در برخي اقليم ها به علت سردي هوا قادر به تخم گذاري نيستند، بنابراين مارهاي سردسيري غالبا بچه زا مي باشند. (3)
پس مي توان گفت مارها در اصل تخم گذارند اما گاهي به علت عدم شرائط مناسب براي تخم گذاري در خارج آن را تا زمان خارج شدن بجه در شکم نگه مي دارند و چنين به نظر مي رسد که بچه زا هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد