خداوند سبحان، رسول گرمى(صلى الله علیه وآله) را به شب زنده دارى امر فرمود تا از این طریق،به مقام محمود بار یابد؛ «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً»؛اسراء (17)، آیه 79. پیامبر در اقامه نماز، به قدرى به خود زحمت مى داد که خداوند فرمود: «ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى »؛طه (20)، آیه 2. «قرآن نیامده تا خود را به زحمت بیندازى».
پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى خواندن نماز شب، نخست آب وضو و مسواک خود را از قبل مهیا مى کرد و پس از خوابى کوتاه، بیدار مى شد و چهار رکعت نماز مى خواند و سپس قدرى مى خوابید و دوباره برمى خاست و به همین ترتیب عمل مى کرد. او هر بار که بیدار مى شد، به آسمان ها نگاه کرده، این آیات را تلاوت مى کرد:بحارالانوار، ج 16، ص 276. «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ. الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ»؛آل عمران (3)، آیات 190-191 .
این گونه آیات، انسان را به تفکر در نظام آفرینش تشویق کرده، ضمن بیان برخى اوصاف فرزانگان، دیگران را به فرزانه شدن ترغیب مى کند و نیز هدفدارى نظام خلقت را گوشزد مى کند و روش نیایش مسبّحانه در پیشگاه خداوند را براى امن از عذاب دوزخ، به سالکان مى آموزد.تفسیر موضوعى قرآن کریم، ج 9 (سیرة رسول اکرم در قرآن).
پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى خواندن نماز شب، نخست آب وضو و مسواک خود را از قبل مهیا مى کرد و پس از خوابى کوتاه، بیدار مى شد و چهار رکعت نماز مى خواند و سپس قدرى مى خوابید و دوباره برمى خاست و به همین ترتیب عمل مى کرد. او هر بار که بیدار مى شد، به آسمان ها نگاه کرده، این آیات را تلاوت مى کرد:بحارالانوار، ج 16، ص 276. «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ. الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ»؛آل عمران (3)، آیات 190-191 .
این گونه آیات، انسان را به تفکر در نظام آفرینش تشویق کرده، ضمن بیان برخى اوصاف فرزانگان، دیگران را به فرزانه شدن ترغیب مى کند و نیز هدفدارى نظام خلقت را گوشزد مى کند و روش نیایش مسبّحانه در پیشگاه خداوند را براى امن از عذاب دوزخ، به سالکان مى آموزد.تفسیر موضوعى قرآن کریم، ج 9 (سیرة رسول اکرم در قرآن).