در قرآن کریم، از مسجد الحرام و مسجد الاقصی به عنوان مبدأ و منتهای سیر زمینی معراج رسول اکرم(ص) یاد شده است: «سُبحان الَّذِی أَسری بعبده لَیلاً مِنَ المَسجد الحَرام إِلی المَسجد الاقصی الَّذِی بارَکنا حَوله» إسراء /1. گر چه همان گونه که در این آیه شریفه آمده، اطراف مسجد الأقصی پر برکت است، لیکن بر اثر دعای حضرت ابراهیم(ع) که عرض کرد: «وَارزقُهم مِن الثَمرات» ابراهیم/37، هم اکنون مکه، که خود فاقد شرایط و زمینه های حاصلخیزی است، سرشار از نعمتهای الهی است: «یُجبی إلیه ثَمرات کُل شیء» قصص/57، و این از آیات آشکار الهی است:«فیه ایات بینات » ال عمران/97.2ـ گفته شده: «در شرف کعبه همین بس که امر کنندة به ساختن آن ذات اقدس جلیل، مهندس آن جبرئیل، معمارش خلیل و دستیارش اسماعیل(ع) است!» (تفسیر کبیر 7 ـ 8/159) و چنین شرافتی در مورد بیت المقدس ثابت نشده است.
3ـ گذشته از آنکه کعبه به دست ابراهیم خلیل که از انبیای اولوالعزم است بنا نهاده شده، و بیت المقدس را سلیمان(ع) که از حافظان شریعت انبیای اولوالعزم بوده نه جزو آنان، ساخته است، دربارةبیت المقدس وعده الهی بر حفظ آن از تهدید دشمنان ثابت نیست. در حالی که دربارة کعبه، هم این وعده داده شده: «وَ مَن یُرِد فیه بِإلحاد بِظُلم نُذِقْهُ مِن عَذابٍ أَلیمٍ» حج/25 و هم بدان عمل شده است: «أَلَم تَرَکَیف فَعَل رَبُّک بِأَصحاب الفیل…» فیل/1 ـ 5. امّا بخت النصر بی آنکه با تحدید یا تهدیدی مواجه شود بیت المقدّس را ویران کرد.
آیة الله جوادی آملی،صهبای حج
3ـ گذشته از آنکه کعبه به دست ابراهیم خلیل که از انبیای اولوالعزم است بنا نهاده شده، و بیت المقدس را سلیمان(ع) که از حافظان شریعت انبیای اولوالعزم بوده نه جزو آنان، ساخته است، دربارةبیت المقدس وعده الهی بر حفظ آن از تهدید دشمنان ثابت نیست. در حالی که دربارة کعبه، هم این وعده داده شده: «وَ مَن یُرِد فیه بِإلحاد بِظُلم نُذِقْهُ مِن عَذابٍ أَلیمٍ» حج/25 و هم بدان عمل شده است: «أَلَم تَرَکَیف فَعَل رَبُّک بِأَصحاب الفیل…» فیل/1 ـ 5. امّا بخت النصر بی آنکه با تحدید یا تهدیدی مواجه شود بیت المقدّس را ویران کرد.
آیة الله جوادی آملی،صهبای حج