[کامل از کد103965]برای این کار بهتر است از کتابهائی که در تفسیر بعضی از سوره ها نوشته شده،مانند تفسیر سوره حجرات نوشته آقای سیدرضا صدر استفاده کنید.
[کامل از کد34158]
[انتخابی از کد37434]
براى آشنایى با قرآن، در آغاز یک دوره ترجمه ساده و روان آیات را همراه با خود آیات قرآن بخوانید. در این زمینه از ترجمه آقاى آیتى، یا فولادوند و یا دیگر ترجمه هایى که در دسترس است استفاده کنید. پس از این مرحله، مى توانید به تفاسیر ساده فارسى؛ مانند تفسیر نمونه، راهنما، کاشف و احسن الحدیث، مراجعه کنید.
اگر در سطح خوبی از معلومات هستید وبه مسائل فلسفی و…آگاه هستید تفسیر المیزان را تهیه کنید.ولی به نظر من تفسیر نمونه برای شما خوب است زیرا این تفسیر با مطالعه تفسیر های گوناگون نوشته شده است.
مفسران، از نظر روش و اسلوب بحث در استنباط معانى آیات قرآن و شکل ارایه آن، اختلافات بسیارى دارند، حتى مشاهده مى شود در یک تفسیر روش هاى متعددى براى ارایه معناى آیه به کار رفته است. از این رو اگر چه تقسیم بندى دقیق تفاسیر بر حسب روش کار سختى است. اما با توجه به اهدافى که مفسران از ارایه تفسیر خود داشته اند مى توان گفت بهترین تفاسیر شیعى عبارتند از: 1ـ بهترین و جامع ترین تفسیر از نظر علمى، فلسفى، کلامى و قران به قرآن «تفسیر المیزان» اثر علامه سید محمد حسین طباطبایى است. پس از آن تفسیر «تسنیم» تألیف آیت الله جوادى آملى قرار دارد که همان شیوه را به پیش گرفته و مشرب عرفانى از ویژگى هاى آن است. 2ـ بهترین تفسیر فارسى، اجتماعى و عصرى «تفسیر نمونه»، اثر آیة الله مکارم شیرازى و جمعى از محققان است. 3ـ در زمینه تفسیر روایى، تفاسیر متعددى مانند البرهان، عیاشى، صافى، نورالثقلین و… به نگارش در آمده است که هر کدام از جهاتى برترى و از جهات دیگرى نقص دارند. به نظر مى رسد بهترین آن ها از نظر صحت روایات، تفسیر «صافى»، اثر علامه محسن فیض کاشانى و از نظر جمع آورى مجموعه اى از روایات، تفسیر «نورالثقلین» اثر عبد على بن جمعه عروسى هویزى مى باشد. در کتاب سیر تطور تفاسیر شیعه در مورد تفسیر اخیر آمده است: به دلیل هوشیارى هویزى نسبت به مشکلات اخبار تفسیرى، مى توان او را ستود و کار وى را در مقایسه با دیگر گردآورندگان احادیث تفسیرى، دقیق تر و با حسن سلیقه ى بیشتر یافت(ایازى، سید محمد على، سیر تطور تفاسیر شیعه، نشر مؤسسه نمایشگاه هاى ایران، ص 116). 4ـ بهترین و جامع ترین تفسیر قدیمى «مجمع البیان» اثر ابوعلى فضل بن حسن طبرسى است که دانشمندان شیعه و سنى آن را مورد توجه قرار داده اند(ر.ک: سیر تطور تفاسیر شیعه، سید محمد على ایازى/درسنامه ى علوم قرآنى، حسین جوان آراسته)
[پایان کد انتخابی]
[کامل از کد34158]
[انتخابی از کد37434]
براى آشنایى با قرآن، در آغاز یک دوره ترجمه ساده و روان آیات را همراه با خود آیات قرآن بخوانید. در این زمینه از ترجمه آقاى آیتى، یا فولادوند و یا دیگر ترجمه هایى که در دسترس است استفاده کنید. پس از این مرحله، مى توانید به تفاسیر ساده فارسى؛ مانند تفسیر نمونه، راهنما، کاشف و احسن الحدیث، مراجعه کنید.
اگر در سطح خوبی از معلومات هستید وبه مسائل فلسفی و…آگاه هستید تفسیر المیزان را تهیه کنید.ولی به نظر من تفسیر نمونه برای شما خوب است زیرا این تفسیر با مطالعه تفسیر های گوناگون نوشته شده است.
مفسران، از نظر روش و اسلوب بحث در استنباط معانى آیات قرآن و شکل ارایه آن، اختلافات بسیارى دارند، حتى مشاهده مى شود در یک تفسیر روش هاى متعددى براى ارایه معناى آیه به کار رفته است. از این رو اگر چه تقسیم بندى دقیق تفاسیر بر حسب روش کار سختى است. اما با توجه به اهدافى که مفسران از ارایه تفسیر خود داشته اند مى توان گفت بهترین تفاسیر شیعى عبارتند از: 1ـ بهترین و جامع ترین تفسیر از نظر علمى، فلسفى، کلامى و قران به قرآن «تفسیر المیزان» اثر علامه سید محمد حسین طباطبایى است. پس از آن تفسیر «تسنیم» تألیف آیت الله جوادى آملى قرار دارد که همان شیوه را به پیش گرفته و مشرب عرفانى از ویژگى هاى آن است. 2ـ بهترین تفسیر فارسى، اجتماعى و عصرى «تفسیر نمونه»، اثر آیة الله مکارم شیرازى و جمعى از محققان است. 3ـ در زمینه تفسیر روایى، تفاسیر متعددى مانند البرهان، عیاشى، صافى، نورالثقلین و… به نگارش در آمده است که هر کدام از جهاتى برترى و از جهات دیگرى نقص دارند. به نظر مى رسد بهترین آن ها از نظر صحت روایات، تفسیر «صافى»، اثر علامه محسن فیض کاشانى و از نظر جمع آورى مجموعه اى از روایات، تفسیر «نورالثقلین» اثر عبد على بن جمعه عروسى هویزى مى باشد. در کتاب سیر تطور تفاسیر شیعه در مورد تفسیر اخیر آمده است: به دلیل هوشیارى هویزى نسبت به مشکلات اخبار تفسیرى، مى توان او را ستود و کار وى را در مقایسه با دیگر گردآورندگان احادیث تفسیرى، دقیق تر و با حسن سلیقه ى بیشتر یافت(ایازى، سید محمد على، سیر تطور تفاسیر شیعه، نشر مؤسسه نمایشگاه هاى ایران، ص 116). 4ـ بهترین و جامع ترین تفسیر قدیمى «مجمع البیان» اثر ابوعلى فضل بن حسن طبرسى است که دانشمندان شیعه و سنى آن را مورد توجه قرار داده اند(ر.ک: سیر تطور تفاسیر شیعه، سید محمد على ایازى/درسنامه ى علوم قرآنى، حسین جوان آراسته)
[پایان کد انتخابی]