خانه » همه » مذهبی » شـیـعـیـان آیه سوم و شصت و هفتم سوره مائده را مربوط به واقعه غدیر می دانند درحالیکه اگر چنین باشد نباید بین این دو آیه تا این حد فاصله بیفتد . ثانیا سیاق معنی آیات قبل و بعد آیه سوم راجع به گوشتهای حلال و حرام و سیاق آیه ۶۷ مربوط به اهل کتاب است نه موضوع امامت و ولایت.

شـیـعـیـان آیه سوم و شصت و هفتم سوره مائده را مربوط به واقعه غدیر می دانند درحالیکه اگر چنین باشد نباید بین این دو آیه تا این حد فاصله بیفتد . ثانیا سیاق معنی آیات قبل و بعد آیه سوم راجع به گوشتهای حلال و حرام و سیاق آیه ۶۷ مربوط به اهل کتاب است نه موضوع امامت و ولایت.

مـی دانـیـم آیـات قـرآن و همچنین سوره های آن , بر طبق تاریخ نزول جمع آوری نشده است بلکه بـسیاری از سوره هایی که در مدینه نازل شده مشتمل بر آیاتی است که در مکه نازل گردیده و به عـکس آیات مدنی را در لابلای سوره های مکی مشاهده می کنیم با توجه به این حقیقت جدا شدن ایـن دو آیـه از یـکـدیـگر در قرآن جای تعجب نخواهد بود البته قرار گرفتن آیات هر سوره تنها به فرمان پیامبر (ص ) بوده است آری اگر آیات برطبق تاریخ نزول جمع آوری شده بود جای این ایراد بود . نیز ممکن است قراردادن آیه مربوط به غدیر در لابه لای احکام مربوط به غذاهای حلال وحرام برای محافظت از تحریف و حذف و تغییر بوده باشد زیرا بسیار می شود که برای محفوظ ماندن یک شی ء نفیس آن را با مطالب ساده ای می آمیزند تا کمتر جلب توجه کندحوادثی که در آخرین ساعات عمر پـیامبر واقع شد و مخالفت صریحی که از طرف بعضی افراد برای نوشتن وصیتنامه از طرف پیامبر (ص ) به عمل آمد شاهد گویایی است براینکه بعضی از افراد حساسیت خاصی در مساله خلافت و جانشینی پیامبر داشتند و برای انکار آن حد و مرزی قائل نبودند. تفسیر نمونه ج 4 ص 270، مکارم شیرازی – ناصر و دیگران

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد