برخی از اهل سنت اصرار دارند که عمر را شوهر ام کلثوم بدانند! و این موضوع بیش از هزار سال دست مایه طرح در متون تاریخی و کلامی بوده است ؛ تفصیل این ماجرا در صحاح سته موجود نیست و این موضوع تنها در کتاب طبقات ابن سعد مندرج است که اعتبار آن مشکوک است . در متون شیعی نیز این مساله اختلافی است و دستخوش روایات متعارض غیرصریح است . از این رو می توان آن را از دروغ های بزرگ در تاریخ اسلام برشمرد..
در این باره چند نظر قابل طرح وجود دارد:
1. مشخص نیست که امیرمومنان (ع) دختری به نام ام کلثوم از فاطمه زهراء (ع) داشته باشد؛ بعضی از محققان مدعی اند که امیرمومنان از حضرت زهرا(ع) دختری به نام زینب با کنیه ام کلثوم داشت .(1)
2. شیخ مفید (متوفی 413ق.) در رساله ای خاص ، به تحقیق این موضوع پرداخته است و چنین ازدواجی را انکار می کند. او می گوید: ازدواج این دو را زبیر بن بکار نقل کرده است در حالی که سخن و روایت او به دلیل دشمنی اش با امیرمومنان (ع) مورد اعتماد نیست . (2)
3. ام کلثومی که با عمر ازدواج کرده او ربیبه(نادختری ) امام می باشد . اودختر اسما بنت عمیس بود که پس از فوت همسر اسماء ، و ازدواج او با امیرمومنان(ع) ، همراه مادرش به خانه امام آمد و در آنجا بزرگ شد .(3)
4 .برخی با اذعان به این ازدواج ، تهدید و زور خلیفه را عامل این ازدواج می شمارند (4) لازم به ذکر است که چنین پیوندهایی را ، در فرض انجام، همچون برخی از نامگذاری ها ، در صدر اسلام عادی می بایست شمرد . زیرا برخی انگیزه های ازدواج بر محور ثروت ، قدرت، وضع ظاهری آن زن و یا به خاطر دفع شر است .
برای آگاهی بیشتر ر.ک: جزوه «تزویج ام کلثوم من عمر»، سید علی حسینی میلانی؛ حسنى،على اکبر، تاریخ تحلیلى و سیاسى اسلام، ج 2، ص 57 – 60.
پی نوشت:
1.باقر شریف قرشی ، حیات فاطمه الزهرا(ع)، ص 219.
2.سبحانی، راهنمای حقیقت، ص 613.
3.ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج16،ص 103.
4. ر.ک: کلینی، فروع کافى، ج 5، ص 346.
در این باره چند نظر قابل طرح وجود دارد:
1. مشخص نیست که امیرمومنان (ع) دختری به نام ام کلثوم از فاطمه زهراء (ع) داشته باشد؛ بعضی از محققان مدعی اند که امیرمومنان از حضرت زهرا(ع) دختری به نام زینب با کنیه ام کلثوم داشت .(1)
2. شیخ مفید (متوفی 413ق.) در رساله ای خاص ، به تحقیق این موضوع پرداخته است و چنین ازدواجی را انکار می کند. او می گوید: ازدواج این دو را زبیر بن بکار نقل کرده است در حالی که سخن و روایت او به دلیل دشمنی اش با امیرمومنان (ع) مورد اعتماد نیست . (2)
3. ام کلثومی که با عمر ازدواج کرده او ربیبه(نادختری ) امام می باشد . اودختر اسما بنت عمیس بود که پس از فوت همسر اسماء ، و ازدواج او با امیرمومنان(ع) ، همراه مادرش به خانه امام آمد و در آنجا بزرگ شد .(3)
4 .برخی با اذعان به این ازدواج ، تهدید و زور خلیفه را عامل این ازدواج می شمارند (4) لازم به ذکر است که چنین پیوندهایی را ، در فرض انجام، همچون برخی از نامگذاری ها ، در صدر اسلام عادی می بایست شمرد . زیرا برخی انگیزه های ازدواج بر محور ثروت ، قدرت، وضع ظاهری آن زن و یا به خاطر دفع شر است .
برای آگاهی بیشتر ر.ک: جزوه «تزویج ام کلثوم من عمر»، سید علی حسینی میلانی؛ حسنى،على اکبر، تاریخ تحلیلى و سیاسى اسلام، ج 2، ص 57 – 60.
پی نوشت:
1.باقر شریف قرشی ، حیات فاطمه الزهرا(ع)، ص 219.
2.سبحانی، راهنمای حقیقت، ص 613.
3.ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج16،ص 103.
4. ر.ک: کلینی، فروع کافى، ج 5، ص 346.