شیطان اگر بخواهد کسی را فریب بدهد، از مجرای ادراکی او، وی را فریب می دهد؛ چیزهایی زشت را پیش او زیبا نشان می دهد و او را می فریبد و با این فریب و نیرنگ انسانیتش را از او می گیرد. او زندگی و زیورهای طبیعت را برای انسان، زیبا جلوه می دهد. در حالی که انسان زیباپسند باید به طرف جمال مطلق برود. معصومین (ع) آن جمال مطلق را می طلبیدند: «اَلّلهم اِنی أَسئَلک مِن جَمالِک بِأَجمله و کُل جَمالک جَمیل»؛ (مفاتیح الجنان/دعای سحر). اگر لحظه ای نور آن جمال مطلق در دل انسان بتابد هرگز غیر خدا را جمیل نمی بیند. اگر انسان به بیراهه می رود و به این و آن سر می سپرد و دل می دهد، برای این است که از جمال مطلق بهره ای نبرده است.استاد حکیم، الهی قمشه ای (قدّس سرّه) می فرمودند: انسان اگر در همه عمر یک لحظه به دیدار حق نایل نشود، عمرش بی حاصل است: « جز فیض دیدارش ندارد عمر، حاصل» (دیوان الهی قمشه ای). اگر ما به دنبال بوستان و گلستان می رویم، برای آن است که آن جمال مطلق را ندیده ایم، گرچه زیباییهای جهان مظهر زیبای مطلق است.
شیطان از راه زیبا نشان دادن زندگی و طبیعت، انسان را می فریبد و خدای سبحان به انسان هشدار می دهد که به دنبال این زیبایی، پژمردگی و افسردگی است: «اِنّا جَعلنا ما عَلی الأَرض زینةً لَها لِنَبلُوکم آیُّکم أَحسَن عَملاً وَ اِنَّا لَجاعلون ما عَلیها صَعیداً جَرزاً» کهف/7-8 ؛ یعنی ما آنچه را که در روی زمین است زیور زمین قرار دادیم(نه زینت شما) و تزیین زمین هم برای آزمون شماست و ما در نهایت، آنچه را که بر روی زمین قرار دارد پژمرده می کنیم.
آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 6 (سیرة پیامبران(ع) در قرآن)
شیطان از راه زیبا نشان دادن زندگی و طبیعت، انسان را می فریبد و خدای سبحان به انسان هشدار می دهد که به دنبال این زیبایی، پژمردگی و افسردگی است: «اِنّا جَعلنا ما عَلی الأَرض زینةً لَها لِنَبلُوکم آیُّکم أَحسَن عَملاً وَ اِنَّا لَجاعلون ما عَلیها صَعیداً جَرزاً» کهف/7-8 ؛ یعنی ما آنچه را که در روی زمین است زیور زمین قرار دادیم(نه زینت شما) و تزیین زمین هم برای آزمون شماست و ما در نهایت، آنچه را که بر روی زمین قرار دارد پژمرده می کنیم.
آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 6 (سیرة پیامبران(ع) در قرآن)