خانه » همه » مذهبی » طبق روايات، ما در پنج مرتبه در شبانه روز بايد نماز بخوانيم آيا نمازها در صدر اسلام نيز مانند شيعه در امروز بصورت نماز هاي ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء بلافاصله دنبال يکديگر مي خواندند يا اينکه مثل اهل تسنن بصورت فاصله داري خوانده مي شد؟

طبق روايات، ما در پنج مرتبه در شبانه روز بايد نماز بخوانيم آيا نمازها در صدر اسلام نيز مانند شيعه در امروز بصورت نماز هاي ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء بلافاصله دنبال يکديگر مي خواندند يا اينکه مثل اهل تسنن بصورت فاصله داري خوانده مي شد؟

از جمله مسائلي که بعد از رحلت رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مورد اختلاف قرار گرفت، مسئله نماز است، علماي اهل سنّت براي حاجيان مسافر، در عرفه جمع بين نماز ظهر و عصر در وقت ظهر و مزدلفه جمع بين نماز مغرب و عشا در وقت عشا را جايز مي دانند و در غير اين دو موضع، جمع را جايز نمي دانند.
امّا شيعه به پيروي از پيغمبر و اهل بيت پيغمبر که از هر کس آگاه تر به بيت آن حضرت است، و خداوند درود بر آنان را در کنار درود بر پيغمبر، در نماز هاي پنجگانه و مستحب، واجب نموده و رسول خدا آنان را عدل قرآن در هدايت[1] و کشتي نوح در نجات از غرقاب متلاطم ضلالت و هلاکت[2] قرار داده است، جمع بين نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را در سفر و حضر با عذر و بدون عذر، جايز مي دانند.
از آن جا که اختلاف در جواز جمع و عدم جواز آن، از اختلاف در اوقات نمازهاي پنج گانه روزانه، ناشي مي شود، لازم است بحث را روي اوقات نمازها متمرکز نموده و مطلب را دقيق ارزيابي نماييم، تا موضوع در پرتو آيات و روايات به خوبي روشن و آشکار شود.
وقتي به قرآن کريم مراجعه مي کنيم مي بينيم در آيات کريمه اي[3] که وجوب نمازهاي پنج گانه بيان گرديده براي هر کدام از نمازهاي پنج گانه وقت معيّني بيان نشده است ، روي اين جهت امام صادق ـ عليه السلام ـ در ذيل آيه مي فرمايد: خداوند چهار نماز را در يک محدودة زماني واجب نموده, که ابتداي آن زوال آفتاب و آخرش نصف شب است، زمان دو تا از نمازها که يکي قبل از ديگري است، از ظهر تا غروب است، و وقت دوتاي ديگر نيز که يکي قبل از ديگري است، از غروب آفتاب تا نصف شب است.[4]ولي وقتي به روايات مراجعه مي کنيم مي بينيم اوقات نمازهاي پنج گانه به خوبي بيان شده است: امام احمد بن حنبل و مسلم و ترمذي و نسائي و ابن ماجه و دار قطني و بيهقي از بريدة بن خصيب روايت کرده اند که، مردي از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ از وقت نماز سوأل نمود، رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرمود: «دو روز با من نماز بخوانيد» هنگام زوال آفتاب به بلال دستور اذان داده و نماز ظهر را اقامه نمود، وقتي آفتاب بلند و روشن بود امر به اذان نمود و نماز عصر را اقامه نمود، وقتي آفتاب غروب نمود، دستور اذان داد و نماز مغرب را اقامه نمود، وقتي شفق و روشني ناپديد و پنهان شده دستور اذان داد و نماز عشا را اقامه نمود، وقتي فجر طالع شد دستور اذان داد، و نماز صبح را اقامه نمود، در روز دوّم نماز ظهر را نزديک به وقت عصر و نماز عصر را هنگام سرخ شدن قرص آفتاب و نماز مغرب را هنگام ناپديد شدن شفق و روشنايي و نماز عشار را هنگام ثلث از شب گذشته بود و نماز صبح را هنگامي که هوا زرد رنگ شده بود، انجام داد، سپس فرمود: کجاست آن کسي که از وقت نماز سوأل نمود، مرد گفت منم اي رسول خدا، حضرت فرمود: وقت نماز شما زماني است که مشاهده کرديد.[5]از اين روايت و امثال آن استفاده مي شودکه هر کدام از نمازهاي پنج گانه وقت خاص و معيّني دارند روي اين حساب پيغمبر و اصحاب آن حضرت نماز هاي پنج گانة روزانه را در پنج وقت جداگانه و با فاصلة زماني معيّن اقامه مي کرده است.
ولي در قبال اين روايات، روايات ديگري در منابع شيعه و اهل سنّت وجود دارد که به صراحت تمام مي گويند که پيامبر خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بدون هيچ علّتي بلکه براي ايجاد سهولت و رفع مشقّت و دشواري نماز ظهر و عصر, و نماز مغرب و عشا را، پشت سر هم و بلافاصله مي خواند و بين آنها جمع مي نمود، که به برخي از آن روايات به عنوان نمونه اشاره مي شود:
ابن عباس مي گويد: رسول خدا در مدينه بدون ترس و باران، بين نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا جمع نموده و پشت سر هم خواند، از ابن عباس سوأل شد که چرا رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بين دو نماز جمع نمود، در جواب گفت: براي رفع دشواري و مشقّت از امّت اين کار را انجام داد.[6]وي در حديثي ديگر مي گويد: رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در حضر و آرامي بين نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا جمع مي نمود.[7]اسحاق بن عمّار مي گويد: امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: رسول خدا نماز ظهر و عصر را در مکان واحد بدون علّت و سبب اقامه نموده، عمر عرض کرد مردم به من مي گويند در نماز چيزي ايجاد شده است؟ حضرت فرمود: خير لکن خواستم بر امّتم توسعه بدهم.[8]زراره مي گويد: امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: رسول خدا هنگامي که آفتاب زوال کرد، بدون علّت نماز ظهر و عصر را با مردم به جماعت اقامه نمود و همين طور قبل از سقوط شفق نماز مغرب و عشا را بدون علّت به جماعت اقامه نمود، رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ اين کار را براي توسعه وقت بر امّت انجام داد.[9]عبد الله بن سنان مي گويد: امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به يک اذان و دو اقامه بين نماز ظهر و عصر يک اذان و دو اقامه بدون علّت و در حضر بين نماز مغرب وعشا جمع نمود.[10]از اين روايات به خوبي و روشني استفاده مي شود که نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا علاوه بر وقت اختصاصي وقت مشترکي نيز دارند، زيرا اگر وقت مشترکي نمي داشتند بايد جمع بين نماز عصر و مغرب نيز جايز مي بود در حالي که هيچ کسي اين ادّعا را نکرده است شاهد اين مدّعا که نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا وقت مشترک دارند، رواياتي است که از طريق اهل بيت به ما رسيده است که ذيلاً به برخي از آنها اشاره مي شود:
1ـ زراره مي گويد امام باقر ـ عليه السلام ـ فرمود: موقع زوال آفتاب وقت نماز ظهر و عصر و موقع غروب آن وقت نماز مغرب و عشاء داخل مي شود.[11]2ـ امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: موقع زوال آفتاب، وقت نماز ظهر داخل مي شود و تا غروب آفتاب ادامه دارد، از اوّل ظهر به مقدار چهار رکعت، مخصوص نماز ظهر و به مقدار چهار رکعت از آخر وقت مخصوص نماز عصر بوده، و بقية اين محدودة زماني، وقت مشترک نماز ظهر و عصر مي باشد.[12]3ـ زراره مي گويد از امام صادق ـ عليه السلام ـ از وقت نماز ظهر و عصر سوال نمودم حضرت فرمود: از هنگام زوال آفتاب، وقت نماز ظهر و عصر داخل مي شود و وقت نماز ظهر تا غروب آفتاب ادامه دارد جز اينکه وقت نماز ظهر قبل از نماز عصر است.[13]بنابر اين بر اساس اين روايات به خوبي روشن و معلوم شد که نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا علاوه بر اوقات اختصاصي اوقات مشترک نيز دارند حالا سوأل اين است که اقامة نماز به کداميک از دو نحو (جمع و پشت سر هم يا تفرقه و جدا جدا) فضيلت بيشتري دارد؟
مرحوم آيت الله خويي مي گويد: گرچه استحباب تفرقه بين اصحاب مشهور است ولي اين شهرت اساسي ندارد، زيرا جمع در صورتي مکروه است که يکي از دو نماز در وقت فضيلت نماز ديگر اقامه شود.[14]پاسخ و نتيجه اين است که: با در نظر داشت سه دسته از روايات و جمع بين آن ها به اين نتيجه مي رسيم که رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نمازهاي پنج گانه را به هر دو صورت (جمع و پشت سر و متفرق و جدا جدا) اقامه مي کرده است.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ الجمع بين الصلاتين، عبداللطيف بغدادي.
2ـ مجمع البيان، فضل بن حسن طبرسي.
3ـ علل الشرايع، شيخ محمد صدوق.
 
پي نوشت ها:
[1] . محمّد باقر، مجلسي، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء، 1403ق، ج25، ص237.
[2] . همان، ج22، ص408.
[3] . اسراء / 78.
[4] . طبرسي فضل بن حسن، مجمع البيان، ترجمة مترجمان، انتشارات فراهاني، 1360ش، ج14، ص193.
[5] . صالحي شامي محمّد بن يوسف، سبل الهدي، بيروت، دارالکتب العلميه، 1414ق، ج8، ص65.
[6] . احمد بن حنبل، مسند احمد، مصر، دارالمعارف، ج3، ص292، ح1953.
[7] . مسلم بن حجّاج، صحيح مسلم، ج1، ص264، باب الجمع بين الصلاتين في الحضر.
[8] . شيخ صدوق، علل الشرايع، نجف، منشورات المکتبة الحيدريه و مطبعتها، 1386ق، ج2، ص321.
[9] . کليني محمّد بن يعقوب، اصول کافي، تهران، دارالکتب الإسلاميه، ج3، ص286.
[10] . حر عاملي، وسايل الشيعه، قم، مؤسسه آل البيت، ج5، ص225.
[11] . شيخ طوسي، محمد بن حسن، تهذيب الأحکام، نجف، مطبعة النعمان، ج2، ص24.
[12] . همان، ص 25.
[13] . تهذيب الاحکام، همان، ج2، ص19.
[14] . آيت الله خويي، سيد ابوالقاسم، کتاب الصلاة، قم، دارالهادي للمطبوعات، 1410ق، ج1، ص320.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد