عزادارى هاى پیش از عاشورا، مقدمه ورود در عزادارى روز عاشورا است. اصل عزادارى براى اباعبداللَّه الحسین(ع) از دستورات و مستحبات اکید شرع مقدس است؛ اما شکل، نحوه و زمان آن، از عادات و رسوم عرف و مردم تأثیر مى پذیرد.
به عنوان مثال در بعضى مناطق، عزادارى براى حضرت از روز هفتم آغاز شده و تا سوم امام ادامه دارد و در بعضى مناطق عزادارى از اول محرم تا روز عاشورا برقرار است. در بعضى مناطق نیز، روضه هاى مستمر در مواقع مختلف سال – به ویژه از اول محرم تا آخر ماه صفر – ادامه دارد.
تمامى این اشکال و صورت ها، خوب است و اشکالى ندارد.
بنابر آنچه گفته شد، مراسم عزادارى و سالگرد درگذشتگان، بستگى به فرهنگ و آداب مردم دارد که به طور معمول، مراسم سالگرد را در شب قبل مى گیرند و از آنجا که رحلت و شهادت در سال هاى قبل، اتفاق افتاده، در هر صورت مراسم و عزادارى ها در هر زمان انجام شود، بعد از واقعه خواهد بود.
به عنوان مثال در بعضى مناطق، عزادارى براى حضرت از روز هفتم آغاز شده و تا سوم امام ادامه دارد و در بعضى مناطق عزادارى از اول محرم تا روز عاشورا برقرار است. در بعضى مناطق نیز، روضه هاى مستمر در مواقع مختلف سال – به ویژه از اول محرم تا آخر ماه صفر – ادامه دارد.
تمامى این اشکال و صورت ها، خوب است و اشکالى ندارد.
بنابر آنچه گفته شد، مراسم عزادارى و سالگرد درگذشتگان، بستگى به فرهنگ و آداب مردم دارد که به طور معمول، مراسم سالگرد را در شب قبل مى گیرند و از آنجا که رحلت و شهادت در سال هاى قبل، اتفاق افتاده، در هر صورت مراسم و عزادارى ها در هر زمان انجام شود، بعد از واقعه خواهد بود.