اگر
پرسیده شود: آیا مى شود خداوند حکیم بنده خود را بی دلیل به کارى فرمان دهد و از
او چیزی را بخواهد که فاقد اثر و سازندگی باشد؟
به او گفته مى شود:
خیر! خدای حکیم نه کار بیهوده می کند و نه جهل به امور دارد تا از سر ندانستن،
فرمانی بیهوده دهد.
و اگر گفتند این
دلایل و علت ها به راستی وجود دارد و قابل شناسایی است؟
بگو: آری قابل
شناسایی است و هم اکنون برای اهلش روشن است.
اگر پرسیدند: آیا شما
آنها را می شناسید؟
بگو: آری، بخشی از
آنها برای ما شناخته شده است و بخشی هم از دسترس دانش بشر دور می باشد.
فضل بن شاذان این سخن
را از امام رضا(ع) شنید و آن را مکتوب کرد تا همچون گوهری، همیشه بدرخشد و دانش
دوستان را به سوی پرسیدن، یافتن علم و ژرف نگری رهنمون سازد. [1]
** *
دانش، حد ندارد و در یادگیری، خستگی یا
فارغ التحصیلى دو مفهوم ناشناخته
است.
علم دریایى است بى حد و کنار
طالب علم است غواص بحار
گر هزاران سال باشد عمر او
او نگردد سیر خود از جست و جو
امام رضا(ع) این راه
را با الهام از فرمایش جد گرامی خود رسول الله (ص) چنین ترسیم کرد:
« دانش
گنجینه هایى است که کلیدهایش پرسش است. بپرسید! خدایتان رحمت کند که چهار کس را مزد
رسد: پرسنده و پاسخ دهنده و شنونده و دوستدار آنان». [2]
***
ژرف نگری، واکاوی
و پرسش، نردبان رشد علمی و فضیلت جویی جوان امروز است؛ راهی که امام همام علی بن
موسی الرضا(ع) بر آن پای فشرد و دانش جویان را بر آن دعوت کرد:
«کونوا دراه و لا
تکونوا رواه، حدیث تعرفون فقهه خیر من ألف تروونه؛ اهل درایت و درک باشید نه اهل
حکایت و نقل! هرگاه عمق و ژرفای یک حدیث را بشناسید از هزار حدیث که فقط روایتگر آن
باشید برتر است». [3]
علم دریایى است بى حد و کنار
طالب علم است غواص بحار
گر هزاران سال باشد عمر او
او نگردد سیر خود از جست و جو
***
میلاد مسعود میر
مهر امام رضا (ع) مبارک باد.
پرسیده شود: آیا مى شود خداوند حکیم بنده خود را بی دلیل به کارى فرمان دهد و از
او چیزی را بخواهد که فاقد اثر و سازندگی باشد؟
به او گفته مى شود:
خیر! خدای حکیم نه کار بیهوده می کند و نه جهل به امور دارد تا از سر ندانستن،
فرمانی بیهوده دهد.
و اگر گفتند این
دلایل و علت ها به راستی وجود دارد و قابل شناسایی است؟
بگو: آری قابل
شناسایی است و هم اکنون برای اهلش روشن است.
اگر پرسیدند: آیا شما
آنها را می شناسید؟
بگو: آری، بخشی از
آنها برای ما شناخته شده است و بخشی هم از دسترس دانش بشر دور می باشد.
فضل بن شاذان این سخن
را از امام رضا(ع) شنید و آن را مکتوب کرد تا همچون گوهری، همیشه بدرخشد و دانش
دوستان را به سوی پرسیدن، یافتن علم و ژرف نگری رهنمون سازد. [1]
** *
دانش، حد ندارد و در یادگیری، خستگی یا
فارغ التحصیلى دو مفهوم ناشناخته
است.
علم دریایى است بى حد و کنار
طالب علم است غواص بحار
گر هزاران سال باشد عمر او
او نگردد سیر خود از جست و جو
امام رضا(ع) این راه
را با الهام از فرمایش جد گرامی خود رسول الله (ص) چنین ترسیم کرد:
« دانش
گنجینه هایى است که کلیدهایش پرسش است. بپرسید! خدایتان رحمت کند که چهار کس را مزد
رسد: پرسنده و پاسخ دهنده و شنونده و دوستدار آنان». [2]
***
ژرف نگری، واکاوی
و پرسش، نردبان رشد علمی و فضیلت جویی جوان امروز است؛ راهی که امام همام علی بن
موسی الرضا(ع) بر آن پای فشرد و دانش جویان را بر آن دعوت کرد:
«کونوا دراه و لا
تکونوا رواه، حدیث تعرفون فقهه خیر من ألف تروونه؛ اهل درایت و درک باشید نه اهل
حکایت و نقل! هرگاه عمق و ژرفای یک حدیث را بشناسید از هزار حدیث که فقط روایتگر آن
باشید برتر است». [3]
علم دریایى است بى حد و کنار
طالب علم است غواص بحار
گر هزاران سال باشد عمر او
او نگردد سیر خود از جست و جو
***
میلاد مسعود میر
مهر امام رضا (ع) مبارک باد.
پی
نوشت ها:
[1]
–
مجلسی، بحارالانوار، ج6، ص 58.
[2]
–
صدوق، عیون اخبارالرضا(ع)، ج 2، ص 28.
[3]
–
عطاردی، مسند امام رضا(ع) ج1 ص 8.