اوّلين علم از علوم اسلامي، علم قرائت قرآن كريم بود. آشنايي با علم قرائت اين امكان را به انسان ميدهد تا قرآن را هر چه زيباتر، فصيحتر و روحبخشتر تلاوت نمايد تا تأثير آيات قرآن کريم بر قلب و جان خود انسان و نيز شنوندگان، دو چندان شود و در ابتدا به حسن صورت آن جذب شده و سپس شيفته سيرت دلانگيز و زيباي آن گردند و در ادامه خود جزء پويندگان طريقة عمل به آن قرار گيرند.
علم قرائت، داراي چهار ركن اساسي است:
1. تجويد 2. وقف و ابتداء 3. صوت 4. لحن.
در بين اين چهار اصل، تجويد مهمترين و اساسيترين ركن قرائت قرآن کريم ميباشد.«تجويد» از نظر لغوي مصدر باب«تفعيل»، مترادف كلمه ي «تحسين» و به معناي نيكو گردانيدن است. و در اصطلاح علم قرائت عبارت است از: «مجموعه قواعدي كه رعايت آن ها موجب اداي حروف به طرز صحيح ميشود.» علم تجويد بهطور كلي به سه بخش اصلي با عناوين«مخارج حروف» ،«صفات حروف» و «احكام حروف» تقسيم مي گردد.
الف: مخارج حروف: عبارتند از «محلهايي از دستگاه تكلّم كه حروف از آن مكان ها خارج شده و ادا ميگردند» براي نمونه ميگويند: مخرج حرف«عين» حلق است، زيرا «عين» از حلق ادا ميگردد.
ب: صفات حروف(حقوق حروف): منظور حالتهاي مختلفي است كه حروف گوناگون به صورت انفرادي و بيآن كه در بين كلمات قرار گيرند، دارا ميباشند. به عنوان مثال در هنگام تلفّظ برخي حروف، ريشه ي زبان ميل به طرف كام بالا(سقف دهان) ميكند كه در نتيجه حروف داراي اين حالت، درشت و پرحجم تلفظ ميشوند(صفت استعلاء) اما در بعضي حروف بالعكس، ريشه ي زبان در هنگام تلفّظ آن ها پايين آمده و از سقف دهان دور ميگردد و در نتيجه حروف داراي اين صفت، نازك و كمحجم ادا ميشوند(صفت استفال).
ج: احكام حروف(مستحقّات حروف): حالت هائي هستند كه حروف در تركيب با حروف ديگر در كلمات و يا به خاطر داشتن حركات گوناگون، پيدا ميكنند و اين احكام از صفات لازم ي حروف نشأت ميگيرند. مانند: احكام نون ساكنه و تنوين كه وقتي نون ساكنه به يكي از حروف بيست و هشتگانه عربي ميرسد، يكي از چهار حكم «اظهار»، «ادغام»، «اقلاب» و يا «اخفاء» را ميپذيرد.
علم تجويد، علمي است كه باعث صيانت حروف و كلمات از دستخوردگي و بيان نادرست آنان ميگردد، كه اگر آن را تنها در رابطه با قرآن کريم كه شيواترين، فصيحترين و كاملترين سخنان و مطالب است در نظر بگيريم، مي توان گفت، رعايت قواعد تجويدي، يگانه راهي است كه انسان را به قرائت صحيح و مطلوب و قرائتي شبيه به قرائت هنگام نزول آن و شكل اوّليّه و اصلي خواندن آن نزديك مي گرداند.
تدوين كننده علم تجويد:
اولين شخصي كه علم تجويد قرآن کريم را تدوين نموده و به رشتة تحرير درآورد، «ابو مزاحم موسي بن عبيداللّه بن يحيي بن خاقاني بغدادي مقري» متوفاي سال 325 هجري قمري بوده است كه از علماي قرن چهارم ميباشد.[1] وي محضر استادان بزرگي را در زمينه ي قرائت، درك كرده است و قصيده ي«خاقانيه ي» او كه درباره ي علم تجويد ميباشد، توسط عدهاي از عالمان علم قرائت شرح شده است.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. محمد حسين ملكزاده، تجويد كامل نماز.
2. محمد عربي القبّاني، صوت و لحن در قرائت قرآن كريم، ترجمه و نگارش محمد حسين ملكزاده، ص 17 تا 20.
3. محمد حسين ملكزاده، تجويد، آواشناسي و فونتيك، ص 18 تا 20.
4. محمد حسين ملكزاده، اصول فني قرائت قرآن كريم.
پي نوشت ها:
[1]. ابو مزاحم موسي بن عبيداللّه بن يحيي بن خاقاني بغدادي مقري، طبقات القراء، ج2، ص321.