خانه » همه » مذهبی » غرض اصلي از امتحانات الهي

غرض اصلي از امتحانات الهي

غرض اصلي از امتحانات الهي

هميشه امتحانات الهي در مواردي است که بعضي از اسرار آن براي بندگان مخفي و پنهان است. خدا مي خواهد مقدار اطاعت و تسليم و عبوديت بندگان روشن شود و گرنه اگر انسان تمام حکمت ها و فوايد يک امري را بداند و سپس اطاعت کند، در واقع اطاعت نکرده و از فکر و انديشه خودش و براي رسيدن به منافع خودش آن عمل را انجام داده است. مهم ترين مساله در بندگي خداوند تسليم در مقابل پروردگار است. رمز اصلي کرامات اولياي خدا،

1fc0b20a d0ad 4016 b2ec eb3c9cf41e47 - غرض اصلي از امتحانات الهي

00063 - غرض اصلي از امتحانات الهي
غرض اصلي از امتحانات الهي

 

 

هميشه امتحانات الهي در مواردي است که بعضي از اسرار آن براي بندگان مخفي و پنهان است. خدا مي خواهد مقدار اطاعت و تسليم و عبوديت بندگان روشن شود و گرنه اگر انسان تمام حکمت ها و فوايد يک امري را بداند و سپس اطاعت کند، در واقع اطاعت نکرده و از فکر و انديشه خودش و براي رسيدن به منافع خودش آن عمل را انجام داده است. مهم ترين مساله در بندگي خداوند تسليم در مقابل پروردگار است. رمز اصلي کرامات اولياي خدا، تسليم آنان در مقابل پروردگار است. رمز اصلي کرامات اولياي خدا، تسليم آنان در مقابل حضرت حق است. آن ها فقط طالب رضاي خدا هستند. چون و چرا در برابر خدا و اوامر او ندارند. امتحانات الهي هميشه موجود است. تمام اين امر و نهي ها و عبادات و دستورات و امتحانات، براي اين است که انسان از استکبار و خودمنشي و نخوت و تکبر پاک شود و به مقام عالي عبوديت واصل شود. حضرت امير (عليه السلام) مي فرمايد:« و لکن الله سبحانه ابتلي خلقه ببعض ما يجهلون اصله تمييزاً بالاختبار لهم و نفياً للاستکبار عنهم و ابعاداً للخيلاء منهم. خداوند سبحان آزمايش مي کند بندگانش را به بعضي از چيزهايي که اصل و سرش را نمي دانند، از جهت اين که آنان را با اين آزمايشات امتياز دهد و برگزيند و از جهت نابود کردن و برانداختن حالت استکبار و دور کردن خودخواهي از آنان.»

آثار مستمر کردار نيک و بد
 

همان طوري که با وجود شرايط مناسب بذري را بکاريم نتيجه مي دهد، اعمال نيک و عبادات و اخلاق صالحه و نيت هاي پاک نيز در همه زمان ها آثار خودش را دارد. هزار سال پيش کدورت و دل شکستن، کدورت و ظلمت مي آورد. الان هم مي آورد. اولياي الهي با خداوند قوم و خويشي نداشته اند که به آن مقامات عاليه و کرامات و درجات قرب و معنويت رسيده اند. هر کس همان مسير را برود، به آن مقامات مي رسد. سنت عوض نمي شود هر کس کار شيطان را انجام بدهد و همان صفات را داشته باشد، به همان طرد و ابعاد و خروج از بهشت مبتلا خواهد شد! همه اعمال حسنه و سيئه، داراي آثار خاص خودش مي باشد و اختصاص به گروه يا فرد خاصي ندارد. حتي مکروهات داراي آثار هستند. گناهان صغيره هم بر اثر تکرار باعث ظلمات و کدورت هايي مي شوند و تبديل به کبائر مي شوند.
منبع: کتاب نکته ها از گفته ها. دفتر دوم
منبع: نشريه نسيم وحي، ش 30.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد