خانه » همه » مذهبی » فاطمه(س) و پیامبر(ص)

فاطمه(س) و پیامبر(ص)

نگاهى به جایگاه و منزلت حضرت زهراعلیها السلام از دیدگاه روایات
فاطمه‌علیها السلام سرور بانوان
در حدیثى که از پیامبر خداصلى الله علیه وآله نقل شده است ، حضرتش مى‌فرماید :
« فاطمه سیده نساء اهل الجنه »
« فاطمه سرور بانوان بهشتیان است » .
این حدیث با تعابیر دیگرى نیز از آن حضرت‌صلى الله علیه وآله نقل شده است مثلاً : در سخنى مى‌فرماید :
« فاطمه سیده نساء هذه الامه »
« فاطمه سرور بانوان این امت است » .
در تعبیر دیگرى مى‌فرماید :
« فاطمه سیده نساء المؤمنین »
« فاطمه سرور بانوان مؤمن است » .
در سخن دیگرى آمده است :
« فاطمه سیده نساء العالمین »
« فاطمه سرور بانوان جهانیان است » .
شایان ذکر است که این حدیث با الفاظ مختلف ، در کتاب‌هاى : صحیح ( تألیف : بُخارى ) ، المسند ( تألیف : احمد بن حنبل ) ، الخصائص ( تألیف : نَسایى ) ، المسند ( تألیف : ابى داوود طیالسى ) ، صحیح ( تألیف : مسلم ) ، بخش فضائل الزهراعلیها السلام ، المستدرک ( تألیف : حاکم نیشابورى ) ، صحیح ( تألیف : تِرمذى ) ، صحیح ( تألیف : ابن ماجه ) و دیگر منابع ( 1 ) آمده است .
بر اساس این سخنان پیامبر خداصلى الله علیه وآله که از منبع وحى سرچشمه مى‌گیرد ، حضرت فاطمه زهراعلیها السلام سرور بانوان جهانیان از پیشینیان و پسینیان است .
فاطمه‌علیها السلام پاره تن پیامبر خداصلى الله علیه وآله
در حدیث دیگرى که در منابع معتبر شیعه و سنى آمده است ، پیامبر خداصلى الله علیه وآله مى‌فرماید :
« فاطمه بضعه منى من أغضبها أغضبنى »
« فاطمه ، پاره تن من است هر کس او را به خشم آورد ، مرا به خشم آورده است » .
این حدیث ، با همین متن ، در کتاب صحیح ( تألیف : بخارى ) ( 2 ) و دیگر مصادر دیده مى‌شود .
در تعبیر دیگرى پیامبر خداصلى الله علیه وآله فرمود :
« فاطمه بضعه منى یریبنى ما أرابها و یؤذینى ما آذاها »
« فاطمه ، پاره تن من است مرا آشفته مى‌کند ، هر آن چه او را آشفته کند و مرا ناراحت مى‌سازد ، هر چه که او را ناراحت کند » .
این تعبیر در کتاب‌هاى صحیح ( تألیف : بخارى ) ، مسند ( تألیف : احمد بن حنبل ) ، صحیح ( تألیف : ابى داوود ) ، صحیح ( تألیف : مُسلم ) و دیگر مصادر آمده است . ( 3 )
در صحیح مسلم آمده است که پیامبر خداصلى الله علیه وآله فرمود :
« انما فاطمه بضعه منى یؤذینى ما آذاها » ( 4 )
« به طور حتم ، فاطمه ، پاره تن من است آن چه که او را بیازارد ، مرا مى‌آزارد » .
احمد بن حنبل در المسند نقل مى‌کند که پیامبر خداصلى الله علیه وآله فرمود :
« انما فاطمه بضعه منى یؤذینى ما آذاها و ینصبنى ما أنصبها »
« بى‌تردید ، فاطمه ، پاره تن من است آن چه که او را بیازارد ، مرا مى‌آزارد و آن چه که او را اندوهگین سازد ، مرا اندوهگین مى‌کند » . ( 5 )
همین حدیث را ترمذى نیز در کتاب صحیح خود نقل کرده است . ( 6 ) حاکم نیشابورى نیز پس از نقل این حدیث در المستدرک مى‌گوید :
این حدیث بر مبناى بُخارى و مُسلم ، صحیح است . ( 7 )
احمد بن حنبل در جاى دیگرى از کتاب المسند این گونه نقل مى‌کند که پیامبر خداصلى الله علیه وآله فرمود :
« فاطمه بضغه منى یقبضنى ما یقبضها و یبسطنى ما یبسطها »
« فاطمه ، پاره تن من است آن چه او را اندوهگین کند ، مرا اندوهگین مى‌کند و آن چه که او را شاد کند ، مرا شاد مى‌کند » . ( 8 )
همین تعبیر در المستدرک و دیگر منابع نیز آمده است و حاکم نیشابورى در ذیل آن مى‌گوید :
اسناد آن ، صحیح هستند . ( 9 )
خشم و خشنودى فاطمه‌علیها السلام ، خشم و خشنودى خداست
در حدیث زیبایى ، پیامبر خداصلى الله علیه وآله دختر گرامى خود را این گونه توصیف مى‌نماید :
« ان اللَّه یغضب لغضب فاطمه و یرضى لرضاها »
« خداوند به خشم فاطمه ، خشمگین و به خشنودى او ، خشنود مى‌گردد » .
این حدیث را در کتاب‌هاى : المستدرک ، الإِصابه و تهذیب التهذیب مى‌توانید بیابید البته نویسنده کنزالعمّال نیز آن را از ابى یَعْلى ، طَبَرانى و ابى نعیم ، روایت مى‌کند . همچنین نویسندگان دیگرى نیز این حدیث را روایت کرده‌اند . ( 10 )
راستگوترین فرد پس از پیامبر خداصلى الله علیه وآله
عایشه در مورد شخصیت والاى حضرت فاطمه زهراعلیها السلام لب به سخن گشوده و مى‌گوید :
« ما رأیت أحداً کان أصدق لهجه منها غیر أبیها »
« هیچ شخصى را راستگوتر از فاطمه ، جز پدرش ندیدم » .
حاکم نیشابورى این روایت را در المستدرک آورده است و در ذیل آن مى‌گوید : این روایت بر مبناى بخارى و مسلم ، صحیح است و ذهبى نیز بر صحت آن اقرار دارد همچنین این حدیث در کتاب‌هاى الإِستیعاب و حلیه الاولیاء نیز آمده است . ( 11 )
همان‌گونه که ملاحظه کردید ، این احادیث به طور کامل ، مطلق هستند و هیچ گونه قیدى در آنها به چشم نمى‌خورد وقتى پیامبر خداصلى الله علیه وآله مى‌فرماید : « خداوند ، به غضب فاطمه ، غضب مى‌کند » نمى‌فرماید : اگر چنین و چنان بود ، یا به فلان شرط ، یا اگر غضبش به فلان علت بود بلکه بدون هیچ قیدى مى‌فرماید : « خداوند ، به غضب فاطمه ، غضب مى‌کند » .
این غضب به چه سببى باشد ؟ نسبت به چه کسى باشد ؟ در چه زمانى باشد ؟ هیچ اشاره‌اى ندارد و به طور کامل ، مطلق است و آن گاه که حضرتش مى‌فرماید : « آن چه او را اذیت مى‌کند ، مرا اذیت مى‌کند » دیگر نمى‌فرماید : اگر چنین بود ، یا اگر اذیت کننده فلانى بود ، یا اگر در فلان وقت بود ، بلکه حدیث به طور کامل ، مطلق است و هیچ قید و شرطى ندارد .
از طرفى ، این احادیث بیانگر آن است که پذیرش سخن فاطمه‌علیها السلام – هر چه باشد – ضرورى است و تکذیب او – در هر ادعایى که بنماید – حرام است . همچنین ملاحظه شد که عایشه گواهى مى‌دهد که او بعد از پدرش ، راستگوترین مردم است .
حال آیا پیامبر خداصلى الله علیه وآله با علم به آن چه که بعد از او اتفاق خواهد افتاد ، این سخنان را فرمود و دیگران را بر این خصوصیات آگاه نموده است ؟ و آیا تکذیب فاطمه‌علیها السلام در ادعاى فدک ، تکذیب رسول خدا نیست ؟
آیا « تکذیب » فاطمه اذیت و به خشم آوردن دختر پیامبر نیست ؟ چه اذیتى بالاتر از تکذیب ؟ ؟ ؟ ! !
پى نوشت ها
1 ) صحیح بخارى : 209 / 4 ، کتاب بدء الخلق ، باب مناقب قرابه رسول اللَّه ، الخصائص : 34 ، المسند ابى داوود طیالسى : 197 ، صحیح مسلم : 143 / 7 ، الطبقات : 40 / 2 ، مسند احمد : 282 / 6 ، حلیه الاولیاء : 39 / 2 ، المستدرک : 151 / 3 ، صحیح ابن ماجه : 518 / 1 ، سنن تِرمذى : 2
. 326 / 5 ) صحیح بخارى : 210 / 4 ، کتاب بدء الخلق ، باب مناقب قرابه الرسول و منقبه فاطمه‌علیها السلام .
3 ) صحیح بخارى : 158 / 6 ، مسند احمد : 328 / 4 ، صحیح مسلم : 141 / 7 ، کتاب فضائل الصحابه ، باب فضائل فاطمه بنت النبى‌صلى الله علیه وآله ، سنن ابى داوود : 4
. 460 / 1 ) صحیح مسلم : 141 / 7 ، باب فضایل فاطمه‌علیها السلام .
5 ) مسند احمد : 6
. 5 / 4 ) سنن ترمذى : 7
. 360 / 5 ) المستدرک : 8
. 158 / 3 ) مسند احمد : 9
. 323 / 4 ) المستدرک : 153 / 3 ، کنزالعمال : 111 / 12 ، 10
. 674 / 13 ) المستدرک : 158 / 3 ، الاصابه : 266 / 8 ، تهذیب التهذیب : 392 / 12 ، کنزالعمّال 111 / 12 و 11
. 674 / 13 ) المستدرک : 160 / 3 ، حلیه الاولیاء : 41 / 2 ، الاستیعاب : . 1896 / 4

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد