در ابتدا باید توجه به این نکات ضروری است:1. شرط تکلیف بلوغ است
یکی از مهم ترین شرط تکالیف اعم از واجب و حرام، بلوغ است.(امام خمینی، رساله توضیح المسائل، ص 360، مسئله 2252).(رسیدن سن در دختران به 9 سال قمری و در پسران به 15 سال قمری و یا علائم دیگر که در رساله ها بیان شده است).(همان).
در نتیجه کسی که بالغ نباشد تکلیف ندارد، واجب و حرام نسبت به او مطرح نیست.
2. جهنم جایگاه کسی است که کافر باشند، یعنی تکلیف متوجه آنها باشد و با انکار خدا و شریک قائل شدن برای خدا و… کافر شوند، و یا اوامر خدا را مخالفت نموده و حرام های الهی را مرتکب شوند، درباره کودک نه کفر معنی دارد هر چند از نظر طهارت و نجاست در دنیا تابع پدر و مادر باشند ولی معصیت درباره آنها معنی ندارد و جهنم هم جای معصیت کاران است.
قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ جَهَنَّمَ کانَتْ مِرْصادًا، لِلطّاغینَ مَآبًا» «مسلما [در آن روز] جهنم کمینگاهی است بزرگ و محل بازگشتنی برای طغیانگران».(النباء، آیات 21-22).
نتیجه این دو مقدمه این است که کودکان نباید جهنم روند و امید این است که مشمول رحمت الهی قرار گیرند، اما در روایات آمده که امتحانی از آنها گرفته می شود اگر موفق شدند، بهشت می روند، وگرنه جهنم می روند.(نگا: التوحید، شیخ صدوق، قم: جامعه مدرسین، بی تا، ص 390-391، ح 1).
یکی از مهم ترین شرط تکالیف اعم از واجب و حرام، بلوغ است.(امام خمینی، رساله توضیح المسائل، ص 360، مسئله 2252).(رسیدن سن در دختران به 9 سال قمری و در پسران به 15 سال قمری و یا علائم دیگر که در رساله ها بیان شده است).(همان).
در نتیجه کسی که بالغ نباشد تکلیف ندارد، واجب و حرام نسبت به او مطرح نیست.
2. جهنم جایگاه کسی است که کافر باشند، یعنی تکلیف متوجه آنها باشد و با انکار خدا و شریک قائل شدن برای خدا و… کافر شوند، و یا اوامر خدا را مخالفت نموده و حرام های الهی را مرتکب شوند، درباره کودک نه کفر معنی دارد هر چند از نظر طهارت و نجاست در دنیا تابع پدر و مادر باشند ولی معصیت درباره آنها معنی ندارد و جهنم هم جای معصیت کاران است.
قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ جَهَنَّمَ کانَتْ مِرْصادًا، لِلطّاغینَ مَآبًا» «مسلما [در آن روز] جهنم کمینگاهی است بزرگ و محل بازگشتنی برای طغیانگران».(النباء، آیات 21-22).
نتیجه این دو مقدمه این است که کودکان نباید جهنم روند و امید این است که مشمول رحمت الهی قرار گیرند، اما در روایات آمده که امتحانی از آنها گرفته می شود اگر موفق شدند، بهشت می روند، وگرنه جهنم می روند.(نگا: التوحید، شیخ صدوق، قم: جامعه مدرسین، بی تا، ص 390-391، ح 1).