خانه » همه » مذهبی » فرقه بهائیت -عقاید بهائیت

فرقه بهائیت -عقاید بهائیت

بهائیت انشعابى از بابیگرى است و بابیت انشعابى از شیخیگرى است. در اوائل قرن نوزدهم شیخ احمد احسائى و سید کاظم رشتى، مدعى رابطه مستقیم با امام زمان(عج) شدند و خود را واسطه میان مردم مسلمان و آن حضرت معرفى کردند» از همین جا راه و رسم شیخى پدید آمد و جمعى از افراد ساده لوح و گروهى از فرصت طلب ها به آن گرایش پیدا کردند. شیخ ملاحسین بشرویه، پس از سید کاظم رشتى، رهبرى فرقه را به عهده مى گیرد و در سفرى به شیراز با سید على محمد شیرازى (محمد باب) ملاقات نموده و مرید و سرسپرده او مى شود. محمد باب بعد از ادعاى بابیت امام زمان(عج)، ادعا مى کند که خود امام زمان است و کار را تا ادعاى نبوت پیش مى برد و بعد از محاکمه و زندان در تبریز اعدام مى شود. بعد از اعدام سید باب عده اى از فریب خوردگان و به تشویق و تحریک فرصت طلبان و توطئه استعمار، عده اى به میرزا یحیى نورى (صبح ازل) و عده اى دیگر به میرزا حسینعلى نورى (بهاءالله) گرویدند، بهاء خود را پیامبر نامید و از همینجا فرقه بهایى پدید آمد. میرزا حسینعلى نورى و میرزا یحیى نورى دو فرزند میرزا عباس بودند که در شهر نور مازندران زندگى مى کرد. «بهاء» همراه با برادرش در تهران پرورش یافت و مقدمات علوم را آموخت. بهاء و برادرش در ابتدا متمایل به تصوف شدند و به مسلک درویش ها درآمدند. سپس به باب گراییدند. این دو برادر ضمن ملاقات با على محمد باب، تصمیم گرفتند که از طریق تلاش در راه بابیت به آب و نان و مقامى برسند، لذا بهاء و صبح ازل در تهران کار تبلیغات بابیت را آغاز مى کنند آنگاه به مازندران و جاهاى دیگر رفتند و همه جا گرد و غبار و فتنه را برمى انگیختند و باب هم به هنگام مرگ وصیتنامه اى نوشت و صبح ازل را جانشین خود کرد و بهاء را به محافظت او گماشت. عقاید بهاییت: به چند مورد از عقاید آنها اشاره مى شود. 1- این فرقه مى گوید، سید على محمد باب امام زمان است که ظهور کرده و با ظهور او اسلام پایان گرفته و اینک دین جدید ظهور کرده و مردم باید همگى بهایى شوند، (شخصیت و اندیشه هاى کاشف الغطاء کتاب (الایات البینات) به کوشش دکتر احمد بهشتى، ص 109، کانون نشر اندیشه اسلامى) 2- پنهان کردن دینشان را ضرورى مى دانند به اصطلاح قائل به تقیه هستند. 3- روزه نوزده روز است قبل از عید شروع و به عید نوروز ختم مى شود. 4- نماز جماعت باطل است مگر در نماز میت. 5- قبله آنها مرقد بهاءالله است در عکا. 6- حج براى مردان واجب است و بر زنان واجب نیست، آن هم (حج) در خانه اى است که بهاء در آن اقامت داشته، یا در خانه اى که سید على محمد باب در شیراز در آن سکنى داشته است به جا آورده مى شود. 7- چند تا اعیاد دارند: – عید ولادت باب، اول محرم. – عید ولایت بهاء، دوم محرم. – عید اعلان دعوت باب، پنجم جمادى. – عید نوروز، (المدخل الى دراسة الادیان والمذاهب، العمید عبدالرزاق محمد اسود، ج 3، صص 311 – 308، انتشارات الدار العربیة للموسوعات). 8- نماز پنج تکبیر دارد ودر دو وقت خوانده مى شود یکى هنگام تولد و یکى هم هنگام مرگ. و مطهرات پنج تا است: آب، هوا، آتش، خاک، بیان. همه چیز نجس است مگر آنچه آیه (الله اطهر) بر آن خوانده شود و عبادتگاه ها طبق وصیت بهاء باید از نه کناره و یک گنبد تشکیل بشود و این عبادتگاه ها در فرانکفورت در آلمان و سیدنى در استرالیا و کامپالا در اوگاندا، لیمیت در شیکاگو و پاناما سیتى در پاناما و دهلى نو در هندوستان است، (شخصیت و اندیشه هاى کاشف الغطاء، ص 111 و 139، دکتر احمد بهشتى). فرقه هاى بابیه و بهائیه: بعد از اعدام سید على محمد باب بابیت به سه فرقه تقسیم شد و بعد از مرگ بهاءالله نزاعى که بین دو برادر عباس افندى و محمد على به وجود آمد دو فرقه دیگر اضافه شد، مجموعا پنج فرقه شدند. 1- ازلیه (به رهبرى میرزا یحیى نورى، صبح ازل) 2- بهائیه (به رهبرى میرزا حسین على، بهاءالله) 3- بابیه خالص (فقط رهبرى سید على محمد را قبول دارند) 4- بابیه بهائیه عباسیه (رهبرى عبدالبهاء عباس افندى) 5- ناقضون (اتباع میرزا محمد على برادر عبدالبهاء)، (المدخل الى دراسة الادیان والمذاهب، ج 3، ص 312، العمید عبدالرزاق محمد اسود). کتاب هاى بهائى ها عبارتند: 1- الاتقان ؛ 2- اشراقات والبشارات والطرزات ؛ 3- مجموعه الواح مبارکه، که وصایایى بهاء به پسران خود مى باشد ؛ 4- کتاب شیخ ؛ 5- الدرر البهیة ؛ 6- الحج البهیة ؛ 7- الفرائد ؛ 8- فصل الخطاب. این کتابها را به بهاء نسبت داده اند ولى در حقیقت او ننوشته است بلکه پیروان بهاء اینها را نوشته و به او نسبت داده اند، (المدخل الى دراسة الادیان والمذاهب، ص 311 و 312). در کتاب شخصیت و اندیشه هاى کاشف الغطاء نیز از سه کتاب دیگر اسم آورده است. 1- هفت وادى، 2- هیکل، 3- اقدس.
از دیدگاه عالمان دینی ، فرقه گمراه بهائیت محکوم به نجاست هستند و معامله و خرید و فروش با آنان اگر موجب تقویتشان شود، حرام است و در صورت تماس آنها با غذاها و خوراکى ها مراعات مسائل طهارت واجب است و رابطه با آنها در صورتی که تحت تأثیر سخنان وعقاید باطل آنها واقع شوید جایز نیست، بنابراین باید خیلی مواظب باشید و اگر نمی توانید او را ارشاد به دین اسلام نمایید بهتر است ارتباط در حد یک احوالپرسی بیشتر نباشد (جامع المسائل آیت الله فاضل، ج 1، ص 41). براى آگاهى بیشتر ر.ک: 1- شخصیت و اندیشه هاى کاشف الغطاء (الایات البینات) آیت الله العظمى جعفر کاشف الغطاء، دکتر احمد بهشتى، نشر اندیشه هاى اسلامى. 2- بهائیت چگونه پدید آمد، نورالدین چهاردهى، انتشارات فتحى. 3- ارمغان استعمار، محمد محمدى اشتهاردى، انتشارات نسل جوان. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: 1/100114601)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد