خانه » همه » مذهبی » فرق معجزه با امور خارق العاده ديگر مانند سحر و جادو چيست؟

فرق معجزه با امور خارق العاده ديگر مانند سحر و جادو چيست؟

 معجزه داراى امتيازها و ويژگى هايى است كه در ساير كارهاى خارق العاده وجود ندارد. اين ويژگى ها عبارت است از:
1. سحر و جادو و مانند آن، امورى فرا گرفتنى هستند و انجام آن ها به آموزش و تمرين و رياضت نياز دارد،1 ولى معجزه، بدون آموزش و تمرين، آورده مى شود; براى مثال، حضرت مسيح(عليه السلام) در گهواره با سخن گفتن خود، اعجاز مى كند، بدون آن كه آموزش و تربيت در اين زمينه دخالتى داشته باشد.
2. ساحران و مرتاضان و مانند آن ها، در هر شرايطى از زمان و مكان و با هر ابزارى، بر انجام كارهاى خود توانايى ندارند و قدرت آن ها به امور معينى محدود است; لذا براى همه ى افراد همان كارهاى معين را تكرار مى كنند، ولى معجزه هاى پيامبران، هيچ يك از اين قيدها و شروط را ندارد; چرا كه به نيروى لا يزال و نامحدود الهى وابسته است; از اين رو، گاه مردم امر بى سابقه اى را از پيامبر مى خواستند و او به اذن خداوند، آن راـ بر طبق خواسته هاى آن ها ـ انجام مى داد.
3. ساحر و جادوگر ادعاى پيامبرى ندارد; اما پيامبر همزمان با ارائه ى معجزه، به پيامبرى خويش تصريح مى كند. 2
4. سحر و جادو با نيروى قوى تر و بالاتر از نوع خود، قابل معارضه و شكست پذير است، ولى معجزه را نمى توان شكست داد و با آن مقابله كرد.
5. صاحبان سحر و جادو در بيشتر موارد به دنبال دنيا و منافع خود هستند و يا اخلاق فاسدى دارند كه نشان مى دهد آنچه انجام مى دهند، معجزه نيست، ولى معجزه تنها از كسانى صادر مى شود كه جلوگاه ويژگى هاى نيك و اخلاق پسنديده هستند و داراى هدف عالى تربيتى و انسانى مى باشند.
6. معجزه ى پيغمبران، بر خلاف سحر و جادو، همراه با تحدى است; يعنى دعوت به مقابله و معارضه و اعلان به مردم كه اگر مى توانند، مانند آن را بياورند.3

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. رسالت جهانى پيامبران، آية الله جعفر سبحانى، ص134ـ140.
2. آموزش عقايد، استاد مصباح يزدى، ج 2، ص 264 به بعد.
 
پي نوشت ها:
1. قرآن در اين زمينه مى فرمايد: “وَ لكِنَّ الشَّياطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النّاسَ السِّحْرَ; بقره،102. لكن شياطين كفر ورزيده و به مردم سحر تعليم مى دادند.”
2. و يا امام ـ با تعميم در مفهوم معجزه ـ اظهار مى كند كه وصى و خليفه ى پيامبر است.
3. البته لازم نيست كه تحدى به صراحت اعلام شود، بلكه اگر كيفيت آوردن معجزه به گونه اى باشد كه همگان تحدى را از آن بفهمند، كفايت مى كند.
 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد