۱. در مورد معنای وحی و تفاوت آن با الهام پاسخ 88 «وحى و کیفیت آن» را مطالعه کنید.
۲. خطورات به چیزهای گفته میشود که در قوه متخیله[i] یا متفکره پدید میآید. توضیح اینکه حکیمان قوۀ مدرک صور را «حس مشترک»، قوۀ مدرک معانی جزئی را «وهم» و «متوهمه»، قوه مدرک معانی کلی را عقل، قوۀ حافظ صور را «خیال» یا «مصوره»، قوۀ حافظ معانی را «حافظه و ذاکره» و قوۀ متصرف را «متخیله و متفکره» مینامند.[ii] با این توضیح که اگر قوه «وهم» قوه «متصرفه» را به کار گیرد «متخیله» و اگر قوه عقل آنرا به کار گیرد «مفکره یا متفکره» میگویند.[iii]
۳. اما حس ششم اصطلاحی جدید است که معمولاً برای تمام ادراکاتی به کار میرود که با حواس ظاهری یا باطنی به دست نیامده باشد.
۲. خطورات به چیزهای گفته میشود که در قوه متخیله[i] یا متفکره پدید میآید. توضیح اینکه حکیمان قوۀ مدرک صور را «حس مشترک»، قوۀ مدرک معانی جزئی را «وهم» و «متوهمه»، قوه مدرک معانی کلی را عقل، قوۀ حافظ صور را «خیال» یا «مصوره»، قوۀ حافظ معانی را «حافظه و ذاکره» و قوۀ متصرف را «متخیله و متفکره» مینامند.[ii] با این توضیح که اگر قوه «وهم» قوه «متصرفه» را به کار گیرد «متخیله» و اگر قوه عقل آنرا به کار گیرد «مفکره یا متفکره» میگویند.[iii]
۳. اما حس ششم اصطلاحی جدید است که معمولاً برای تمام ادراکاتی به کار میرود که با حواس ظاهری یا باطنی به دست نیامده باشد.
[i]. ر. ک: استفاده مناسب از قوه خیال، ۱۴۹۰۸؛ خیال از دیدگاه روانشناسی و نقش آن در انسان، ۲۸۳۰۸.
[ii]. طوسی، نصیرالدین محمد بن محمد بن حسن، شرح الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات، شرح اشارات، ج 2، ص 332، نشر البلاغة، قم، چاپ اول، 1375ش.
[iii]. خواجه نصیر الدین طوسى، آغاز و انجام (به ضمیمه تعلیقات)، ص 186، وزارت ارشاد، تهران، چاپ چهارم، 1374ش. اقتباس از پاسخ 32002