خانه » همه » مذهبی » قتوای اهل سنت درباره جلوگیری از بارداری در زنان

قتوای اهل سنت درباره جلوگیری از بارداری در زنان

آیا جلوگیری زنان بوسیله بستن لوله‌های فـالوپ از نـظر شـریعت اشکـالی داد؟ بـعضی‌ها گفته‌اند این نوع جلوگیری ‌گناه است و بر زن نماز جنازه صحیح نیست‌. لطـفاً جـواب را مدلل بنو يسید. 
الجواب باسم ملهم الصواب 
اگر خانـم قدرت و توان حاملگـی را به خاطر ضعف جسمانی اصلاً ندارد، يا دكــتر متخصص ماهر و مـسلمانی به او گفته است‌ که حامله شدن برای شما خطر جان یا برای فرزند‌ان خطر جـانی و یا نقص عضو و یا بروز بیماری دیگـری دارد، در آن صورت ضرورتاً برای او جایز است‌ كـه برای نجات خود و فرزندش به صورت دائم لوله‌هاي فالوپ خود را ببندد. 
و‌لی اگر به خـاطر این باشد که، پشت سر هم حـامله نشود و فواصل حاملگی را تنظیم و به تاخیر اندازد تا بتواند فرزند خود را درست تربيت کند یا از لحاظ جسـمانی و بـدنی در حــال حـاضر ضعیف و ناتوان است‌، با رضایت شوهر بـطور موقت تـا مدت محدودی نه برای همیشه می‌تواند از حامله شد‌ن جلوگيری کند ولی بدون عذرهای بالا یا برای نگهداشتن و حفظ زیبائی خود یا تحصیل مـال نمی‌تواند لـوله‌ها‌ی خود را ببندد و ناجایز است‌. 
«قرر مجمع الفقه الاسلامي التابع للمؤتمر الاسلامي في دورتـه الخـامسة فـي الکویت 1-6 جمادی الأو‌لی ١٤٠٩ بشأن تنظیم النسل ما یلی‌: 
‌یحرم استئصال القدرة علی الانجاب في الرجل أو الـمرأة وهو مـا یــعرف ب(‌الاعقام‌) أو (‌التعقیم‌) ما لم تدع إلی ذلك ضرورة بمعاییرها الشرعیة‌، یجوز التحکم الـموقٌت في الانجاب بقصد الـمباعدة بین فترات الحمل‌، أو ایقافه لـمدٌة مـعینة مـن الزمان‌، إذا دعت إلیه حاجة معتبرة شرعاً بحسب تقدیر الزوجین عن تشاور بینهما وتراض بشرط أن لا یترتب علی ذلك ضرر و أن تكون الوسیلة مشـروعة و أن لا یکون فیها عدوان علی حمل قائم‌. والله اعلم». [‌الفقه الاسلامي وأدلته: 9/555 كذا في: جديد فقهي مباحث: 1/390]. 
اینگونه کنترل حاملگی برای مرد و زن کـه نیروی تولید و تناسل را بطور دائم و برای همیشه از بین ببرد مطابق قـرآن و سنت روش غیر اسلامی بوده و بر نـاجائز بـودن آن همگی اتـفاق نظر دارند. [جديد الفقهي مسائل: 1/164 لخالد سيف الله رحماني]. 
اما در مورد خواندن نماز جنازه‌: بر چنین زنی‌، خواندن نماز جنازه درست است و اين عمل مانع خواندن نماز جنازه نمی‌شود. 
والله أعلم بالصواب 
خدا نظر -‌عفا الله عنه- 
دار الافتاء حوزه علمیه دار العلوم زاهدان 3/12/1419ﻫ.ق

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد