قرآن کریم در هیچ آیه ای خود را عربی خالص معرفی نکرده است، بلکه در دو آیه خود را قرآن عربی مبین معرفی کرده است: – نحل، 16- شعراء، 195و در چند آیه ای خود را حکم عربی دانسته:
– رعد، 37
و در آیه ای خود را لسان عربی معرفی کرده:
– احقاف، 12
و این منافاتی با وجود کلمات غیر عربی در قرآن کریم ندارد. البته برخی کلمات غیر عربی اسامی خاص و به اصطلاح «عَلم» است که اصولاً در هیچ زبانی تغییر نمی کند و معمولا به همان شکل اولیه باقی می ماند مثل اسامی پیامبران الهی: ادریس، اسحاق، عیسی، ابراهیم و … و یا اسامی برخی اقوام مثل عاد و ثمود و برخی مکان ها مثل مصر و مدین و ….
و برخی کلمات با ورود به زبان عربی تغییر شکل یافته اند به گونه ای که دیگر عربی شمرده می شوند و سابقه غیر عربی بودن آنها به دست فراموشی سپرده شده است، مثل کلمه «اباریق» (در سوره مبارکه غاشیه) که جمع «ابریق» است و گفته شده اصل آن فارسی و «آبریز» بوده است.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
– رعد، 37
و در آیه ای خود را لسان عربی معرفی کرده:
– احقاف، 12
و این منافاتی با وجود کلمات غیر عربی در قرآن کریم ندارد. البته برخی کلمات غیر عربی اسامی خاص و به اصطلاح «عَلم» است که اصولاً در هیچ زبانی تغییر نمی کند و معمولا به همان شکل اولیه باقی می ماند مثل اسامی پیامبران الهی: ادریس، اسحاق، عیسی، ابراهیم و … و یا اسامی برخی اقوام مثل عاد و ثمود و برخی مکان ها مثل مصر و مدین و ….
و برخی کلمات با ورود به زبان عربی تغییر شکل یافته اند به گونه ای که دیگر عربی شمرده می شوند و سابقه غیر عربی بودن آنها به دست فراموشی سپرده شده است، مثل کلمه «اباریق» (در سوره مبارکه غاشیه) که جمع «ابریق» است و گفته شده اصل آن فارسی و «آبریز» بوده است.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی