قرآن انسان را صراحتا به تفکر و علم و شناخت طبیعت و علوم مختلف دعوت کرده است، (بقره، آیه 114) وبشر را تشویق کرده است که با کنکاش عقلی و استفاده از ابزار حس و تجربه و ساختن ابزار دقیق به کشف رموز طبیعت مبادرت ورزند. از طرف دیگر قرآن و اسلام درباره فرضیات علمی نظر خاصی ندارند و آنها را نه صحیح می داند و نه ناصحیح ، بلکه قرآن میزان را عقل آدمی قرار داده و صحت و سقم آنها را به عقل آدمی واگذاشته است.
برای اطلاع بیشتر ر.ک:
– ده گفتار استاد مطهری مقاله فریضه علم.
– بیست گفتار استاد مطهری : 261 و 262.
– قرآن و علوم طبیعی اثر دکتر مهدی گلشنی.
– داوری، رضا؛ درباره علم؛ انتشارات هرمس؛ تهران 1379؛ مقاله اسلام و علم دوستی، صص: 92 ـ 83.
– پارسانیا، حمید؛ علم و فلسفه، مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها؛ قم؛ 1376 صص: 159 ـ 127.
برای اطلاع بیشتر ر.ک:
– ده گفتار استاد مطهری مقاله فریضه علم.
– بیست گفتار استاد مطهری : 261 و 262.
– قرآن و علوم طبیعی اثر دکتر مهدی گلشنی.
– داوری، رضا؛ درباره علم؛ انتشارات هرمس؛ تهران 1379؛ مقاله اسلام و علم دوستی، صص: 92 ـ 83.
– پارسانیا، حمید؛ علم و فلسفه، مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها؛ قم؛ 1376 صص: 159 ـ 127.