در پاسخ به سوال شما دوست گرامی باید گفت:
رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی که شیعه و سنی آن را در منابع متعدد خود آوردهاند فرمود: انسانها (و حتی) حیوانات را مُثْله نکنید.[1]
(مثله به معنای بریدن اجزای بدن و یا قطعه قطعه کردن آن است).
«مثله کردن بدن انسانها پس از مرگشان هم جایز نیست تا چه رسد به مثله کردن بدن انسان زنده».
لذا مثله کردن در هیچ یک از مذاهب اسلامی جایز نیست.
لازم به تذکر است :زمانی که خبر نحوه مجازاتهای مختار به امام سجاد علیه السلام رسید ایشان دستهایشان را به سوی آسمان بلند کرده و فرمودند: خدایا تو شاهد باش من از این کار مختار بیزاری میجویم.
کشتن قاتل، مجازات دنیوی وی است. به خصوص اگر قاتل به صورت دد منشانه این عمل را انجام داده باشد مجازات وی باعث خشنودی و تسلی خاطر بازماندگان میگردد. کشته شدن قاتلان سیدالشهدا نیز مجازات دنیوی آنان بود. اما امام راضی به کشتن آنان به این صورت نبودند.
[1] . به عنوان نمونه ر.ک:محمدی ری شهری، میزان الحمکمة، ج1، ص566؛ ابن حزم اندلسی، المُحَلی، ج7، ص296.
رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی که شیعه و سنی آن را در منابع متعدد خود آوردهاند فرمود: انسانها (و حتی) حیوانات را مُثْله نکنید.[1]
(مثله به معنای بریدن اجزای بدن و یا قطعه قطعه کردن آن است).
«مثله کردن بدن انسانها پس از مرگشان هم جایز نیست تا چه رسد به مثله کردن بدن انسان زنده».
لذا مثله کردن در هیچ یک از مذاهب اسلامی جایز نیست.
لازم به تذکر است :زمانی که خبر نحوه مجازاتهای مختار به امام سجاد علیه السلام رسید ایشان دستهایشان را به سوی آسمان بلند کرده و فرمودند: خدایا تو شاهد باش من از این کار مختار بیزاری میجویم.
کشتن قاتل، مجازات دنیوی وی است. به خصوص اگر قاتل به صورت دد منشانه این عمل را انجام داده باشد مجازات وی باعث خشنودی و تسلی خاطر بازماندگان میگردد. کشته شدن قاتلان سیدالشهدا نیز مجازات دنیوی آنان بود. اما امام راضی به کشتن آنان به این صورت نبودند.
[1] . به عنوان نمونه ر.ک:محمدی ری شهری، میزان الحمکمة، ج1، ص566؛ ابن حزم اندلسی، المُحَلی، ج7، ص296.