1. خداوند متعال حجتش را بر همة انسانها بيان و تمام گردانيده است. يعني با انزال كتب و ارسال رسل و رهبري ائمه اطهار كه همگي براي هدايت انسانها آمدهاند حجت خدا تمام شده است. امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: «امروز ديگر مستضعفي نيست (زيرا) مردان به مردان (حق) را رساندهاند و زنان به زنان»[1].
2. انسانهاي جاهل بر دو قسمند: گروهي نسبت به حقايق جاهل قاصراند، يعني امكان و زمينة روشن شدن حق و حقيقت برايشان ميسر نيست. چنين شخصي بيتقصير خواهد بود. امّا دستهاي ديگر كساني هستند كه روشن شدن حق و حقيقت برايشان ممكن است ولي درصدد روشن شدن آن نيستند. و آنها جاهل مقصرند كه خود كوتاهي نمودهاند.
رواياتي كه پاداش و ثواب را مترتيب برايمان دانسته و ميفرمايد: «با اسلام خون انسان محفوظ و اداي امانت او لازم و ازدواج با او حلال ميشود ولي ثواب و پاداش براييمان است.»[2] و اين نيز با ولايت امامان معصوم ـ عليهم السّلام ـ تمام است.[3]رواياتي كه ميفرمايد: كسي كه لا اله الا الله بگويد وارد بهشت ميشود… به شرط اينكه ولايت امام علي ـ عليه السّلام ـ را قبول نموده باشد.[4] بنابراين كساني كه امام علي را به عنوان امام اوّل قبول ندارند و به عنوان خليفة چهارم قبول دارند طبق روايات و احاديث معتبر مؤمن نيستند و مسلمان گمراه به حساب ميآيد.
رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ نيز فرموده: هر كسي مشتاق است كه از پل صراط مثل باد تند پاييزي بگذرد و خود را بدون حساب به بهشت جاويدان برساند ولايت ولي و وصي و مصاحب و خليفه من علي بن ابي طالب ـ عليه السّلام ـ را بپذيرد و بر دل بسپارد و هر كسي خواهد در آتش جهنم سرنگون شود ولايت علي بن ابي طالب را رها كند. به عزت و جلال پروردگارم سوگند! علي ـ عليه السّلام ـ باب الله است هيچ كسي وارد بهشت نميشود مگر از آن باب و او صراط مستقيم است. علي ـ عليه السّلام ـ آن كسي است كه خداوند در روز قيامت از ولايت او سؤال خواهد كرد.[5] باز حضرت فرموده است: اگر ولايت علي بن ابي طالب را بپذيريد او را هادي و مهدي مييابيد، شما را به طريق مستقيم سير ميدهد، كه هرگز گمراهي در آن نباشد.[6] بله، اگر ولايت را نپذيرد از صراط مستقيم منحرف شده و گمراه خواهد شد.
بر اساس اين احاديث كساني كه امام علي را به عنوان جانشين بلافصل پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ قبول ندارند ولي به عنوان خليفه چهارم قبول دارند مسلمان است، آنان نسبت به ورود به بهشت با توجه به مقدمات و روايات ياد شده برچند دسته قابل تقسيم است:
الف. دستة كه حقايق برايش روشن شده ولي در اثر لجاجت و بغض نسبت به اهل بيت ـ عليه السّلام ـ زير بار حق نميروند اين دسته قطعاً وارد بهشت نخواهد شد.
ب. دستة كه در جستجوي حقاند ولي نسبت به بيّنه و برهان حق دست رسي ندارند و زمينة روشن شدن حق برايش فراهم نيست و حب امام علي و اولاد طاهرينش را نيز در دل دارند وارد بهشت خواهد شد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. شواهد التنزيل، تأليف حاكم حكاني، ترجمه احمد روحاني، چ اوّل، كل كتاب.
2. تفسير نمونه، تأليف آيت الله مكارم شيرازي، چاپخانه مدرسه امام امير المؤمنين، تيرماه 1363، ج 22، ص 207 ـ 211.
3. عدل الهي نوشته استاد شهيد مطهري.
پي نوشت ها:
[1] . كليني، ابو جعفر محمد بن يعقوب، اصول كافي، ترجمه سيد هاشم رسولي، دفتر نشر فرهنگ اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ ، ج 4، صفحه 130، ح 12.
[2] . همان، ج 3، ص 39، ح 1.
[3] . مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، بيروت، دار احياء التراث العربي، ج 36، ص 326، باب 41.
[4] . همان، ج 3، ص 13، ح 27.
[5] . حاكم حكاني، شواهد التنزيل، ترجمه احمد روحاني، نشر دار الهدي، چ اوّل، ص 42.
[6] . همان، ص 44.