آیات عظام امام، بهجت و فاضل: بنابر احتیاط واجب جایز نیست.[1] آیات عظام خامنه اى، سیستانى، صافى، مکارم و وحید: پوشیدن لباس جنس مخالف، هنگام بازیگرى و بیان خصوصیات یک شخص حقیقى [ اگر باعث فساد نشود] اشکال ندارد.[2] آیه اللّه نورى: پوشیدن لباس جنس مخالف، تنها در موقع ضرورت؛ یعنى، زمانى که مصلحت اهم و انگیزه عقلایى در کار باشد، جایز مى شود و اگر پوشیدن لباس جنس مخالف در بازى تئاتر و سینما، تا این حد از ضرورت و مصلحت رسیده، ارتکاب به آن اشکال ندارد.[3] تبصره. طبق فتواى آیات عظام: خامنه اى، سیستانى، تبریزى، وحید و صافى، پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف، در صورتى حرام است که آن را زى خود براى زندگى روزمره و پوشش خویش قرار دهد و تردیدى نیست که زنان و مردان بازیگر، لباس جنس مخالف را به عنوان زى خود قرار نمى دهند؛ بلکه به طور موقت و براى بازیگرى آن را به تن مى کنند.
پاورقی:
1- امام، استفتاءات، ج3، سؤلات متفرقه، س174؛ فاضل و بهجت، توضیح المسائل مراجع، م846.
2- خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س1219؛ مکارم، استفتاءات، ج1، س132 و 138؛ سیستانى، sistani.orgزینت، ش34 و توضیح المسائل مراجع، م846؛ وحید، توضیح المسائل، م852؛ صافى، جامع الاحکام، ج2، س1688؛ تبریزى، صراط النجاة، ج3، س781.
3- نورى، استفتاءات، ج2، س569 و توضیح المسائل، م 847.
پاورقی:
1- امام، استفتاءات، ج3، سؤلات متفرقه، س174؛ فاضل و بهجت، توضیح المسائل مراجع، م846.
2- خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س1219؛ مکارم، استفتاءات، ج1، س132 و 138؛ سیستانى، sistani.orgزینت، ش34 و توضیح المسائل مراجع، م846؛ وحید، توضیح المسائل، م852؛ صافى، جامع الاحکام، ج2، س1688؛ تبریزى، صراط النجاة، ج3، س781.
3- نورى، استفتاءات، ج2، س569 و توضیح المسائل، م 847.