اولا :این شبهات تازگی ندارد و از شبها ت قدیمی و سابقه دار است و در کتاب های مربوطه توسط علمای اسلام جواب های متین و استواری به آنها داده شده و موارد مورد اشاره تناقض در قران را بیان نمی کند و در ان ابهامی وجود ندارد. بین آیات سوره طه وسوره هود منافاتی نیست،زیراعبارت قبل« طلوع الشمس» اشاره به نماز صبح،و«قبل غروبها» اشاره به نماز عصر یا ظهر وعصر دارد. و«من آناء اللیل»اشاره به نماز مغرب وعشاء وهمچنین نماز شب است.اما در سوره هود «طرفی النهاروزلفاًمن اللیل»دوطرف روز نماز صبح ومغرب را در بر می گیردوزلفاً من اللیل نماز عشاء را ،اما از نماز ظهر وعصر سخنی به میان نیامده،لکن عده ای گفته اند که طرفی النهار ،نماز صبح وظهر وعصر ومغرب را دربر می گیرد.نیازی به این توجیهات نیست ،ولازم نیست در همه جا همه نمازها ذکر شود ،اینجا سه نماز صبح ومغرب وعشاء آمده در موارد دیگر همه نمازها،همچنانکه در بعضی از موارد،فقط روی نماز وسطی ،نماز ظهر تکیه شده است.بقره 238
در نتیجه بر عکس آنچه بیان شد آیه سوره طه همه نمازها را در بر می گیرد.ر.ک.به تفسیر نمونه،ج9ص265وج13ص337
نکته دیگرآن است که موارد یاد شده جوابش مشخص است ،بعضی موارد وجود دارد که پاسخ آن تأمل زیادی می خواهد،ولی باید دانست که همه موارد موهم ناسازگاری ،در تفسیرها پاسخ داده شده است.
به عنوان مثال توجه شما را به توضیحی پیرامون اسرار تغییر قبله جلب می نماییم تا شبهه شما در این مورد برطرف گردد . تغییر قبله از بیت المقدس به خانه کعبه براى همه سؤال انگیز بود، آنها که گمان مى کردند هر حکمى باید ثابت باشد مى گفتند اگر مى بایست ما به سوى کعبه نماز بخوانیم چرا از همان روز اول نگفتند؟ و اگر بیت المقدس مقدم بود که قبله انبیاء پیشین محسوب مى شد چرا تغییر یافت؟. دشمنان نیز میدان وسیعى براى سمپاشى یافتند، شاید مى گفتند: او در آغاز متوجه قبله پیامبران گذشته شد، اما پس از پیروزیهایش نژاد پرستى بر او غلبه نمود و آن را به قبله قوم خود تبدیل کرد! یا مى گفتند: او براى جلب توجه یهود و مسیحیان، نخست بیت المقدس را پذیرفت، هنگامى که مؤثر نیفتاد آن را تبدیل به کعبه کرد. بدیهى است این وسوسه ها آن هم در جامعه اى که هنوز نور علم و ایمان زوایایش را روشن نساخته بود، و رسوبات دوران شرک و بت پرستى هنوز در آن وجود داشت، چه نگرانى و اضطرابى ایجاد مى کند. لذا قرآن صریحا در آیه فوق مى گوید: این یک آزمایش بزرگ براى مشخص شدن موضع مؤمنان و مشرکان بود. بعید نیست یکى از علل مهم تغییر قبله مساله زیر باشد: از آنجا که خانه کعبه در آن زمان کانون بتهاى مشرکان بود، دستور داده شد مسلمانان موقتا به سوى بیت المقدس نماز بخوانند و به این ترتیب صفوف خود را از مشرکان جدا کنند. اما هنگامى که به مدینه هجرت کردند و تشکیل حکومت و ملتى دادند و صفوف آنها از دیگران کاملا مشخص شد، دیگر ادامه این وضع ضرورت نداشت در این هنگام به سوى کعبه قدیمى ترین مرکز توحید و پرسابقه ترین کانون انبیاء باز گشتند. بدیهى است هم نماز خواندن به سوى بیت المقدس براى آنها که خانه کعبه را سرمایه معنى نژاد خود مى دانستند مشکل بود، و هم بازگشت به سوى کعبه بعد از بیت المقدس بعد از عادت کردن به قبله نخست. مسلمانان به این وسیله در بوته آزمایش قرار گرفتند، تا آنچه از آثار شرک در وجودشان است در این کوره داغ بسوزد، و پیوندهاى خود را از گذشته شرک آلودشان ببرند و روح تسلیم مطلق در برابر فرمان حق در وجودشان پیدا گردد. اصولا همانگونه که گفتیم خدا مکان و محلى ندارد، قبله رمزى است براى وحدت صفوف و احیاى خاطره هاى توحیدى، و تغییر آن هیچ چیز را دگرگون نخواهد کرد، مهم تسلیم بودن در برابر فرمان او و شکستن بتهاى تعصب و لجاجت و خود خواهى است. تفسیر نمونه، ج 1، ص: 487 برای مطالعه بیشتر می توان به کتاب البیان آیه الله خویی مبحث نسخ و کتاب التمهید و کتاب علوم قرآنی آیه الله معرفت و کتاب المیزان علامه طباطبایی مراجعه شود (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 8/100108607)
در نتیجه بر عکس آنچه بیان شد آیه سوره طه همه نمازها را در بر می گیرد.ر.ک.به تفسیر نمونه،ج9ص265وج13ص337
نکته دیگرآن است که موارد یاد شده جوابش مشخص است ،بعضی موارد وجود دارد که پاسخ آن تأمل زیادی می خواهد،ولی باید دانست که همه موارد موهم ناسازگاری ،در تفسیرها پاسخ داده شده است.
به عنوان مثال توجه شما را به توضیحی پیرامون اسرار تغییر قبله جلب می نماییم تا شبهه شما در این مورد برطرف گردد . تغییر قبله از بیت المقدس به خانه کعبه براى همه سؤال انگیز بود، آنها که گمان مى کردند هر حکمى باید ثابت باشد مى گفتند اگر مى بایست ما به سوى کعبه نماز بخوانیم چرا از همان روز اول نگفتند؟ و اگر بیت المقدس مقدم بود که قبله انبیاء پیشین محسوب مى شد چرا تغییر یافت؟. دشمنان نیز میدان وسیعى براى سمپاشى یافتند، شاید مى گفتند: او در آغاز متوجه قبله پیامبران گذشته شد، اما پس از پیروزیهایش نژاد پرستى بر او غلبه نمود و آن را به قبله قوم خود تبدیل کرد! یا مى گفتند: او براى جلب توجه یهود و مسیحیان، نخست بیت المقدس را پذیرفت، هنگامى که مؤثر نیفتاد آن را تبدیل به کعبه کرد. بدیهى است این وسوسه ها آن هم در جامعه اى که هنوز نور علم و ایمان زوایایش را روشن نساخته بود، و رسوبات دوران شرک و بت پرستى هنوز در آن وجود داشت، چه نگرانى و اضطرابى ایجاد مى کند. لذا قرآن صریحا در آیه فوق مى گوید: این یک آزمایش بزرگ براى مشخص شدن موضع مؤمنان و مشرکان بود. بعید نیست یکى از علل مهم تغییر قبله مساله زیر باشد: از آنجا که خانه کعبه در آن زمان کانون بتهاى مشرکان بود، دستور داده شد مسلمانان موقتا به سوى بیت المقدس نماز بخوانند و به این ترتیب صفوف خود را از مشرکان جدا کنند. اما هنگامى که به مدینه هجرت کردند و تشکیل حکومت و ملتى دادند و صفوف آنها از دیگران کاملا مشخص شد، دیگر ادامه این وضع ضرورت نداشت در این هنگام به سوى کعبه قدیمى ترین مرکز توحید و پرسابقه ترین کانون انبیاء باز گشتند. بدیهى است هم نماز خواندن به سوى بیت المقدس براى آنها که خانه کعبه را سرمایه معنى نژاد خود مى دانستند مشکل بود، و هم بازگشت به سوى کعبه بعد از بیت المقدس بعد از عادت کردن به قبله نخست. مسلمانان به این وسیله در بوته آزمایش قرار گرفتند، تا آنچه از آثار شرک در وجودشان است در این کوره داغ بسوزد، و پیوندهاى خود را از گذشته شرک آلودشان ببرند و روح تسلیم مطلق در برابر فرمان حق در وجودشان پیدا گردد. اصولا همانگونه که گفتیم خدا مکان و محلى ندارد، قبله رمزى است براى وحدت صفوف و احیاى خاطره هاى توحیدى، و تغییر آن هیچ چیز را دگرگون نخواهد کرد، مهم تسلیم بودن در برابر فرمان او و شکستن بتهاى تعصب و لجاجت و خود خواهى است. تفسیر نمونه، ج 1، ص: 487 برای مطالعه بیشتر می توان به کتاب البیان آیه الله خویی مبحث نسخ و کتاب التمهید و کتاب علوم قرآنی آیه الله معرفت و کتاب المیزان علامه طباطبایی مراجعه شود (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 8/100108607)