اسرائیلیان قبل از اینکه موسی(ع) از کوه بازگردد آغاز به پرستش گوساله طلایی کردند (سوره 7 آیه 149)، اما تا زمانی که موسی(ع) باز نگشته بود از توبه کردن سر باز زدند و به ستایش گوساله ادامه دادند (سوره 20 آیه 91). آیا هارون نیز در گناه آنان شریک بود؟ نه (سوره 20 آیه 85-90)، آری (سوره 20 آیه 92، سوره 7 آیه 151).جواب: آیه 92 و 93 از سوره 20 (طه) می فرماید: «قالَ یا هارُونُ ما مَنَعَکَ إِذْ رَأَیْتَهُمْ ضَلُّوا × أَلاّ تَتَّبِعَنِ أَ فَعَصَیْتَ أَمْری؛ گفت (موسی): ای هارون! چرا که هنگامی که دیدی آنها گمراه شدند از من پیروی نکردی؟ آیا فرمان مرا عصیان نمودی؟» حضرت موسی(ع) هنگام رفتن به میعادگاه الهی به حضرت هارون(ع) چنین گفت: «اخلفنی فی قومی و أصلح و لاتتبع سبیل المفسدین؛ جانشین من در میان قومم باش و در میان آنها اصلاح کن و راه مفسدان را در پیش مگیر.»(اعراف، آیه 142)
بنابراین مراد حضرت موسی(ع) از عبارت «الّا تتبعن؛ چرا از من پیروی نکردی» این است که چرا از روش و سنت من در شدت عمل نسبت به بت پرستی پیروی نکردی؟ بنابراین میان این آیات تعارضی نیست.
آیه 151 سوره 7 (اعراف) نیز که می فرماید: «قال رب اغفرلی و لاخی و ادخلنا فی رحمتک و أنت أرحم الراحمین؛ پروردگارا! من و برادرم را بیامرز و ما را در رحمت خود داخل کن و تو مهربان ترین مهربانانی».
این تقاضای بخشش و آمرزش برای خود و برادرش نه به خاطر آن است که گناهی از آنها سر زد، بلکه یک نوع خضوع به درگاه پروردگار و بازگشت به سوی او و ابراز تنفر از اعمال زشت بت پرستان و نیز سر مشقی برای دیگران است تا همگان فکر کنند جائی که موسی و برادرش که انحرافی پیدا نکرده بودند چنین تقاضایی از پیشگاه خداوند میکنند، دیگران باید حساب خود را برسند و سرمشق بگیرند و رو به درگاه پروردگار آورند و از گناهان خود تقاضای عفو و بخشش کنند و بنی اسرائیل نیز چنین کردند و به درگاه الهی توبه کردند.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
بنابراین مراد حضرت موسی(ع) از عبارت «الّا تتبعن؛ چرا از من پیروی نکردی» این است که چرا از روش و سنت من در شدت عمل نسبت به بت پرستی پیروی نکردی؟ بنابراین میان این آیات تعارضی نیست.
آیه 151 سوره 7 (اعراف) نیز که می فرماید: «قال رب اغفرلی و لاخی و ادخلنا فی رحمتک و أنت أرحم الراحمین؛ پروردگارا! من و برادرم را بیامرز و ما را در رحمت خود داخل کن و تو مهربان ترین مهربانانی».
این تقاضای بخشش و آمرزش برای خود و برادرش نه به خاطر آن است که گناهی از آنها سر زد، بلکه یک نوع خضوع به درگاه پروردگار و بازگشت به سوی او و ابراز تنفر از اعمال زشت بت پرستان و نیز سر مشقی برای دیگران است تا همگان فکر کنند جائی که موسی و برادرش که انحرافی پیدا نکرده بودند چنین تقاضایی از پیشگاه خداوند میکنند، دیگران باید حساب خود را برسند و سرمشق بگیرند و رو به درگاه پروردگار آورند و از گناهان خود تقاضای عفو و بخشش کنند و بنی اسرائیل نیز چنین کردند و به درگاه الهی توبه کردند.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی