طلسمات

خانه » همه » مذهبی » ماهیت شیطان اغواگری

ماهیت شیطان اغواگری

شیطان معنی وسیعی دارد و به هر موجود سرکش و طغیان گر و موذی اطلاع می شود و در قرآن نیز به انسان پست و خبیث و طغیانگر نیز کلمه شیطان اطلاع شده است :‹‹ وکذلک جعلنا لکل نبی عدواً شیاطین الانس و الجن ؛ و چنین قرار دادیم برای هر پیامبری دشمنی از شیطانهای بشری و جن را ›› (انعام /112)در آیه فوق ، کلمه شیطان هم به شیطان های انسانی و هم به شیطانهای غیر انسانی که از نظر ما پنهان هستند ، اطلاق شده ، اما ‹‹ ابلیس ›› اسم خاص برای شیطانی است که در برابر آدم (ع) قرار گرفت و در حقیقت رئیس همه شیاطین است . بنابراین شیطان اسم حنس است .
نکته قابل ذکر این است که کافران لجاجت پیشه و حق ناپذیر ، از شیطان های اسنی هستند به عبارت دیگر ، بعضی از آدمیان و جنیان از شیاطینند . شیاطین جن و انس ، با یکدیگر بوسیله القائات مرموز مرتبط هستند .
در ضمن هر فردی دارای دو شیطان است ، یکی شیطان خارجی که همان است که در بالا گفتیم و یکی شیطان درونی که نفس سرکش آدمی است .
آن چه مهم است بدانیم این است که شیطان فقط در خون انسان ایجاد وسوسه می کند و این هوای نفس انسانی و یا به تعبیری این نفس اماره انسانی است که با وسوسه طغیان به سوی خطا و گناه می رود و انسان به جایی می رسد که نفس اماره تبدیل به دیوی می شود که تمام قوای عقلانی حاکم شده و با استفاده از نیروی عقلی که در وجود انسان است به شر تبدیل شده است و شیطان اگر از شیطان به گناه می پردازد و حتی موجب گمراه شدن و انحراف انسانهای دیگر می شود .
منابع :
1- تفسیر نمونه ، ناصر مکارم شیرازی ، تهران ، دار الکتاب الاسلامیه ، 1353 1366 ج5 ص 406 -407 .
3- تفسیر راهنما ، اکبر هاشمی رفسنجانی ، قم ، دفتر تبلیغات حوزه ی علمیه ی قم ، 1373- 1375 ش ، ج5،ص 304-305.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد