با توجه به منابع اسلامي همة آنچه كه جزء ماديات هستند و مربوط به دنيا ميباشند، مورد مذمت قرار نگرفتند مثلا در قرآن آمده « قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ »[1] بگو چه كسي زينتهاي الهي را كه براي بندگان خود آفريده حرام كرده است، با اين كه در نهج البلاغه داريم زماني كه حضرت امير ـ عليهالسلام ـ شنيد مردي دنيا را مذمت ميكند، به او خطاب مينمايد كه: چرا دنيا را نكوهش ميكنيد؟ تو خودت مغرور دنيا شدي و گول خوردي در حالي كه دنيا: …دار موعظة لمن اتعظ بها، مسجد احباء الله و مصلي ملائكة الله…»[2] دنيا محل اندرز است براي آن كه از آن اندرز گيرد، و مسجد دوستان خداست، و نمازگاه فرشتهگان الهي است… ، در صورتي كه دنيا يكي از بزرگترين مظاهر مادي است، با توجه به دستورات ديني، آن چه كه نكوهش شده دلبستگي به ماديات است نه صرف داشتن پول و طلا و زمين و امثال اينها كه اگر كسي اموالي داشته باشد و آن را از راه حلال بدست بياورد و در راه حلال مصرف كند اين كار جز سعادت دنيا و آخرت چيز ديگري نيست، از طرف ديگر امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ دستور ندادند كه گنبدهاي آنان را كسي طلا كاري كند بلكه اين عشق و علاقة شيعيان و طرفداران امامان هست كه آنها را وادار ميكند تا با ارزشترين چيزي را كه در اختيار دارند در راه معشوقشان مصرف كنند و با اين كار ابراز علاقه نمايند.
معرفي منبع جهت مطالعه بيشتر:
1. شرح نهج البلاغه، شيخ محمد عبده، ج4، ص 31 و 32.
پي نوشت ها:
[1] . اعراف/ 32.
[2] . عبده، محمد، نهج البلاغه، بيروت، دار المعرفة، ج4، ص 31 و 32.