آیات عظام امام، فاضل و نورى: شرکت در این گونه مجالس (که داراى غرض عقلایى است) حرام نیست و اگر در وسط مجلس شعبده بازى انجام گیرد، اگر مشاهده آن باعث تأیید گناه کار شود، جایز نیست و باید مجلس را ترک کند.[1]
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: اگر عنوان حرامى بر آن مترتب نشود، مانند ضرر رساندن به مؤمن، مشاهده آن اشکال ندارد.[2]
آیات عظام بهجت، خامنه اى و مکارم: شرکت در این گونه مجالس حرام نیست و اگر در وسط مجلس شعبده بازى از نوع حرام آن انجام گیرد، اگر مشاهده آن باعث تأیید گناه کار شود، جایز نیست و باید مجلس را ترک کند.[3]
آیه اللّه صافى: شرکت در این گونه مجالس حرام نیست و اگر در وسط مجلس شعبده بازى انجام گیرد، اگر مشاهده آن باعث تأیید گناه کار شود، جایز نیست و باید مجلس را ترک کند.[4]
پاورقی:
1- امام، تحریر الوسیله، ج 1، مکاسب محرمه، م 16؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 565 و فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 962.
2- تبریزى، منهاج الصالحین، ج 2، م 22 و استفتاءات، س 1030 و 1031 ؛وحید، منهاج الصالحین، ج 3، م 22؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج 2، م 25.
3- بهجت، وسیله النجاة، ج 1، م 1455 ؛ خامنه اى، اجوبه، س 1229 ؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س562 .
4- صافى، هدایة العباد، ج 1، م 1704.
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: اگر عنوان حرامى بر آن مترتب نشود، مانند ضرر رساندن به مؤمن، مشاهده آن اشکال ندارد.[2]
آیات عظام بهجت، خامنه اى و مکارم: شرکت در این گونه مجالس حرام نیست و اگر در وسط مجلس شعبده بازى از نوع حرام آن انجام گیرد، اگر مشاهده آن باعث تأیید گناه کار شود، جایز نیست و باید مجلس را ترک کند.[3]
آیه اللّه صافى: شرکت در این گونه مجالس حرام نیست و اگر در وسط مجلس شعبده بازى انجام گیرد، اگر مشاهده آن باعث تأیید گناه کار شود، جایز نیست و باید مجلس را ترک کند.[4]
پاورقی:
1- امام، تحریر الوسیله، ج 1، مکاسب محرمه، م 16؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 565 و فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 962.
2- تبریزى، منهاج الصالحین، ج 2، م 22 و استفتاءات، س 1030 و 1031 ؛وحید، منهاج الصالحین، ج 3، م 22؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج 2، م 25.
3- بهجت، وسیله النجاة، ج 1، م 1455 ؛ خامنه اى، اجوبه، س 1229 ؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س562 .
4- صافى، هدایة العباد، ج 1، م 1704.