در بحث مناسک حج در باب لباس إحرام، اشاره به نوع و شکل آن نیز شده و در کتابهای فقهی نیز این موضوع، مورد بحث قرار گرفته است. دو روایت مورد سؤال در همین باب نقل شده که موضوع آن، لباس مُحرم است.
روایت اول: شخصی به نام لَیث مرادی از امام صادق(ع) پرسیده است: آیا میشود در لباسی که چند رنگ دارد، مُحرم شد؟ امام(ع) در جواب فرمود: «بله! اشکالی ندارد. آن لباسی که حرام است، لباسی است که در آن ابریشم به کار رفته باشد».[1]
روایت دوم: یکی از اصحاب امام صادق(ع) به نام معاویة بن عمّار از آن حضرت نقل میکند: «مُحرم شدن در لباس رنگی اشکالی ندارد، ولی اگر بتواند لباس دیگری تهیه کند، بهتر است که در آن مُحرم نشود».[2]
لباس «مُعْلَم»؛ به لباسی گفته میشود که رنگی در آن به کار رفته که با رنگ اصلی پارچه آن متفاوت است.[3] همچنین گفته شده: لباسی که چند رنگ دارد و یا رنگارنگ است.[4] که پوشیدن چنین لباسی برای مُحرم مکروه است.[5]
اما لباس «مُلحَم»؛ لباسی است که قسمت روی آن با ابریشم و قسمت زیرین آن با نخ بافته شده باشد.[6] در کتابهای فقهی نیز همین معنا آمده است.[7]
روایت اول: شخصی به نام لَیث مرادی از امام صادق(ع) پرسیده است: آیا میشود در لباسی که چند رنگ دارد، مُحرم شد؟ امام(ع) در جواب فرمود: «بله! اشکالی ندارد. آن لباسی که حرام است، لباسی است که در آن ابریشم به کار رفته باشد».[1]
روایت دوم: یکی از اصحاب امام صادق(ع) به نام معاویة بن عمّار از آن حضرت نقل میکند: «مُحرم شدن در لباس رنگی اشکالی ندارد، ولی اگر بتواند لباس دیگری تهیه کند، بهتر است که در آن مُحرم نشود».[2]
لباس «مُعْلَم»؛ به لباسی گفته میشود که رنگی در آن به کار رفته که با رنگ اصلی پارچه آن متفاوت است.[3] همچنین گفته شده: لباسی که چند رنگ دارد و یا رنگارنگ است.[4] که پوشیدن چنین لباسی برای مُحرم مکروه است.[5]
اما لباس «مُلحَم»؛ لباسی است که قسمت روی آن با ابریشم و قسمت زیرین آن با نخ بافته شده باشد.[6] در کتابهای فقهی نیز همین معنا آمده است.[7]
[1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 4، ص 342، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[2]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 336، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق.
[3]. شهید ثانی، زین الدین بن علی، مسالک الأفهام إلی تنقیح شرائع الإسلام، ج 2، ص 268، مؤسسة المعارف الإسلامیة، قم، چاپ اول، 1413ق.
[4]. اصفهانی (مجلسی اول)، محمد تقی، لوامع صاحبقرانی، ج 3، ص 406، مؤسسه اسماعیلیان، قم، چاپ دوم، 1414ق.
[5]. موسوی گلپایگانی، سید محمد رضا، کتاب الحج، مقرر: صابری همدانی، احمد، ج 2، ص 313، دار القرآن الکریم، قم، چاپ اول، 1403ق.
[6]. بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی- فارسی، ص 752، انتشارات اسلامی، تهران، چاپ دوم، 1375ش.
[7]. اصفهانی (مجلسی اول)، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علیپناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج 4، ص 396، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ لوامع صاحبقرانی، ج 7، ص 559.