خانه » همه » مذهبی » مقداری جواهر آلات دارم، آیا باید زکات و خمس طلا و جواهراتم را بدهم؟

مقداری جواهر آلات دارم، آیا باید زکات و خمس طلا و جواهراتم را بدهم؟


این پرسش، دارای چند صورت است:

 



یک.

اگر طلا و نقره دارای شرایط «مسکوک به سکّه رایج معاملی» [یعنی مانند پول با آن معامله شود]، «بودن در ملک انسان» و «رسیدن به حدّ نصاب» باشد، زکات دارد؛




[1]




امّا هر گاه طلا و نقره سکّه ‌دار رایج را خانم ها به صورت زینت آلات درآورند و از آن استفاده زینتی نمایند- مانند گردنبند و انگشتر – زکات ندارد.




[2]






 



دو.

امّا اگر طلا و نقره دارای شرایط بالا نباشد، – مانند این که معامله با آن رواج نداشته باشد – در این صورت، زکات ندارد.



[3]




لذا چون طلاهاى زمان حاضر، مسکوک به سکّه رایج معامله نیست، زکات ندارد.




[4]






 


ولی چنانچه طلا و جواهرات مورد استفاده جهت زینت بانوان نباشد، یا اضافه بر شأن و نیاز آنها باشد، و سال خمسى بر آن بگذرد، خمس دارد.



[5]



سکّه هاى بهار آزادى – اگر یک سال بماند – نیز فقط خمس دارند.


[6]






 


نمایه مربوط:


«خمس خانه و طلا»، سؤال 12807 (سایت: 12570)


.

 



این سؤال، پاسخ تفصیلی ندارد.

 










[1]






. استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری توسط سایت اسلام کوئست؛ امام خمینى، توضیح المسائل (محشّى)، محقق و مصحح: بنى هاشمى خمینى، سید محمد حسین، ج 2، ص 128 – 132، ‌دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ هشتم، 1424ق.








[2]






. توضیح المسائل (محشّى)، ج 2، ص 131؛ سیستانی و صافی گلپایگانی (استفتاء از دفاتر)؛
زنجانى: «طلا و نقره سکّه‌دارى که زن ها براى زینت به کار مى‌ برند، در صورتى که معامله با آن رایج باشد، یعنى باز معامله پول طلا و نقره با آن شود، زکات آن واجب است؛ ولى اگر معامله با آن رایج نباشد زکات واجب نیست، ولى احتیاط مستحبّ در پرداخت زکات است»؛
توضیح المسائل (محشّى)، ج 2، ص 130.








[3]






. ر.ک: توضیح المسائل (محشّى)، ج 2، ص 128 – 132.








[4]






. مکارم شیرازی (استفتاء از دفتر).








[5]






. مکارم شیرازی، سیستانی و صافی گلپایگانی (استفتاء از دفاتر).








[6]






. مکارم شیرازی (استفتاء از دفتر)؛ فاضل لنکرانی، محمد، جامع المسائل، ج 1، ص 167 و 168، س 648، انتشارات امیر قلم، قم، چاپ یازدهم، بی تا؛ بهجت، محمد تقی، استفتاءات، ج 3، ص 53، س 3558، نشر دفتر حضرت آیت الله بهجت، قم، چاپ اول، 1428ق.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد