روز جاودان «یوم الخلود» روزی است که خدای سبحان به پارسایان نوید بهشت جاودان می دهد. از این رو فرشتگان می گویند: به سلامت وارد بهشت شوید. امروز، روز جاودانی است: «أُدخلوها بِسَلام ذلک یوم الخلود» ق/34 ؛ [به سلامت و شادکامی در آن درآیید که این روز جاودانگی است]. «بُشریکُم الیَوم جَنّاتٍ تَجری مِن تَحتها الأنهار خالدین فیها» حدید/12؛ [نوید باد شما را در این روز که برای تان باغ هایی است که زیر درختان آن، نهرها جاری است و برای همیشه در آن خواهید بود]. در مقابل به دوزخیان وعدة عذاب دهند و گویند: «فادخلوا أبواب جهنّم خالدین فیها فلَبِئس مَثوی المُتکبِّرین» نحل/29 ؛ [از درهای جهنّم وارد شوید و برای همیشه در آن جای گیرید که بدجایی است جایگاه متکبّران].در قرآن مجید بیش از 80 بار این واژه و هم خانواده های آن دربارة نعمت بهشت و عذاب جهنّم به کار رفته است. در برخی موارد «أبداً» را نیز همراه دارد، مانند: «خالدین فیها أبداً» تغابن/9 البته خلود به معنای ابدی بودن دربارة بهشت و بهشتی بحثی ندارد. ولی عدّه ای دربارة ابدیّت عذاب دوزخیان تأمّلی دارند که باید جداگانه نقد و بررسی شود.
تذکّر الف: چون با ظهور آخرت بساط دنیا برچیده می شود: «و الأرض جَمیعاً قبضته یوم القیمة و السَّموات مَطِویّات بِیَمینه» زمر/67 ، «یوم تُبدّل الأرضُ غیرَ الأرض و السّموات» ابراهیم/48 دیگر دنیایی وجود ندارد تا بساط آخرت به دنیا تبدیل شود.
ب: زوال و نابودی آخرت حتی بهشت و بهشتیان امکان ندارد.
آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 4 (معاد در قرآن)
تذکّر الف: چون با ظهور آخرت بساط دنیا برچیده می شود: «و الأرض جَمیعاً قبضته یوم القیمة و السَّموات مَطِویّات بِیَمینه» زمر/67 ، «یوم تُبدّل الأرضُ غیرَ الأرض و السّموات» ابراهیم/48 دیگر دنیایی وجود ندارد تا بساط آخرت به دنیا تبدیل شود.
ب: زوال و نابودی آخرت حتی بهشت و بهشتیان امکان ندارد.
آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 4 (معاد در قرآن)